Anonym (ledsen) skrev 2017-11-27 11:20:19 följande:
Hm, det funkar ju inte då jag har ett jobb (studerar men jobbar extra) här, plus framförallt att jag har en dotter som har sin pappa här plus att hon dessutom har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning vilket gör att en flytt långt bort kommer bli väldigt jobbig för henne, framförallt att försökahitta en skola som passar, fast jag tittar endå på lägenheter i andra delar av Stockholmsområdet.
Har dessutom två äldre barn som jag inte vill bo för långt ifrån (som mestadels bor hos sin pappa)
Jag förstår att det fungerar dåligt med flytt långt bort pga barnen, det är dock inget värdar tar hänsyn till.
Men, eftersom du har barn så kan du ändå få behålla boendet du har. Du kommer ju att få bostadsbidrag om du har får låg inkomst och du har rätt till försörjningsstöd också om du lägger studerandet på hyllan ett tag.
Har du vårdbidrag? Om inte så sök det. Kolla med CSN om det finns fler lån/bidrag att söka.
Det svåra är ju att få värden att godkänna dig, ta hjälp av hyresnämnden om värden nekar. Gör en budget som du kan visa värden/hyresnämnden. Ingen glädjekalkyl utan en realistisk där du påvisar att du visst har råd. Påpeka också att du kommer att försöka byta till en billigare bostad.
Du kan ju sova i vardagsrummet eller ha en säng i en klädkammare eller så, dina barn som inte bor så ofta hos dig kan ha en bäddsoffa i vardagsrummet, förklarar du varför så förstår de nog.
En snabbkoll med CSN, tilläggsbidrag för 1 barn, et barnbidrag, ett underhåll ger ca 13200 kr i månaden. Om du betalar underhåll så måste du kontakta FK och tala om att din inkomst förändrats iom separationen så räknar de ut vad och om du ska betala något till dem.
Vårdbidrag ger ytterligare mellan 2333 kr och 9333 kr per månad. Rimligt är att du hamnar på ett halvt vilket ger 4667 kr i månaden att lägga till dina 13200 kr.
Alltså totalt nästan 17900 kr. Fks hemsida ligger nere just nu så vad du kan få i bostadsbidrag vet jag inte.
Inget extrajobb inräknat här då så summan från CSN kan ju bli annorlunda.
Ang bostadsbidrag, kolla så att du inte får sämre om du byter till billigare, spannet kan vara ganska stort så du kan få samma summa i bostadsbidrag för en bostad som kostar tex 6000 kr i månaden och en som kostar 9000 kr i månaden. Värt att kolla innan alltså.
Samma med ökade inkomster, syrran fick högre lön, men då skulle hon få så mycket mindre i bostadsbidrag att hela löneförhöjningen försvann plus lite till = mindre pengar kvar.
Hon bad sin arbetsgivare om lite mindre höjd lön för att inte hamna över, då hade hon inte klarat sig.