• Anonym (Mamma)

    Rimligt att syskon passar lilla?

    Vår tvååriga son sover ännu dåligt på natten med massa flaskor och han vaknar tidigt, så jag och min man har inte fått sova klokt på väldigt länge.

    Hans bonussyster är 17 år, vägrar gå i skolan och vägrar jobba.

    Nu har jag fått idén att vi slutar vara på henne om det mot att sonen får bli hennes ansvar på nätter och på morgonen, tills hon bestämmer sig för att sluta bete sig som en bortskämd brat.

    Låter det som en rimlig deal?

  • Svar på tråden Rimligt att syskon passar lilla?
  • Anonym (blomman)

    Både ja och nej, men mest nej!

    Tycker inte att det är rimligt att hon ska ta hand om erat barn på nätterna så att ni får sova. Bättre i så fall att hon får skaffa jobb och betala för sig hemma

  • Anonym (blomman)

    Såg nu att hon inte "vill" jobba, men kan hon vägra betala för sig så kan hon även vägra passa lillebror.

  • Anonym (Wtf)

    Nej, hon ska inte vara uppe nätter och ta hand om er son.

    Däremot förstår jag inte varför ni tillåter henne att vägra skola och jobb? Har ni dragit in alla hennes pengar och förklarat att ni sparkar ut henne dagen hon fyller 18?

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Wtf) skrev 2017-11-28 13:09:28 följande:

    Nej, hon ska inte vara uppe nätter och ta hand om er son.

    Däremot förstår jag inte varför ni tillåter henne att vägra skola och jobb? Har ni dragit in alla hennes pengar och förklarat att ni sparkar ut henne dagen hon fyller 18?


    Och varför inte? Hon har ju inget bättre för sig.

    Tillåter och tillåter, är ju svårt att tvinga. Går hon inte dit så gör hon inte.

    Hon får inga pengar av oss, men hennes mamma ger henne. Min man skulle aldrig gå med på att sparka ut henne.
  • dagg88
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 13:16:23 följande:

    Och varför inte? Hon har ju inget bättre för sig.

    Tillåter och tillåter, är ju svårt att tvinga. Går hon inte dit så gör hon inte.

    Hon får inga pengar av oss, men hennes mamma ger henne. Min man skulle aldrig gå med på att sparka ut henne.


    Men då får hon väl flytta till sin mamma! Du och din sambo måste ju vara överrens i frågan!

    Är det svårt att tvinga henne till en sådan sak är det nog svårt att tvinga till något så dumt som se efter lillebror på nätterna. Plus att hon lär ju aldrig orka något annat på dagtid, typ skola eller jobb om hon ska passa erat ansvar!
  • Anonym (Mamma)
    dagg88 skrev 2017-11-28 13:30:23 följande:

    Men då får hon väl flytta till sin mamma! Du och din sambo måste ju vara överrens i frågan!

    Är det svårt att tvinga henne till en sådan sak är det nog svårt att tvinga till något så dumt som se efter lillebror på nätterna. Plus att hon lär ju aldrig orka något annat på dagtid, typ skola eller jobb om hon ska passa erat ansvar!


    Hon bor inte hos sin mamma, hon har inte ens träffat henne på flera år.

    Han sover ju, men vaknar mycket, men är inte så att han är uppe och springer. Går upp mellan 4-5.

    Tror det hade varit super för henne, så kanske hon inser att det är bättre att sköta sitt eget.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 13:16:23 följande:

    Och varför inte? Hon har ju inget bättre för sig.

    Tillåter och tillåter, är ju svårt att tvinga. Går hon inte dit så gör hon inte.

    Hon får inga pengar av oss, men hennes mamma ger henne. Min man skulle aldrig gå med på att sparka ut henne.


    Det är ert barn. Att du är trött hör till att vara förälder. Pappan borde kolla med dottern hur hon verkligen mår. Har det hänt något som gör att hon inte orkar gå i skolan? Varför skulle han sparka ut henne?
  • Anonym (dålig)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 12:58:21 följande:

    Vår tvååriga son sover ännu dåligt på natten med massa flaskor och han vaknar tidigt, så jag och min man har inte fått sova klokt på väldigt länge.

    Hans bonussyster är 17 år, vägrar gå i skolan och vägrar jobba.

    Nu har jag fått idén att vi slutar vara på henne om det mot att sonen får bli hennes ansvar på nätter och på morgonen, tills hon bestämmer sig för att sluta bete sig som en bortskämd brat.

    Låter det som en rimlig deal?


    Jag tycker att det är en dålig idé.

    Dels för att sonen är ditt och pappans ansvar och inte bonusdotterns straff. Men mest för att sonen förtjänar bättre än att passas av någon som inte vill passa honom, kanske inte är lämplig att passa honom och kanske inte kommer att göra ett bra jobb med att passa honom.

    Däremot kan ni väl ställa andra krav på dottern mot att hon bor kvar hemma. Antingen måste hon gå i skolan eller så får hon si eller så lång tid på sig att skaffa ett jobb och då betala si eller så mycket för sitt uppehälle hemma.

    Sonen får ni ta tag i på annat sätt, det är kanske läge för dig och pappan att dela upp nätterna så att en av er får sova ostört medan den andra roddar med sonen. Och så lite mer aktiv avvänjning av ätande på natten så att han kan sova längre pass utan att vakna. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Suck) skrev 2017-11-28 13:42:52 följande:

    Det är ert barn. Att du är trött hör till att vara förälder. Pappan borde kolla med dottern hur hon verkligen mår. Har det hänt något som gör att hon inte orkar gå i skolan? Varför skulle han sparka ut henne?


    Ja jag vet det, men hon är så gott som vuxen och vägrar ta något ansvar.

    Det är inga fel på henne, hon är bara lat och curlad.

    Ja varför? För att hon då är myndig och måste lära sig att ta ansvar för sig själv?
  • Anonym (dålig)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 13:16:23 följande:
    Och varför inte? Hon har ju inget bättre för sig.

    Tillåter och tillåter, är ju svårt att tvinga. Går hon inte dit så gör hon inte.

    Hon får inga pengar av oss, men hennes mamma ger henne. Min man skulle aldrig gå med på att sparka ut henne.
    Men tror ni att ni kan tvinga henne att passa er son om ni inte ens får henne att gå till skolan? Aldrig skulle jag lämna mitt lilla barn i händerna på en oansvarig tonåring som inte ens vill. Det är en hemsk tanke. 
Svar på tråden Rimligt att syskon passar lilla?