• Anonym (Jag)

Hur länge kan man gå utan sex i ett äktenskap?

Vi har inte haft sex på runt fyra månader nu.

Är det sant det folk säger att utan sex kommer förhållandet inte hålla?

• Svar på tråden Hur länge kan man gå utan sex i ett äktenskap?
  • Anonym (Sexlös och nöjd)
    Anonym (Jag) skrev 2017-11-28 20:23:21 följande:

Vi har inte haft sex på runt fyra månader nu.

Är det sant det folk säger att utan sex kommer förhållandet inte hålla?

Inte alls. Jag och min man har varit ihop i 8 år. De senaste 3-4 har vi knappt haft sex. Sedan augusti ifjol har vi haft sex två gånger, tidigare år har det väl gått några månader mellan varje tillfälle. Vi älskar varandra lika mycket för det och trivs fint ihop.

Jag tror att de som använder sex som enda tempmätaren för sina förhållanden har lite vridna prioriteringar. Sex är trevligt och är en viktig del i ett förhållande men långt ifrån allt, det är verkligen inte prio ett, och det finns så mycket annat som måste funka också. Med åldern har man ju lite mindre sex än när man är säg 20+ och om inte resten är ok så har man ju egentligen inget bra förhållande ändå.
  • fornminne

I längden brukar sexlösa förhållanden inte hålla om inte båda är nöjda med att ha det så. Är ni det? Det låter inte så. Sen om gränsen går vid fyra veckor, fyra månader eller fyra år är individuellt. En del lever länge i äktenskap med väldigt lite sex, men de flesta trivs inte med det. Undantag finns självklart.

• fornminne
    Anonym (Sexlös och nöjd) skrev 2017-11-28 20:27:54 följande:
    Inte alls. Jag och min man har varit ihop i 8 år. De senaste 3-4 har vi knappt haft sex. Sedan augusti ifjol har vi haft sex två gånger, tidigare år har det väl gått några månader mellan varje tillfälle. Vi älskar varandra lika mycket för det och trivs fint ihop. Jag tror att de som använder sex som enda tempmätaren för sina förhållanden har lite vridna prioriteringar. Sex är trevligt och är en viktig del i ett förhållande men långt ifrån allt, det är verkligen inte prio ett, och det finns så mycket annat som måste funka också. Med åldern har man ju lite mindre sex än när man är säg 20+ och om inte resten är ok så har man ju egentligen inget bra förhållande ändå.

Problemet är olika sexlust, inte hur ofta eller sällan man har sex. Är någon missnöjd med situationen spelar det ingen roll om man har sex en gång i veckan eller en gång om året. Det kommer ändå att tära på relationen.
  • Anonym (Jag)
    fornminne skrev 2017-11-28 20:28:56 följande:

I längden brukar sexlösa förhållanden inte hålla om inte båda är nöjda med att ha det så. Är ni det? Det låter inte så. Sen om gränsen går vid fyra veckor, fyra månader eller fyra år är individuellt. En del lever länge i äktenskap med väldigt lite sex, men de flesta trivs inte med det. Undantag finns självklart.

Nej ingen av oss är nöjda med det, men jag vill inte stå för skyddet mer och han vägrar kondom, så finns inte så mycket mer att välja på.
  • Anonym (otrohet)
    Anonym (Jag) skrev 2017-11-28 20:37:52 följande:
    Nej ingen av oss är nöjda med det, men jag vill inte stå för skyddet mer och han vägrar kondom, så finns inte så mycket mer att välja på.
    Man kan leva ihop ganska lyckligt utan sex länge, och kanske inte vilja skilja sig. Men förr eller senare kommer en eller båda att skaffa sig sex på annat håll. Ingen vill leva resten av livet utan sex om man inte är asexuell. 
  • fornminne

Nu finns det ju andra sätt att ha sex på än samlag. Ni får väl idka säkert sex helt enkelt? Oralsex, petting mm. Varför vägrar han kondom? Om ni bara har samlag ibland, är det verkligen så svårt att trä på en då? Det kan förövrigt finnas många skäl till att man måste avstå från just samlag i några veckor eller månader, t ex efter en förlossning. Men det är ju inte detsamma som att leva utan sex helt och hållet.
  • Anonym (oj)

Ni måste sitta ner och prata med varandra. Försöka komma fram till ett skydd som båda är nöjda med. Självklart ska inte bara du behöva stå för skyddet. Problemet är väl att kondom är det enda som finns för män. Varför funkar det inte? Varför vägrar han? Håller med fornminne, ni kan ju ha sex på andra sätt än vaginala samlag. Då behöver ingen av er använda preventivmedel, sen använder ni kondom vid samlag bara.
  • fornminne
    Anonym (otrohet) skrev 2017-11-28 20:54:07 följande:
    Man kan leva ihop ganska lyckligt utan sex länge, och kanske inte vilja skilja sig. Men förr eller senare kommer en eller båda att skaffa sig sex på annat håll. Ingen vill leva resten av livet utan sex om man inte är asexuell. 

Det kan dock bli svårt att skaffa sig sex på annat håll om man vägrar kondom eller annat skydd. Vilket verkar vara det egentliga problemet här, inte bristande sexlust.
  • Tecum
    Det räcker att en är missnöjd för att relationen ska krascha, om bägge är missnöjda kommer det definitivt inte att hålla. Ni måste ta tag i sexbiten annars är det kört.
  • Anonym (Bra ändå)

Efter att vi fick vårt barn för ca 8 år sen, hade vi inte sex på mer än ett år. Varför vet jag inte, det bara blev så. Men sen började det igen och vi hade ett fullt normalt sexliv.

- Nu har vi dock ett uppehåll igen pga att vi båda går på antidepressiva... det gör i alla fall mig inte särskilt mycket, för jag förutsätter att det blir bättre om ett tag.

- Sen har vi hela tiden kramats och pussats och gosat, och det är ju också värt väldigt mycket.

Svar på tråden Hur länge kan man gå utan sex i ett äktenskap?