• Anonym (TS)

Sticka under nageln, vad gör man?

För drygt en vecka sedan fick jag en sticka under nageln. Den var ljusbrun så jag tror den kommer från en träkorg. Den låg en bit in liksom längs med nageln så det gick inte att få tag i den.

Jag väntade bara trots att det började göra ont i fingret och nu har nageln släppt från fingret kanske 3-4 mm högst upp på ena sidan. Jag kan inte längre se stickan. Det verkar inte vara infekterat för fingret är inte rött eller svullet och om jag låter det vara känns det inget. Det gör ont om jag trycker med fingret på något eller petar för mycket på nageln. Det är inget var eller så utan det ser snarare torrt ut där det har släppt.

Kommer stickan komma ut av sig själv? Behöver jag göra något? Ska jag ha plåster på så inget smuts kommer in under nageln eller ska det inte vara det så den kan fortsätta öppna sig? Kommer jag tappa hela nageln? :/ Måste jag gå till en läkare eller blir det bra av sig självt? Jag kan inte längre se stickan men det är lite rött under nageln så jag kanske inte skulle se den även om den är kvar. Jag kan inte peta runt under nageln för det gör för ont.

• Svar på tråden Sticka under nageln, vad gör man?
  • Anonym (TS)

Borde det inte bli var som puttar ut stickan?

• Anonym (.)

Min mor gick med sticka i 4 månader. Sedan krävdes det en minioperation för att få ut den.

Kan ingen bekant hjälpa dig? Ibland är det svårt att klara sådant här själv om man inte ser den ordentligt. Annars kan nog vårdcentralen hjälpa dig.

• Anonym (Max)

På Vårdcentralen så drar dom bort nageln med en Stor tång. Jag har själv gjort det. Smärta är bara förnamnet

• Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2017-11-26 14:13:56 följande:

Min mor gick med sticka i 4 månader. Sedan krävdes det en minioperation för att få ut den.

Kan ingen bekant hjälpa dig? Ibland är det svårt att klara sådant här själv om man inte ser den ordentligt. Annars kan nog vårdcentralen hjälpa dig.

Usch lät ju läskigt. Hade kroppen då försökt att få ut den själv så som jag tror att min gör? Jag har hört att stickor av vissa material reagerar inte kroppen på och försöker inte få ut. 

Jag tror det behövs en minioperation redan för att få ut den iom att jag inte kan peta under nageln utan att det gör för ont så behöver förmodligen behövning etc. Sedan vet jag inte om den är kvar. Jag och min sambo kan inte se den men nageln fortsätter ju öppna sig så då borde den väl vara kvar? 

Kan den inte komma ut av sig själv? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Max) skrev 2017-11-26 14:19:03 följande:

På Vårdcentralen så drar dom bort nageln med en Stor tång. Jag har själv gjort det. Smärta är bara förnamnet

Seriöst? Känns ju lite extremt iom att den inte sitter längst in utan nu är det max en mm kvar till stickan om den är kvar... 

Den sitter i ena tumnageln. Att vara utan tumnagel måste vara urjobbigt :/ 

• Anonym (TS)

Men jag borde alltså gå till VC direkt eller? Inte vänta och se om den kommer ut av sig själv? Vad kan hända om man väntar? 

• Anonym (.)

På min mor växte skinnet igen över stickans ingångshål, men det var rött, infekterat och ömt under där den satt.

Jo det är klart du kan vänta några dagar och se om du får ut den med var.

• Anonym (Max)
    Anonym (TS) skrev 2017-11-26 14:22:28 följande:

Men jag borde alltså gå till VC direkt eller? Inte vänta och se om den kommer ut av sig själv? Vad kan hända om man väntar? 

Anonym (TS) skrev 2017-11-26 14:22:28 följande:

Gå till vårdcentralen. Nageln växer ju ut igen så det är ingen fara!
  • Anonym (Ssk)

Du kan pröva alsolsspritomslag över en natt. Det brukar få stickan att komma ut av sig själv.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ssk) skrev 2017-11-27 00:23:11 följande:

Du kan pröva alsolsspritomslag över en natt. Det brukar få stickan att komma ut av sig själv.

Köper man det på apoteket? Ska titta imorgon isf.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (TS) skrev 2017-11-27 15:23:14 följande:

Köper man det på apoteket? Ska titta imorgon isf.

Finns på apoteket
  • v i r r a

Var med om samma sak. Jag tvättade noga, bedövade med embla och lyckades pillra ut stickan med en steriliserad nål och pincett. Sen varmbad av handen i såpavatten. Dagen efter var det nästan läkt.

• Anonym (TS)

Jag gick till VC där en sjuksköterska kollade på nageln och hittade ingen sticka så hon trodde den kommit ut. Hon tvättade rent och sade att det skulle bli bättre. Det var ca en vecka sedan. Nu är det ett ca 3x8 mm område under nageln som är rödvitt så jag antar det är var där under? Området är längst ut men det är inte öppet in dit. Ibland gör det ont och bultar i fingret men ibland känns det inte om man inte trycker på det. Ingen feber eller svullnad. Behöver jag göra något eller blir det bra av sig självt? Om det är var, kan det "växa ut" med nageln eller vad händer?

• Anonym (Hej)

Hej på dig! Jag ville bara berätta att jag hade en sticka under nageln, och då hittade jag denna sida. TA DET LUGNT, ingen behöver bli av med nageln eller genomgå en minioperation. Jag gick till vårdcentralen och där tog de endast ut stickan med hjälp av en slags sax. Det gjorde inte så ont att jag började gråta när de tog ut den. Jag blev mest lättad. SÅ LUGNA, ni får behålla era fingrar

• MsFry
    Anonym (Max) skrev 2017-11-26 14:19:03 följande:

Äh, vilken överreaktion. Så klart dem inte gör så i normalfallet.

Jag hade en låååång sticka under nageln, de satte bedövningssalva och drog ut den. Ts: gå till vårdcentralen.
Svar på tråden Sticka under nageln, vad gör man?