• Anonym (Gul)

Bleka tänderna hemma

Någon här som blekt tänderna hemma och som det verkligen funkat på?

Finns ju så otroligt många man kan klicka hem och alla är såklart helt fantastiska enligt deras hemsidor.

Provade IWhite från apoteket för några år sedan, blev ingen skillnad alls. Är det samma med alla likande (runt 500 kr) eller är det enda som funkar att faktiskt gå till tandläkare/salong för dyra pengar?

Vore supertacksam om någon här som provat att bleka hemma med riktigt bra resultat ville dela med sig :) :)

• Svar på tråden Bleka tänderna hemma
  • Långbenopluto

Har du testat hemmagrejer redan så kommer inget annat funka än att gå till tandläkaren.

Men om du verkligen vill detta så är det värt pengarna.

Ring runt och kolla priserna och boka in där du tycker det är ok.

• Duckan

Jag provade på salong för nåt år sen då de hade en drive och det kostade 999kr för att bleka tänderna. Blev absolut ingen skillnad och efteråt säger tjejen, det behövs ofta 2-3 besök för att få det resultatet du vill ha. Då hade jag ju lika gärna kunnat göra det för samma peng hos en tandläkare och förmodligen fått ett bra resultat på en gång.
    Tror inte på gör-det-hemma eller dylikt.

• Anonym (k)

Jag skulle inte rekommendera tandblekning alls. Jag gjorde det hos tandläkare och det var snyggt en vecka, sedan blev tänderna gråare och gulare än innan. Det verkar som blekningen gjorde tänderna porösare så att de riktigt sög in rödvin sen.
    Men om du inte röker, aldrig dricker te, kaffe, cola eller rödvin så kanske det håller längre.

• Femhenist
    Anonym (k) skrev 2017-11-28 15:18:12 följande:
    Jag skulle inte rekommendera tandblekning alls. Jag gjorde det hos tandläkare och det var snyggt en vecka, sedan blev tänderna gråare och gulare än innan. Det verkar som blekningen gjorde tänderna porösare så att de riktigt sög in rödvin sen.
    Men om du inte röker, aldrig dricker te, kaffe, cola eller rödvin så kanske det håller längre.
    Precis - tandblekning stärker inte direkt tänderna. Och vissa orsaker till tändernas avvikelse från idealet är lättare att åtgärda än andra, så för vissa personer fungerar blekning bra, men hos många blir tänderna lättare missfärgade igen. Jag skulle själv inte göra tandblekning före 50, men sedan kanske det kan vara värt det, men knappast. Dricker i snitt 4 koppar kaffe om daggen och får ofta höra hur fina tänder jag har.
  • Anonym (Gul)

Hmm nej det det kanske är så, ingen idé att ens försöka med hemmaskit. Ringde för ett tag sedan till tandläkaren och frågade hur mycket dom tar, 5900, är ändå väldigt mycket pengar.

• Långbenopluto
    Anonym (Gul) skrev 2017-11-28 18:56:23 följande:
    Hmm nej det det kanske är så, ingen idé att ens försöka med hemmaskit. Ringde för ett tag sedan till tandläkaren och frågade hur mycket dom tar, 5900, är ändå väldigt mycket pengar.
    OJ! Men ring runt till privata också, dom har olika taxor.
  • LauraPalmer

För mig har hemmablekning fungerat bra mot lätta missfärgningar. Jag har rätt vita tänder naturligt så det kanske spelar in det med. Jag brukar köra en 45 min någon gång per halvår då jag tycker att missfärgningar av snus och vin börjar skymta. 

• Anonym (Gul)
    Tofflans skrev 2017-11-28 19:01:21 följande:

OJ! Men ring runt till privata också, dom har olika taxor.

Ja det är sant, det skulle man kanske kolla upp. För nästan 6000 känns väldigt dyrt, även om dom gör anpassade skenor.
  • Anonym (Gul)
    LauraPalmer skrev 2017-11-28 19:02:04 följande:

För mig har hemmablekning fungerat bra mot lätta missfärgningar. Jag har rätt vita tänder naturligt så det kanske spelar in det med. Jag brukar köra en 45 min någon gång per halvår då jag tycker att missfärgningar av snus och vin börjar skymta. 

Vad använder du för märke? :)
  • LauraPalmer
    Anonym (Gul) skrev 2017-11-28 19:19:54 följande:
    Vad använder du för märke? :)
    Dentaworks heter märket. 
  • Bubbel85

Jag gjorde kombinerad blekning hos tandläkare/hemma. En tandläkare gjorde ordentliga skenor som satt perfekt och så skötte jag blekningen hemma under natten i ett par veckor. Var bara inne hos tandläkaren en gång för att kolla att allt funkade som det skulle. Fungerade utmärkt, är ett halvår sedan nu och fortfarande bra/samma resultat. Kostade runt 1500kr tror jag har jag för mig. Du kan köpa detta enbart som hemmaset utomlands men rekommenderar absolut att en tandläkare hjälper dig att göra tandskenor samt att du får bort all ev tandsten innan. Tandblekningen jag använde heter opalescence

• Tibble

Jag har kört några behandlingar hemma för att försöka minska gulnaden som tyvärr uppkommer av snus + kolsyra och faktiskt fått ganska bra resultat. 

Läste dock en del innan om just bleka tänderna hemma då det kändes lite oroväckande att ta tag i själv. Men det gick bra. 

Finns en del att läsa här: https://www.tandblekningsguiden.nu/

bleka tänderna hemma
Svar på tråden Bleka tänderna hemma