Vet du vem du är? Jag vet inte vem jag är.
Jag är 28 år. Kvinna, gift, barn och fast anställning. För att ge en mycket kort beskrivning av mig själv.
Jag vet inte vem jag är!
Sure. Jag kan alla de här basic rollerna jag har i livet. Jag vet att jag är mamma, fru och vad jag har för roll på mitt jobb men den senaste tiden har jag börjat fundera mycket på vem jag är och inser då jag tänker efter att jag svänger väldigt mycket vad gäller mina åsikter bland annat.
Politik tillexempel. Jag vet fan inte var jag står där. Å ena sidan, men å andra sidan. Jag kan säga en sak hemma ena dagen, en annan sak hemma den andra dagen. Ju mer jag tänker på en speciell fråga ju mer splittrad blir jag.
Ibland känns det som att jag inte har några egna åsikter utan som att alla mina, mest trofasta och djupa värderingar och åsikter grundar sig på åsikter jag anammat från andra. Och när jag då tänker och känner efter vad just JAG tycker då har jag plötsligt ingen aning.
Jag vill en jäkla massa jämt och ständigt och kan aldrig bestämma mig. Nu drar jag bara några exempel (Ligger ingen sanning bakom) men det kan vara typ såhär:
Dag 1: Jag ska fasen bli advokat alltså. Man lever bara en gång och jag vet att jag skulle bli en grym advokat. Givetvis ska man leva ett liv där man verkligen älskar det man gör och känner att man gör någon nytta.
9 dagar senare: Jag ska jobb med det jag gör nu. Se till att betala av alla mina skulder och sedan bara leva för dagen. Man lever bara en gång och det är bättre att spara en liten buffert men leva livet varje månad. Om jag ska studera till advokat så har jag en massa studielån jag sedan måste betala tillbaka i en oändlighet. Det är inte värt det.
Dag 1: Jag vill verkligen bo i hus alltså. Jag är uppväxt i ett hus på landet och skulle så gärna vilja göra det igen. Man lever bara en gång.
9 dagar senare: Vi har det bra i vår hyresrätt. Inga lån som måste avbetalas. Det är bättre att lägga pengarna på annat. Vi jobbar hela tiden, barnet går i skolan. Vi sover ju i princip bara hemma. När vi är lediga är vi ofta ute och hittar på en massor med aktiviteter. Det är roligare att uppleva saker för pengarna som är våra och inte behöva ta några lån.
Och sådär håller det på med alla tankar jag har om livet.
När jag sätter mig ned och frågar mig själv:
1. Vem är jag?
2. Vad tycker jag om och vad tycker jag inte om?
3. Vad vill jag bli?
4. Hur vill jag leva mitt liv?
5. Vad har jag för åsikter?
Då ser jag ut såhär:
Vet ni allt detta? Är det bara jag som känner såhär och får lite panik över att jag knappt vet vad jag heter?