• Anonym (Hjälp!)

Blir inte av med Bakteriell vaginos , desperat!!

Jag orkar inte mer!!

Jag har senaste åren haft återkommande problem med bakteriell vaginos. Varit på otaliga gynbesök och testat mig för alla könssjukdomar. Efter senaste graviditeten har jag haft konstanta besvär! Lyckas jag bli fri från det några dagar så kommer snart mensen och sen är det igång igen . Så fort jag börjar blöda lite så luktar det DÖD därnere.

Har provat alla ph-geler som finns. Vaginaltabletter som ska behandla och förebygga. Olika antibiotika och husmorsknep som tex väteperoxid. Vissa saker hjälper inte alls, andra hjälper några dagar.

Jag och sambon har inget sexliv längre och jag börjar dra mig för att vistas bland folk då det kan lukta så jädrarns starkt och lukten liksom fastnar i byxorna. Skäms och mår fruktansvärt dåligt över detta :(

Är det NÅN som sitter på nåt knep jag inte testat?

• Svar på tråden Blir inte av med Bakteriell vaginos , desperat!!
  • Iowhannah

Det som hjälpte mig var att sluta med hormonella preventivmedel. Kan det vara nåt sånt?

• Anonym (A)

Åh fy lider med dig. Hade också skiten i flera år. Gick över först när jag tog ut min spiral. Stackare..

• Anonym (Hjälp!)
    Iowhannah skrev 2017-11-27 14:30:38 följande:

Det som hjälpte mig var att sluta med hormonella preventivmedel. Kan det vara nåt sånt?

Har inte använt något p-medel alls sedan 2013. Då hade jag Nuvaring. Så kan inte ta till det heller >.<

Jag bara känmer att det MÅSTE ju ha nån orsak som går att bota och det är så jobbigt att alla gynläkare bara rycker på axlarna och inte vet nånting. Dom tycker att jag ska lära mig att leva med det. Men jag känner att det gått så långt att jag inte har ett normalt liv längre :(
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (...) skrev 2017-11-27 14:20:17 följande:

Molkosan?

Har de hjälpt dig alltså?
  • Anonym (ssk)

Ring en privat gynekolog!

• Anonym (...)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2017-11-27 15:10:23 följande:
    Har de hjälpt dig alltså?
    Bakteriell vaginos har med rubbat ph värde att göra. Miljön ska helst ligga på 3-4. Mjölksyra är viktigt då det motverkar bakterier. Doppa en tampong i utspädd molkosan eller skölj underlivet det funkar.. Och inga starka tvålar. 
    Ellen har bra grejer, tamponger med mjölksyra, krämer och ett test för phvärde.
  • Anonym (Sara)

Kroppen blir sur när du äter gluten och socker. Avstå från det så lovar jag att du blir bra. Det kan behövas några månaders avhållsamhet från socker, även frukt, för att bli bra.

• Lunamoon

Jag hade samma besvär under många år och kan få ibland, mitt tips är ecovag men det kanske du redan testat? Sen äter jag mjölksyrekapslar från en naturbutik som innehåller de där bakterierna som behövs för att underlivet ska lukta fräscht. Tvättar alltid underkläderna i hög temp samt bara tvättar underlivet med vatten (inte för ofta), sover utan underkläder, går i mjukis hemma utan trosor osv. Undvik ät socker. Använder ren kokosolja ibland men är mest om jag känner mig torr.. men det blir iaf inte någon reaktion i underlivet av den oljan.

• Anonym (Hjälp!)
    Lunamoon skrev 2017-11-28 15:51:50 följande:

Jag hade samma besvär under många år och kan få ibland, mitt tips är ecovag men det kanske du redan testat? Sen äter jag mjölksyrekapslar från en naturbutik som innehåller de där bakterierna som behövs för att underlivet ska lukta fräscht. Tvättar alltid underkläderna i hög temp samt bara tvättar underlivet med vatten (inte för ofta), sover utan underkläder, går i mjukis hemma utan trosor osv. Undvik ät socker. Använder ren kokosolja ibland men är mest om jag känner mig torr.. men det blir iaf inte någon reaktion i underlivet av den oljan.

Är du helt besvärsfri när du gör allt detta eller kommer bv:n tillbaka ändå ibland? Mycket av det gör jag redan jag med, men inte allt. Ska man dock behöva leva så som du gör för att slippa lukta rutten fisk i underlivet? >.< När man tidigare levt som vanligt utan dessa problem som bara kom från ingenstans, för att stanna.

Så himla frustrerande att ingen hittat orsaken till denna obalans och bakterier! :(
  • Anonym (Hjälp!)

Är er mens också illaluktande?

• Amidina

Jag fick göra en total omställning av kosten för att bli av med min för 5 år sen.. Slutade helt med mjölk, gluten, och socker i 1-2 år. Har sen dess börjat äta gluten igen, och liiite mjölkprodukter (men får sjuk pms av det så försöker låta bli). 
    Socker är dock den stora boven i mitt liv, det räcker med väääldigt lite så börjar jag märka av symptom, och mycket av det från just underlivet. Ger jag däremot fan i sockret så är min muff glad och frisk.

Förutom det så har jag alltid sovit utan trosor (förutom vid mens), och tvättar endast underlivet med vatten och inget annat. Smörjer med mandelolja efteråt (snällt mot slemhinnor).

Lycka till, vet hur jäkla jobbigt och hemskt det är och hur dåligt man mår av det. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Hjälp!)
    Amidina skrev 2017-12-05 08:39:12 följande:

Jag fick göra en total omställning av kosten för att bli av med min för 5 år sen.. Slutade helt med mjölk, gluten, och socker i 1-2 år. Har sen dess börjat äta gluten igen, och liiite mjölkprodukter (men får sjuk pms av det så försöker låta bli). 

Socker är dock den stora boven i mitt liv, det räcker med väääldigt lite så börjar jag märka av symptom, och mycket av det från just underlivet. Ger jag däremot fan i sockret så är min muff glad och frisk.

Förutom det så har jag alltid sovit utan trosor (förutom vid mens), och tvättar endast underlivet med vatten och inget annat. Smörjer med mandelolja efteråt (snällt mot slemhinnor).

Lycka till, vet hur jäkla jobbigt och hemskt det är och hur dåligt man mår av det. 

Det är rent vidrigt :( Jag har alltid ätit en hel del socker, har dock inte alltid haft besvär. Hur kan det helt plötsligt bli så här?

Jag vet ju dock att socker bara har negativa effekter på kroppen, är bara jävligt dålig på att sluta med det. Har försökt otaliga gånger men som mest klarat ett par månader innan jag faller dit igen. Suck!

Undviker du socker och sötningsmedel 100%, eller har du bara dragit ner? Dvs , äter du tex yoghurt, sylt till pannkakorna och nåt fikabröd ibland osv?
  • Amidina
    Anonym (Hjälp!) skrev 2017-12-06 08:47:32 följande:

Det är rent vidrigt :( Jag har alltid ätit en hel del socker, har dock inte alltid haft besvär. Hur kan det helt plötsligt bli så här?

Jag vet ju dock att socker bara har negativa effekter på kroppen, är bara jävligt dålig på att sluta med det. Har försökt otaliga gånger men som mest klarat ett par månader innan jag faller dit igen. Suck!

Undviker du socker och sötningsmedel 100%, eller har du bara dragit ner? Dvs , äter du tex yoghurt, sylt till pannkakorna och nåt fikabröd ibland osv?

Samma här, kakmonster sen jag var liten. Men kroppen är ju galet fantastisk, den kan tåla väldigt mycket väldigt länge, men tills sist rinner det oftast över. Det brukar vara något som triggar det, typ stress eller annat man fått i sig, men det kan också bara bli för mycket en dag och då börjar man märka symptom lite tydligare. Jag hade ju andra symptom på att kroppen egentligen inte pallade, men jag hade levt med dem så länge att jag märkte det inte förrän jag slutade..

Där och då blev jag tvungen att utesluta det helt och hållet. Frukt åt jag, men inget med socker eller sötningsmedel i, ingen honung eller annat naturligt socker, ingen juice. Det var aptråkigt, men jag vande mig rätt fort ändå, och hade turen att de omkring mig respekterade mitt val. Höll upp sådär i ett år, sen började jag med dadlar, honung och juice. Ett halvår senare en bulle väldigt sällan. Idag kan jag äta lite fika nån gång i månaden, men pga att jag har så lätt att trilla dit och vräka i mig så försöker jag låta bli om vi inte är bortbjudna. Hemma äter jag hellre fruktsallad med grädde och sånt, och det funkar rätt bra. Köper även naturgodis (för barn :P) gjort på fruktpuré och sånt.
  • Anonym (Bv)

Lider med dig! Jag har haft eländet i 5 år. Jag har mått SKIT rent ut sagt. Behandlat med antibiotika gång på gång, men alltid kommit tillbaka. Undvikt sex, gråtit och känt mig allmänt äcklig. Utan google hade jag förmodligen ännu mått som då. Det jag började göra var att efter allt googlande utan fungerande resultat började jag söka på engelska. Länkar till en bra sida jag hittat många huskurer.

www.earthclinic.com/mobile/cures/bacterial_vaginosis-most-popular.html

Högst upp på topplistan "hydrogen peroxide" väteperoxid skrämde mig rejält bara av att höra namnet men är ingen fara alls efter att ha läst på i timmar. Våra kroppar producerar t.om det. Man köper den 3% på apoteket i kassan och blandar med hälften vatten i en kopp. Du måste även ha en spruta, utan nål såklart ;) har själv en 30 ml spruta som jag fyller 3 gånger efter varann, ligg på rygg upp med benen och in med det! Håller några minuter sen ut med det. Första dagarna när det är som värst kommer det komma ut massor av (ursäkta) gula flytningar, vilket det ska! Kommer även "bubbla/skumma" vilket också är normalt när väteperoxiden kommer i kontakt med bakterierna. En vecka 2-3 ggr/dag och inge slarv;)

MEN

Jag ides dock inte, det ville som ändå komma tillbaka (läst att de flesta blir helt fri dock) så jag läste på mer! Hittade då boric acid, juste BORSYRA! Skrämde mig också men heller inget farligt. Finns bl.a i linsvätska. www.earthclinic.com/mobile/cures/bacterial_vaginosis/boric-acid/

Har visst använts i hundratals år i andra länder mot vaginala infektioner. Även gynekologerna rekommenderar borsyrakapslar åt sina patienter och googlar du "bv boric acid capsules" finns det färdiga att beställa och på etiketterna står det vaginal infections. Bara Sverige som är efter med allt och på allvar tror att fil dödar bv bakterierna på egen hand ;)

Så jag beställde borsyra på pyroshop och på ebay beställde jag "empty gel capsule size 00) ska vara den strl. Borsyra finns även på ebay, från england men rekommenderar sidan jag skrev. Billigt och stor påse som räckt i flera år. Jag fyller kapslarna, lägger i en vitaminburk och sätter i en kapsel (i slidan förstås) vid sänggående varje kväll. Är 2-3 veckor har jag för mig så börja efter mens. Lukten kommer försvinna snabbt men sluta inte. Efter dessa veckor är det ca 2-3 gånger i veckan. Efter ett par veckor/månader tar jag bara vid behov, direkt jag anar att det är påväg tillbaka. Kan tillägga att jag äter kefir/fil dagligen också. Dödar de dåliga bakterierna med borsyran och fyller på med goda bakterier. Ibland sätter jag också fil i slidan på dagarna för att få in bra bakterier direkt.

Nu blev detta en novell men det har räddat mitt liv, och sexliv!;) Jag vet hur psykiskt dåligt man mår av eländet och jag har provat allt från tea tree olja till vitlök men dessa två! Testa!! Båda är effektiva men långsiktligt med bv som återkommer är borsyran bäst, bara in med en kapsel ett par dagar om det är påväg tillbaka! Lättare att göra diskret också än väteperoxiden.

• Anonym (Bv)

Och förlåt, slarvläste ;) Såg nu att du testat väteperoxid, men borsyran! Du kommer inte bli besviken!! Bör tilläggas att ha den långt bort från barn och tvätta händer, torka bänkar efteråt :) och har du som jag, lätt att få tillbaka det, funkar det att använda länge. Lättare än att springa hos gyn titt som tätt och framförallt billigare!

Svar på tråden Blir inte av med Bakteriell vaginos , desperat!!