tips på kasslerrätter?
jag skall laga mat med kassler...någon som har en god gryta eller gratäng?
jag skall laga mat med kassler...någon som har en god gryta eller gratäng?
Senast igår eftersöktes det samma sak av en annan medlem så om du kikar runt lite lär du nog hitta den tråden. O säkert fler i samma ämne.
Vi brukar göra kassler i pasta o curry-röra. Jättesmarrigt!
Jag har ett gott o lättlagat tips!
Skiva kasslern i tunna bitar, lägg i en ugnsform. Blanda Blå bands championsoppa med 4 dl vatten o 2 dl mjölk. Slå det över kasslern o in i ugnen, 175 gr tills det har fått fin färg.
Servera med ris o grönsaker - supergott!
Jag gör en gratäng som är jättesmarrig.
Lägger kasslerskivor i en ungsform, lägger på skivade färska tomater, strör över purjolök. Häller på tomat och basilika creme fraiche toppar med riven ost.
In i ugnen 175 grader ca 20-30 min och serverar med ris till
Kassler africana med paprikaris:
500g kassler
2½ dl matlagningsgrädde
1 tsk curry
saften av 1 apelsin
2 msk mango chutney
2 skivade bananer
2 msk riven cocos
Sätt ugnen ¨på 225grader
Lägg kasslern, skivad eller i tärningar (en smaksak) i botten på en ungsfast form
Rör samman grädde, cúrry, apelsinsaft och kokos till en sås, häll den över kasslern, grädda i 20 min, fördela de skivade bananerna över kasslern de sista fem min i ungen.
Paprikaris:
1 gul, 1 grön, 1 röd paprika
1 gul lök
1 msk olja
4 dl fullkornsris
8dl vatten
1,5 tsk salt
Hacka löken och tärna paprikorna, fräs i en kastrull tillsammans med oljan i några minuter. Tillsätt vatten, salt och ris, koka på vanligt sätt i ca 20 min.
SUPERGOTT!
Gårdagens tråd....
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m7805099.html
tack
jag hittade den gamla tråden...jag har lagt den i mina favoriter nu så kan jag kolla igenom
Bred kokt ris i botten på en ugnssäker form. Varva kasslerskivor med anananasskivor ovanpå. Strö över riven ost. Häll över en sås av grädde, salt, peppar, ev. lite hackad lök och curry. In i ugnen tills allt är genomvarmt och kasslern fått lite färg. Mmmm!
En annan variant som jag har blivit bjuden på en gång var päronhalvor med mögelost på kasslern, och så tror jag detvarvispad grädde blandad med chilisås bredd över. Det var också väldigt gott!
Här är en till. Bred vitlöksost runt hela kasslerbiten och vira in den i smördeg. Pensla med ägg och baka i ugnen.