• Anonym (Namnlös)

Vet du vem du är? Jag vet inte vem jag är.

Jag är 28 år. Kvinna, gift, barn och fast anställning. För att ge en mycket kort beskrivning av mig själv.

Jag vet inte vem jag är!

Sure. Jag kan alla de här basic rollerna jag har i livet. Jag vet att jag är mamma, fru och vad jag har för roll på mitt jobb men den senaste tiden har jag börjat fundera mycket på vem jag är och inser då jag tänker efter att jag svänger väldigt mycket vad gäller mina åsikter bland annat.

Politik tillexempel. Jag vet fan inte var jag står där. Å ena sidan, men å andra sidan. Jag kan säga en sak hemma ena dagen, en annan sak hemma den andra dagen. Ju mer jag tänker på en speciell fråga ju mer splittrad blir jag. 

Ibland känns det som att jag inte har några egna åsikter utan som att alla mina, mest trofasta och djupa värderingar och åsikter grundar sig på åsikter jag anammat från andra. Och när jag då tänker och känner efter vad just JAG tycker då har jag plötsligt ingen aning. 

Jag vill en jäkla massa jämt och ständigt och kan aldrig bestämma mig. Nu drar jag bara några exempel (Ligger ingen sanning bakom) men det kan vara typ såhär:

Dag 1: Jag ska fasen bli advokat alltså. Man lever bara en gång och jag vet att jag skulle bli en grym advokat. Givetvis ska man leva ett liv där man verkligen älskar det man gör och känner att man gör någon nytta. 

9 dagar senare: Jag ska jobb med det jag gör nu. Se till att betala av alla mina skulder och sedan bara leva för dagen. Man lever bara en gång och det är bättre att spara en liten buffert men leva livet varje månad. Om jag ska studera till advokat så har jag en massa studielån jag sedan måste betala tillbaka i en oändlighet. Det är inte värt det.

Dag 1: Jag vill verkligen bo i hus alltså. Jag är uppväxt i ett hus på landet och skulle så gärna vilja göra det igen. Man lever bara en gång.

9 dagar senare: Vi har det bra i vår hyresrätt. Inga lån som måste avbetalas. Det är bättre att lägga pengarna på annat. Vi jobbar hela tiden, barnet går i skolan. Vi sover ju i princip bara hemma. När vi är lediga är vi ofta ute och hittar på en massor med aktiviteter. Det är roligare att uppleva saker för pengarna som är våra och inte behöva ta några lån.

Och sådär håller det på med alla tankar jag har om livet.

När jag sätter mig ned och frågar mig själv:

1. Vem är jag?
    2. Vad tycker jag om och vad tycker jag inte om?
    3. Vad vill jag bli?
    4. Hur vill jag leva mitt liv?
    5. Vad har jag för åsikter?

Då ser jag ut såhär:

Förvånad

Vet ni allt detta? Är det bara jag som känner såhär och får lite panik över att jag knappt vet vad jag heter?

• Svar på tråden Vet du vem du är? Jag vet inte vem jag är.
  • Milkway

Jag vet vem jag är. Jag har lärt mig acceptera att jag kan ändra värderingar och åsikter precis när jag vill. Det är jag. Istället för att slå ner spiken i att mitt liv ska se ut si och så och det här är vad jag står för för resten av livet så säger jag nä, jag kan skifta jag står för att jag kan stå för nya saker att jag är lite oförutsägbar. Jag brinner för utvecklingen att inte veta vem jag "är" om en månad. Om ett år. Har ingen aning var jag hamnar och det är så mycket jag som det bara kan bli.

När du säger att du tror att du tar efter andras tankar, menar du att du håller med fast du innerst inne känner något annat? eller menar du att du blir inspirerad och får upp nya ögon för ett ämne och kan ändra din åsikt?

Jag tycker du ska jobba med att låta saker vara i fri form att bli lite vad det vill. Låter som du brottas mellan vad du borde göra 'bli advokat tjäna massa pengar' och att förhålla dig till livet just nu och uppskatta det och underlätta det på de sätt du kan.

Det finns ett test som avslöjar vad du vill dock.

Men svårt att göra på text för det handlar om att svara innan du får fundera.

Men om du tänker såhär. "om vad som helst vore möjligt i mitt liv hur har mitt liv sett ut nu? Var hade jag bott? Hade jag bott själv? Med min partner? Med ny partner? Med kompisar? Med nya människor? Vad hade jag gjort i livet? Vilka saker hade hållit mig passionerad och stark och glad?" Vad har jag haft för stil och utseende? Hade jag bytt stil? Om jag kunde ha vad som helst i min garderob vilket plagg hade jag velat köpa just nu? "

Dröm dig bort med frågorna. Det är bara fantasier. Och se vad du får fram för liv. Delar där kan inspirera dig i livet nu. Du kanske hittar det livet och den personen i livet du har nu. Lånar lite pusselbitar.

Jag har en bra tröst med. "Jag har aldrig varit i den här åldern så jag har ingen aning vad mitt liv borde innebära eller hur jag borde vara nu" så tänker jag varje år;) För livet har verkligen INTE blivit som jag tänkte som yngre, men det blev ett liv ändå så länge jag lever det när jag är här och nu.

Svar på tråden Vet du vem du är? Jag vet inte vem jag är.