• Magdaaa

    Sambo resa bort på semester i vecka 36?

    Hej!

    Min sambo har ett intresse som gör att han vill åka bort 4-5 dagar när jag kommer vara i vecka 36. 150 mil bort ca.

    Jag sa att han gör som han vill, men känns ändå lite oroande för jag kan tycka att det finns ju kanske bara en chans att vara med när hans barn föds då vi hade svårt att få barn (gjort ivf)

    Samt att det går att göra den där resan resten av livet fast ett annat år..för det är ett återkommande evenemang han vill på.

    Eller är jag väldigt ego? För inget säger ju att barnet kommer födas för tidigt men ja..

    Är 150 mil hem så är ju inte så nära.

    hade inte sagt något om det var jobb men när det är semester/nöje har jag lite svårt att förstå.. överdriver jag?

  • Svar på tråden Sambo resa bort på semester i vecka 36?
  • RakelO

    Ojoj! Säg inte att han får göra som han vill, om han sedan får äta upp det resten av ert förhållande! Han vill ju åka. Förklara för honom varför det inte är ok, och låt honom veta att om han åker så drar du ifrån honom med ungen... eller vad du nu känner för att ta till. Han förstår inte hur viktigt det är för dig att han är hemma om du inte berättar hur orolig du är... om du är det? Eller så låter du honom åka och komma tillbaka utvilad och glad....men var tydlig med vad som är ok, innan han åker. Kan bli ett långdraget ältande annars när han kommer hem och du är sur och han inte kan göra resan ogjord...

  • Magdaaa
    RakelO skrev 2017-11-27 00:03:21 följande:

    Ojoj! Säg inte att han får göra som han vill, om han sedan får äta upp det resten av ert förhållande! Han vill ju åka. Förklara för honom varför det inte är ok, och låt honom veta att om han åker så drar du ifrån honom med ungen... eller vad du nu känner för att ta till. Han förstår inte hur viktigt det är för dig att han är hemma om du inte berättar hur orolig du är... om du är det? Eller så låter du honom åka och komma tillbaka utvilad och glad....men var tydlig med vad som är ok, innan han åker. Kan bli ett långdraget ältande annars när han kommer hem och du är sur och han inte kan göra resan ogjord...


    Haha, nej det är ju inte det bästa och säga kanske..det sista man vill är ju som sagt att det bli nåt man kommer bråka om i framtiden.

    Känner bara att jag vet inte alls om det är jag som är övernojig eller om det faktiskt är bra om han håller sig i närheten så nära inpå bf? Är första barnet så då vet man ju som ingenting, eller iallafall jag känner så. Orolig att man oroar sig i onödan.

    Kommer väl sluta med att jag går över tiden två veckor bara därför.
  • elyse

    Är det snart? Oavsett när förlossningen sker tänker jag att ni inte alls vet hur du kommer att må då och vad du eventuellt kan behöva hjälp med.

  • Mascaraklumpar

    Det är ju inte bara att barnet kan födas för tidigt. Du kan få en blödning eller misstänkt vattenavgång som du behöver åka in och kolla, få ordentliga förvärkar som du misstar för riktiga värkar, få havandeskapsförgiftning och behöva bli inlagd helt plötsligt... Även om det oftast inte är allvarliga saker så blir det ju antagligen ett extra stressmoment om han är borta när det händer, och det kan ju inte kännas så kul för honom heller att vara på semester när han får ett samtal om att du måste åka in till förlossningen, även om det sedan visar sig vara falskt alarm. 

    Sen mår man inte alltid så bra i slutet heller och det kan vara skönt och ha någon hos sig. 

  • Shirazz

    Det räknas som fullgånget från v37, är han beredd att missa födeln? Är du beredd att föda ensam?

  • EmberEyes

    Varför har du sagt att "du får göra som du vill" när du egentligen menar "jag vill inte men jag vågar inte säga det till dig"? Oavsett hur många på detta eller andra forum som håller med dig om att det är dumt av pappan att resa när du är i v35 så handlar det i slutändan om att du har sagt till honom att det är OK för dig att han åker trots att du inte menade det.

    Helt ärligt, en relation där parterna inte har ryggrad nog att prata öppet och ärligt med varandra låter inte som en hållbar relation i mina öron. Du kommer "anpassa" dig och "offra" och "kompromissa" om saker och han kommer aldrig veta att du viker dig till höger och vänster, sedan kommer en dag när du fått nog och det kommer komma som en blixt från en klar himmel för honom.

  • honutannick

    Mitt ex åkte bort i v. 36 i några dagar, jag brydde mig faktiskt inte och var inte alls orolig, hans mamma var dock helt galen och skällde på honom som vara den.

    Min nuvarande åkte iväg i v. 20 ca. Den resan var jag inte ok med (inte pga av oro över graviditeten) och jag kan fortfarande inte släppa det 7 år senare.

    Tänk igenom ordentligt och känner du dig inte avslappnad och ok så förklara det för honom, det är inget han kommer att kunna ta tillbaka och gottgöra i framtiden

  • alade

    Jag hade inte velat ha min sambo så långt borta så sent i graviditeten. Jag skulle knappt velat ha det nu, i vecka 28. Just för att det är första och kanske enda barnet (ivf här med) som tagit en massa år att få till så känns det extra viktigt att uppleva alla delar tillsammans. Bara ikväll hade jag ligamentsmärtor som gjorde att jag knappt kunde stå. Jag hade honom att bolla strategier, misstänkta orsaker till smärtan osv med. Utöver det tog han hand om mig, maten och katterna.

  • bouncer

    Min graviditet fortskred normalt tills jag plötsligt började läcka vatten v36+3. In för kontroll på förlossningen och slutade med akut kejsarsnitt några timmar senare.

    Jag förstår absolut att du säger ?gör som du vill?, det hade jag också sagt. Vad är det med vissa andra här som tvingar sina partners till olika saker? Det bäddar ju för ett långt och lyckligt förhållande... Vitsen är ju att partnern av egen fri vilja ska vara hemma och förstå att det är dumt att åka.

Svar på tråden Sambo resa bort på semester i vecka 36?