• Anonym (ledsen)

Hur hitta nytt boende med betalningsanmärkning

Jag vill separera från min sambo, tyvärr har jag ganska nya betalningsanmärkningar samt skuld hos kronofogden (som jag betalar av på) Detta innebär att jag inte kommer kunna få tag på någon ny lägenhet

Jag har funderat på att bo kvar i våran lägenhet men den har en väldigt hög hyra så kommer inte ha råd med den själv, funderar på att hyra ut ett rum i såfall.

Men problemet är att vi står bägge två på kontraktet, och om om min sambo flyttar ut måste han väl skrivas av från kontraktet och då kommer dom göra en koll på min ekonomi och se att jag har anmärkningar och skuld och då kommer jag inte få stå på kontraktet.

HJÄLP! vad ska jag göra? orkar inte leva ihop med denna man längre och mår så dåligt.

Tittar lite på  lägenhet som hyrs ut av privatpersoner för där kanske man kan lyckas med förskottshyra och kontrakt med snabb uppsägning om man inte betalar tex, men då jag bor i sthlms området är ju hyrorna skyhöga på andrahandslägenheter...

• Svar på tråden Hur hitta nytt boende med betalningsanmärkning
  • Anonym (ledsen)
    Tofflans skrev 2017-11-27 11:13:30 följande:

Du får nog flytta från storstan. 

Hm, det funkar ju inte då jag har ett jobb (studerar men jobbar extra) här, plus framförallt att jag har en dotter som har sin pappa här plus att hon dessutom har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning vilket gör att en flytt långt bort kommer bli väldigt jobbig för henne, framförallt att försökahitta en skola som passar,  fast jag tittar endå på lägenheter i andra delar av Stockholmsområdet.

Har dessutom två äldre barn som jag inte vill bo för långt ifrån (som mestadels bor hos sin pappa)

• Anonym (uitoj)

Om du är med i hyresrättsföreningen får du bra hjälp där kring detta.

Den som bäst behöver lgh får bo kvar oavsett vem som står på kontraktet. I första hand den som har barn, i andra hand den som anses ha svårast att hitta ny lgh. Då tittar de på ekonomin, poäng i kösystemet, om man har några kontakter, möjlighet att köpa bostad etc.
    Hyresvärden kan ju anse att du inte kan bo kvar pga betalningsförmågan, då kan du vända dig till hyresnämnden.

Kanske kan ni byta denna lgh till två? Eller att du får bo kvar men byter den till en billigare. Du får nog dock, som ovanstående skrev, fundera på områdena utanför. Även här kan du ta hjälp av hyresnämnden om en ev ny värd inte godkänner dig pga betalningsanmärkningarna.
    Kolla också om du kan byta inom samma värd.

Behöver du pendla pga jobb? Söderut går pendeltåget ända till Gnesta tex. Alla tåg går till Järna, ibland stannar de där dock så så får man kolla vilka som har anslutning som går ända till Gnesta. Inga större problem, jag har bott där. Visst tar det tid, men bo någonstans måste du ju.
    Norrut har jag ingen koll, men det kan ju du kolla upp hur pendeltågen går. Även andra kommunikationer.

Om du vill kunna betala av snabbt och leva billigt kan du kolla runt vilka campingar som du kan ta dig till via bil eller kommunala medel och se om de erbjuder åretruntcamping. En del har egna husvagnar att hyra ut, annars kan du köpa en billigt eller kolla om du kan hyra av någon som har sin uppställd. Då har du ju dock problemet att de vill använda sin husvagn när våren/sommaren kommer. Men det är ett boende för en tid iaf.

Du lär ju få ha dina större tillhörigheter magasinerade så det är ju en kostnad det med men blir ändå billigt jämfört med lgh.

Privata värdar som du är inne på är ett alternativ, men som du säger, det är dyrt även om det inte är i innerstan.
    De kan ofta vara lite mer generösa med att hyra ut om man kan lämna deposition.

• Anonym (figaro)

Det är omljligt att ta sig in på hyresmarknaden med låg inkomst och med betalningsanmärkning. Mycket enklate när man väl är inne. Så sumpa nu inte bort ditt boende. Inte kul att vara bostadslös.

Det ska mycket till för att hyresvärden ska kunna neka dig att ta över det nuvarande hyrrskontraktet. Skulle tippa på att det är din bästa möjlighet till boende. Tror betalningsanmärkning kvittar. Ring till din värd och fråga så har du en sak mindre att noja över. När kontraktet väl är ditt kan du försöka byta till något mindre och billigare. Tror kraven är rätt låga där med så länge du byter inom samma hyresvärd. Och du kan alltid ha inneboende för att få ner kostnaderna.

• Anonym (uitoj)
    Anonym (figaro) skrev 2017-11-27 11:36:32 följande:

Det är omljligt att ta sig in på hyresmarknaden med låg inkomst och med betalningsanmärkning. Mycket enklate när man väl är inne. Så sumpa nu inte bort ditt boende. Inte kul att vara bostadslös.

Det ska mycket till för att hyresvärden ska kunna neka dig att ta över det nuvarande hyrrskontraktet. Skulle tippa på att det är din bästa möjlighet till boende. Tror betalningsanmärkning kvittar. Ring till din värd och fråga så har du en sak mindre att noja över. När kontraktet väl är ditt kan du försöka byta till något mindre och billigare. Tror kraven är rätt låga där med så länge du byter inom samma hyresvärd. Och du kan alltid ha inneboende för att få ner kostnaderna.

Förhoppningsvis har TS och hennes sambo varit skötsamma och alltid betalat i tid. Vissa värdar är stenhårda, tidigare hade min fd värd en gräns på skulder hos kronofogden på max 2500 kr och det fick inte vara hyresskulder. Nu har de nolltolerans oavsett skuldtyp.

Jag ville byta lgh med en person men de nekade pga att hen hade skuld. De menade också på att hen inte skulle klara av hyran för att min lgh var 400 kr dyrare än den jag ville byta med.
    Att personen i fråga fått fast jobb men behövde bo närmare för att ta sig dit (inget körkort) och tidigare haft ströjobb som timvikarie, men ändå alltid betalt hyran i tid tog de ingen hänsyn till. Inte heller att hen erbjöd deposition och en borgensman som säkerhet. Det gjorde dock hyresnämnden så vi fick byta iaf.
  • Anonym (uitoj)
    Anonym (ledsen) skrev 2017-11-27 11:20:19 följande:

Hm, det funkar ju inte då jag har ett jobb (studerar men jobbar extra) här, plus framförallt att jag har en dotter som har sin pappa här plus att hon dessutom har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning vilket gör att en flytt långt bort kommer bli väldigt jobbig för henne, framförallt att försökahitta en skola som passar,  fast jag tittar endå på lägenheter i andra delar av Stockholmsområdet.

Har dessutom två äldre barn som jag inte vill bo för långt ifrån (som mestadels bor hos sin pappa)

Jag förstår att det fungerar dåligt med flytt långt bort pga barnen, det är dock inget värdar tar hänsyn till.

Men, eftersom du har barn så kan du ändå få behålla boendet du har. Du kommer ju att få bostadsbidrag om du har får låg inkomst och du har rätt till försörjningsstöd också om du lägger studerandet på hyllan ett tag.
    Har du vårdbidrag? Om inte så sök det. Kolla med CSN om det finns fler lån/bidrag att söka.

Det svåra är ju att få värden att godkänna dig, ta hjälp av hyresnämnden om värden nekar. Gör en budget som du kan visa värden/hyresnämnden. Ingen glädjekalkyl utan en realistisk där du påvisar att du visst har råd. Påpeka också att du kommer att försöka byta till en billigare bostad.

Du kan ju sova i vardagsrummet eller ha en säng i en klädkammare eller så, dina barn som inte bor så ofta hos dig kan ha en bäddsoffa i vardagsrummet, förklarar du varför så förstår de nog.

En snabbkoll med CSN, tilläggsbidrag för 1 barn, et barnbidrag, ett underhåll ger ca 13200 kr i månaden. Om du betalar underhåll så måste du kontakta FK och tala om att din inkomst förändrats iom separationen så räknar de ut vad och om du ska betala något till dem.
    Vårdbidrag ger ytterligare mellan 2333 kr och 9333 kr per månad. Rimligt är att du hamnar på ett halvt vilket ger 4667 kr i månaden att lägga till dina 13200 kr.
    Alltså totalt nästan 17900 kr. Fks hemsida ligger nere just nu så vad du kan få i bostadsbidrag vet jag inte.

Inget extrajobb inräknat här då så summan från CSN kan ju bli annorlunda.

Ang bostadsbidrag, kolla så att du inte får sämre om du byter till billigare, spannet kan vara ganska stort så du kan få samma summa i bostadsbidrag för en bostad som kostar tex 6000 kr i månaden och en som kostar 9000 kr i månaden. Värt att kolla innan alltså.
    Samma med ökade inkomster, syrran fick högre lön, men då skulle hon få så mycket mindre i bostadsbidrag att hela löneförhöjningen försvann plus lite till = mindre pengar kvar.
    Hon bad sin arbetsgivare om lite mindre höjd lön för att inte hamna över, då hade hon inte klarat sig.

• Anonym (figaro)
    Anonym (uitoj) skrev 2017-11-27 12:02:17 följande:

Förhoppningsvis har TS och hennes sambo varit skötsamma och alltid betalat i tid. Vissa värdar är stenhårda, tidigare hade min fd värd en gräns på skulder hos kronofogden på max 2500 kr och det fick inte vara hyresskulder. Nu har de nolltolerans oavsett skuldtyp.

Jag ville byta lgh med en person men de nekade pga att hen hade skuld. De menade också på att hen inte skulle klara av hyran för att min lgh var 400 kr dyrare än den jag ville byta med.

Att personen i fråga fått fast jobb men behövde bo närmare för att ta sig dit (inget körkort) och tidigare haft ströjobb som timvikarie, men ändå alltid betalt hyran i tid tog de ingen hänsyn till. Inte heller att hen erbjöd deposition och en borgensman som säkerhet. Det gjorde dock hyresnämnden så vi fick byta iaf.

Hyresvärden kan ha i princip vilka krav som helst för att acceptera en ny hyresgäst. Däremot kan de inte ha nästan några som helst krav på en redan befintlig hyresgäst pga lagen. Därför jag menar på att ts bästa chanser är att hålla sig fast vid nuvarande hyreslägenhet. Det ska mycket till att hyresvärden ska kunna "slänga ut" henne.
  • Anonym (uitoj)
    Anonym (figaro) skrev 2017-11-27 13:09:14 följande:
    Hyresvärden kan ha i princip vilka krav som helst för att acceptera en ny hyresgäst. Däremot kan de inte ha nästan några som helst krav på en redan befintlig hyresgäst pga lagen. Därför jag menar på att ts bästa chanser är att hålla sig fast vid nuvarande hyreslägenhet. Det ska mycket till att hyresvärden ska kunna "slänga ut" henne.
    Det är absolut bäst för TS att hänga kvar där hon är ja! det argumenterar jag inte emot alls.
    Däremot måste TS veta hur hon ska gå vidare om de nekar pga anmärkningar och betalningsförmåga.
    Många värdar kommer undan pga att folk inte vet hur de ska gå tillväga.

Min värd och jag möttes i hyresnämnden och den ena av de två som var med var uppenbart obekväm i situationen, den andra hade inga som helst problem utan försökte tvärtom luska om jag inte kunde få bostad på annat vis än genom byte osv. Eftersom jag visste reglerna så kunde jag bemöta dem utan att ge dem mer ammunition att använda så gick det bra, men vet man inte hade man kunnat 'gå i fällan' så att säga.

Inte alla värdar är hederliga. I detta fall var det VD:n som var olustig och en anställd som hade hand om uthyrningarna som var påstridig. Hen har alltid varit jobbig att ha å göra med hela tiden vi hyrde, minsta lilla som behövde åtgärdas försökte hen få till att vi hade orsakat. Tom sånt som redan var trasigt när vi flyttade in som vi hade papper på.
    Tur för företaget att inte VD:n själv behövde ta striderna
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (uitoj) skrev 2017-11-27 12:24:41 följande:
    Jag förstår att det fungerar dåligt med flytt långt bort pga barnen, det är dock inget värdar tar hänsyn till.

Men, eftersom du har barn så kan du ändå få behålla boendet du har. Du kommer ju att få bostadsbidrag om du har får låg inkomst och du har rätt till försörjningsstöd också om du lägger studerandet på hyllan ett tag.
    Har du vårdbidrag? Om inte så sök det. Kolla med CSN om det finns fler lån/bidrag att söka.

Det svåra är ju att få värden att godkänna dig, ta hjälp av hyresnämnden om värden nekar. Gör en budget som du kan visa värden/hyresnämnden. Ingen glädjekalkyl utan en realistisk där du påvisar att du visst har råd. Påpeka också att du kommer att försöka byta till en billigare bostad.

Du kan ju sova i vardagsrummet eller ha en säng i en klädkammare eller så, dina barn som inte bor så ofta hos dig kan ha en bäddsoffa i vardagsrummet, förklarar du varför så förstår de nog.

En snabbkoll med CSN, tilläggsbidrag för 1 barn, et barnbidrag, ett underhåll ger ca 13200 kr i månaden. Om du betalar underhåll så måste du kontakta FK och tala om att din inkomst förändrats iom separationen så räknar de ut vad och om du ska betala något till dem.
    Vårdbidrag ger ytterligare mellan 2333 kr och 9333 kr per månad. Rimligt är att du hamnar på ett halvt vilket ger 4667 kr i månaden att lägga till dina 13200 kr.
    Alltså totalt nästan 17900 kr. Fks hemsida ligger nere just nu så vad du kan få i bostadsbidrag vet jag inte.

Inget extrajobb inräknat här då så summan från CSN kan ju bli annorlunda.

Ang bostadsbidrag, kolla så att du inte får sämre om du byter till billigare, spannet kan vara ganska stort så du kan få samma summa i bostadsbidrag för en bostad som kostar tex 6000 kr i månaden och en som kostar 9000 kr i månaden. Värt att kolla innan alltså.
    Samma med ökade inkomster, syrran fick högre lön, men då skulle hon få så mycket mindre i bostadsbidrag att hela löneförhöjningen försvann plus lite till = mindre pengar kvar.
    Hon bad sin arbetsgivare om lite mindre höjd lön för att inte hamna över, då hade hon inte klarat sig.

Jag kan ju få bostadsbidrag kan få ung 3.800 kr . Jag får redan tilläg från CSN för barn och för att jag jobbat tidigare så får 14.500, vårdbidrag får jag redan 1/4 vilket ger 1600 kr i månaden.

Dock bor vi i en stor ny och dyr lägenhet .-( Så det kommer endå bli lite tight.

Men problemet är inte inkomsten, jag uppfyller ju inkomstkraven som hyresvärden har. Utan det är ju anmärkningarna och skulden som gör att dom kan neka.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (figaro) skrev 2017-11-27 11:36:32 följande:

Tror du att det är så? Jag vet att min värd kan godkänna betalningsanmärkningar men det som jag tror stör mest är att det finns ett skuldsaldo
Svar på tråden Hur hitta nytt boende med betalningsanmärkning