• Svar på tråden Träna avslappning Signekursen
  • Hildis

Ja, den där har jag också hittat till, men jag har "slarvat"... Tänkte tidigare att jag skulle öva andning och avslappning under nästan hela graviditeten osv. Kanske dags att börja nu i v 40. Bättre sent än aldrig, va?

• Nika och Noel

Jag har ju redan fött en gång, men hade nog haft stor nytta av detta då. Andades av mig själv fram till 7 cm då jag bönade och bad om EDA, men hade jag bara vetat vad bra andingen är om man gör rätt så hade jag kanske klarat mig. I alla fall bättre sent än andrig tror jag, för det hjälrer nog till viss del ändå. Tag gärna EDA ändå den var skön

• Hildis

Har hört många som säger att EDA:n var räddningen, så den har jag planerat in.
    Ska bli spännande att se hur länge man klarar sig på andning/avslappning och TENS...

• Nika och Noel

Allt är ju väldigt individuellet. Vissa har snabba förlossningar andra, som jag tar det lite längre tid för och då orkar man inte håll aut. Men jag tycker inte man ska vara rädd för smärtlindring det är ingen som är bättre än adnra bara för den där EDA:n. Dessutom gudomligt skönt, så ska man ta den så är det vid en förlossningn då det ändå gör så förbenat ont. Läs gärna min förlossningsberättelse om du vågar. Den är inte hemskt, men man kan lätt trissas upp av andras smärta. Men smärta är individuellt samt alla förlossningar olika. MAn komme rinte ihåg så här i efterhand för nu ska jag gå igenom en fölossning till i september

Lycka till!

• Nika och Noel

Allt är ju väldigt individuellet. Vissa har snabba förlossningar andra, som jag tar det lite längre tid för och då orkar man inte håll aut. Men jag tycker inte man ska vara rädd för smärtlindring det är ingen som är bättre än adnra bara för den där EDA:n. Dessutom gudomligt skönt, så ska man ta den så är det vid en förlossningn då det ändå gör så förbenat ont. Läs gärna min förlossningsberättelse om du vågar. Den är inte hemskt, men man kan lätt trissas upp av andras smärta. Men smärta är individuellt samt alla förlossningar olika. MAn komme rinte ihåg så här i efterhand för nu ska jag gå igenom en fölossning till i september

Lycka till!

• ninen och J

Eh, det är väl oftast inte för att vara "bättre än andra" som man bestämmer sej för att försöka klara sej utan EDA? Tycker det finns tillräckligt med bra anledningar att inte använda medicinsk smärtlindring. Det är ju en avvägning såklart, och naturligtvis upp till var och en, men varför alltid denna reaktion att det skulle vara en prestationsgrej? (Det trodde iofs jag också innan jag började läsa om förlossningar - trodde att alla födde med epiduralbedövning och att dom som inte gjorde det var smått galna).
    Tack för länken, den verkar bra!

• Nika och Noel

Jag har märkt efter min förlossning om att folk kan tycka att man inte var lika duktig som tog den dära EDA:n för de klarade sig minsann utan den. Men som sagt alla förlossningar är ju väldigt olika och min var lång och seg och väldigt smärtsam. Hade inte velat ta den först men när jag sen gjorde det så ångrade jag mig inte en sec. Jag menade bara att de som jag stött på hävdar att man är en sämre föderska pga smärtldindringen men jag hävdar i efterhand att det var det bästa för mig. Jag tycker inte man ska vara rädd för medicinsksmärtlindring men att man så långt det går ska klara sig utan och veta om vad som finns. Andning är en mkt bra sådan.....

• ninen och J

Verkligen? Jag trodde att det var helt accepterat att ta EDA, men visst, det finns ju alltid knäppa människor som säger knäppa saker...

• tjorven74

när vi var på besök på förlossningen så berättade bm där att EDA,n ibland till och med
    förkortar förlossningsförloppet just för att mamman då slappnar av och kroppen kan
    jobba utan att mamman jobbar emot den, som man gör när man kniper i hop istället
    för att slappna av och andas snabbt och ytligt. Det beror ju på helt hur förlossningen
    är, långdragen, extra smärtsam o,sv.
    SJälv har jag övat andning och avslappning men jag är beredd att ta eda om det känns
    att jag inte orkar mer. Men självklart vill jag slippa bedövning om det bara går!!

Svar på tråden Träna avslappning Signekursen