• GoneFishing

Hur kan blickar vara sexuella trakasserier?

Enligt 1177 och andra sidor kan blickar räknas som "sexuella trakasserier".

Jag fattar att man inte vill bli tafsad på, men blickar? Kan någon ge några konkreta exempel på blickar som typiskt räknas som sexuella trakasserier?

Och, borde det vara så? Jag menar, vi lever i ett fritt land, kan man inte ens få glo åt vilket håll man vill då?

(Källa: www.1177.se/Skane/Tema/Sex-och-relationer/Vald-och-overgrepp/Sexuella-trakasserier/ )

• Svar på tråden Hur kan blickar vara sexuella trakasserier?
  • Carambolan

Har du någon gång försökt ha ett samtal med någon som det inte går att få ögonkontakt med på grund av att hans eller hennes ögon bara glor ner i din urringning? Kanske smickrande om det är din partner och du klätt upp dig för en kväll på nattklubb, men inte lika kul om det är din 40 år äldre chef på ett lönesamtal.

• Anonym (stirrande freaks)

Uppenbart kladdiga stirrande blickar av sexuell natur på kroppens ollika delar som är obehagliga och hotfulla i sin girighet. Vissa har inget hyfs alls och beter sig som totalt gränslösa sexfixerade individer med uppenbar mental störning som inte kan inte slita blicken från tjejers bröst och rumpor. Det känns som man är instängd i en sjuk människas våld som inte förstår sociala regler och koder. Absolut trakasserier men dock inte olagliga ännu.

• DeathByPickles

Självklart kan de det. Det finns människor som är riktigt duktiga på att låta blicken "slicka en på brösten" till exempel... eller varför inte den gamla goda "från topp till tå". 

För inte så länge sedan var det upp diskussioner om människor som tyckte det var helt okej att smygtitta på sjukhuspersonal där vissa underkläder kan skymtas genom vit uniform. Trevligt att uppleva på arbetsplatsen?  

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • GoneFishing
    Carambolan skrev 2017-11-27 23:43:47 följande:

Har du någon gång försökt ha ett samtal med någon som det inte går att få ögonkontakt med på grund av att hans eller hennes ögon bara glor ner i din urringning? Kanske smickrande om det är din partner och du klätt upp dig för en kväll på nattklubb, men inte lika kul om det är din 40 år äldre chef på ett lönesamtal.

Ett lönesamtal kan väl fungera eller inte fungera oavsett vad personerna vilar blicken på. Så länge samtalet handlar om lönen så kan väl parterna få glo vart de vill?
  • Anonym (Tsss)
    GoneFishing skrev 2017-11-28 00:07:24 följande:

Ett lönesamtal kan väl fungera eller inte fungera oavsett vad personerna vilar blicken på. Så länge samtalet handlar om lönen så kan väl parterna få glo vart de vill?

Var tycker du att gränsen för trakasserier går i så fall? Om öppet gloende är okej, då kanske det inte skadar att smygtitta heller? Smygfilma under kjolen på någon i rulltrappan, för man hade ju ändå kunnat titta själv om man bara backade några steg?
  • DeathByPickles
    GoneFishing skrev 2017-11-28 00:07:24 följande:
    Och så blev det genast ytterligare en larvig trolltråd. Och på en Måndag! 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • GoneFishing
    Anonym (Tsss) skrev 2017-11-28 00:15:38 följande:
    Var tycker du att gränsen för trakasserier går i så fall? Om öppet gloende är okej, då kanske det inte skadar att smygtitta heller? Smygfilma under kjolen på någon i rulltrappan, för man hade ju ändå kunnat titta själv om man bara backade några steg?
    Bra fråga! Vad mer konkret menas med att smygtitta?

Att smygfilma under kjolen är inte ok. Dels för att bilder kan hamna på nätet och aldrig därefter suddas ut, och dels för att ta fram en kamera/mobil, trycka på inspelningsknappen osv är en mycket mer aktiv handling än att bara ha blicken någonstans.
  • GoneFishing
    Anonym (stirrande freaks) skrev 2017-11-27 23:47:02 följande:

Uppenbart kladdiga stirrande blickar av sexuell natur på kroppens ollika delar som är obehagliga och hotfulla i sin girighet. Vissa har inget hyfs alls och beter sig som totalt gränslösa sexfixerade individer med uppenbar mental störning som inte kan inte slita blicken från tjejers bröst och rumpor. Det känns som man är instängd i en sjuk människas våld som inte förstår sociala regler och koder. Absolut trakasserier men dock inte olagliga ännu.

Så en blick känns ofta som att "man är instängd i en sjuk människas våld"? I så fall fungerar våra känslosystem väldigt olika...milt sagt.

Och det verkar onekligen som om dagens sociala regler och koder är anpassade efter ditt känslosystem och inte mitt, eftersom jag snarare tycker det är obehagligt att inte få glo åt vilket håll jag vill.

• GoneFishing
    DeathByPickles skrev 2017-11-27 23:51:50 följande:

Självklart kan de det. Det finns människor som är riktigt duktiga på att låta blicken "slicka en på brösten" till exempel... eller varför inte den gamla goda "från topp till tå". 

För inte så länge sedan var det upp diskussioner om människor som tyckte det var helt okej att smygtitta på sjukhuspersonal där vissa underkläder kan skymtas genom vit uniform. Trevligt att uppleva på arbetsplatsen?  

När folk glor på mig från topp till tå så bryr jag mig inte, och jag ser inga problem med de gör det. I många fall tror jag inte ens jag registrerar det.

Känner inte till diskussionen om vit sjukhusuniform men om en arbetsplats tvingar sina anställda att ha halvtransparenta kläder (och det inte går att ha heltäckande under, t ex för att det blir för varmt) så låter det som ett arbetsmiljöproblem. Man ska inte tvingas visa mer av sin kropp än man vill.
  • GoneFishing
    DeathByPickles skrev 2017-11-28 00:44:38 följande:
    Och så blev det genast ytterligare en larvig trolltråd. Och på en Måndag! 
    Assume good faith, eller vad det nu heter på svenska. Tack!

De lönesamtal jag varit på har haft stolar vinklade i 90 grader med bekvämt avstånd. På så vis blir det lättare att glo rakt ut i luften snarare än att stirra in i någons ögon eller på någon kroppsdel. Det är väl vettigt, men det betyder inte att det automatiskt är sexuella trakasserier om det skulle vara annorlunda.

Svar på tråden Hur kan blickar vara sexuella trakasserier?