• Anonym (Ts)

Bra förskola/skola i Linköping! + allmänt om Linköping!

Hej! Jag och maken ska flytta ifrån Stockholm till Linköping. Har ingen bra koll på staden så vill gärna ha lite tips allmänt om stan, bra utflyktsställen, ja allt möjligt!

Vi har 3 pojkar som är 7 år, 4 år och 2 år. Vi vill självklart ha en bra förskola och skola till barnen! Får gärna ligga relativt nära varandra(vill inte köra genom hela staden för att hämta skolbarnet tex). Vi ska flytta till en hyresrätt i väntan på rätt bostadsrätt, vi har tillräckligt med köpoäng till alla men vi vill bo relativt centralt men endå tillgång till lite skog. Vill kunna gå till biblioteket och slippa bussar.

Ja! Alla tips om Linköping, skola/förskola uppskattas starkt!

• Svar på tråden Bra förskola/skola i Linköping! + allmänt om Linköping!
  • Anonym (Lisa)

Har växt upp i Linköping och vill flytta tillbaka nu när vi fått barn. Att bo nära biblioteket och ha nära till skog och natur blir svårt. Vilket är viktigast? Titta på T1 området, eller Vallaområdet. Är centralt men barnvänligt tror jag. Själv skulle jag välja Hjulsbroområdet eller Harvesta där det byggs mycket nytt. Hjulsbrokolan är en mycket bra skola, har släkting som jobbat där och syskonbarn som går där. I Harvesta och Hjulsbroområdet bor mycket barnfamiljer, det är lugnt och ett bra område med nära till natur (dock ej centralt). Vidingsjö skulle jag också titta på av samma anledning.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-11-28 22:48:38 följande:

Har växt upp i Linköping och vill flytta tillbaka nu när vi fått barn. Att bo nära biblioteket och ha nära till skog och natur blir svårt. Vilket är viktigast? Titta på T1 området, eller Vallaområdet. Är centralt men barnvänligt tror jag. Själv skulle jag välja Hjulsbroområdet eller Harvesta där det byggs mycket nytt. Hjulsbrokolan är en mycket bra skola, har släkting som jobbat där och syskonbarn som går där. I Harvesta och Hjulsbroområdet bor mycket barnfamiljer, det är lugnt och ett bra område med nära till natur (dock ej centralt). Vidingsjö skulle jag också titta på av samma anledning.

Tror jag värdesätter att bo centralt hellre än närhet till naturen.
  • Anonym (Ts)

Nån mer?

• Snuttis2

Är uppvuxen i linköping o bor utanför nu som vuxen. Tyvärr kan jag lite gällande barnomsorgen då jag själv inte har barn i den åldern än men jag vet att det finns förskolor runt trädgårdsföreningen i linköping varav ett föräldrakooperativ som mina vänner är nöjda med. Det finns även en nybyggd runt bockhornsvägen i vimanshäll som är populärt.

Generellt trevliga områden centralt i linköping är vimanshäll, Vasastan och valla. Runt valla finns ju också gamla linköping, och valla stallet. I de områdena finns promenadstråk, djur, affärer o där hålls utomhus barnteater på sommaren o jul marknad på vintern. Alla områdena är dyra och i valla o vimanshäll finns mkt hus lite osäker på hyres möjligheter dock. I Vasastan ligger flera större skolor o där byggs det mkt nytt nu, det är några minuter promenadstråk till stan. Där finns troligtvis mkt mer bostads- hyresrätter ! Mer sekelskiftsvåningar osv. Biblioteket ligger centralt o utan problem med promenad till både Vasastan o valla.

Lämnar du innerstan så är johannelund, hjulsbro fint med några minuters cykel eller buss till stan o nära till vatten o bad.

• Snuttis2

Skulle jag flytta tillbaka till stan skulle jag generellt undvika områden som: berga, skäggetorp o Ryd. Där finns mer hyresrätter , men min uppfattning är tyvärr att det är lite oroligare områden med mkt studenter och många etniciteter/kulturer. Jobbat där o det är till o från lite rörigt runt skolorna o i centrum med ungdomsgäng. Men detta är bara min erfarenhet någon annan kanske trivs jättebra där.

• Snuttis2

Hade jag varit er hade jag åkt ner en helg o tagit in på hotell o bara promenerat runt o kännt in olika stadsdelar för det är så individuellt hur man känner o trivs i olika miljöer !

Hoppas ni kommer trivas vart ni än hamnar!

• Anonym (Fd Linköpingsbo)

Har bott i Linköping i tio år. Tycker personligen att T1 och Vallaområdet är trevligt. Grönområden, lugna bilvägar, nära Gamla Linköping, Vallagård, Vallaskogen, samtidigt som det är max 20 min promenad till centrum. 

Lite söder om sjukhuset finns de nya bostadsrätterna omkring Ekkällan, som också är fint.Tannefors och Hejdegården är inte speciellt nära skog, men både rätt centralt och nära till naturen. Linköping är rätt litet, så det är enkelt att cykla överallt. Skulle överlag hålla mig borta från Ryd och Skäggetorp. Dels är det lite stökigt och dels en bit från stan. Berga eller Johannelund skulle jag nog också välja bort. Lambohov är ett ganska blandat område, tanken var att det skulle vara en statsdel där alla var välkomna och det skulle finnas plats för alla oavsett socioekonomisk situation. Således finns hyresrätter och fina hus, samlat runt Lambohovs centrum och skola och sånt. Har inte varit där speciellt mycket, så jag kan inte uttala mig närmre egentligen om det. Gottfridsberg/Åbylund är också rätt ok. 

Har inga barn och kan väldigt lite om förskolor. Har hört gott om en förskola uppe vid Garnisonen. Många barnföräldrar verkar flytta in i alla de nybyggda områdena i statskanten eller utanför stan. Ljungsbro/Berg verkar rätt poppis, eller runt Roxen överlag, typ Ekängen. 

På Linköpings kommuns hemsida finns information om alla privata hyresvärdar, om Stångåstadens utbud är skralt. 

• Anonym (Lisa)

Skäggetorp är på polisen lista över särskilt utsatta områden i Sverige. Det har och har alltid haft dåligt rykte. Det finns en anledning till det. Väl inte det. Välj också bort Ryd och Berga. Övriga områden är ok tycker jag för barnfamiljer.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-11-29 17:35:25 följande:

Ännu en som aldrig satt sin fot i områdena och sitter här ock snackar skit. Jag skulle hellre ta skäggetorp än harvestad, hjulsbro eller T1

Eh, snackar skit? Läs rapporten. En barnfamilj som ska flytta till Linköping som kan välja skulle välja Skäggetorp, varför då? Vad är det för fel på Harvesta, Hjulsbro och T1? Knappast kriminalitet och utanförskap i alla fall.
  • Anonym (A)

Skulle heller inte bo i Skäggetorp, spenderat mycket tid där i jobbet. Ryd tycker jag dock inte är så dumt, ful bebyggelse men annars mycket grönområden och skogen nära (som jag inte vill vistas i nattetid).

Hjulsbro är lite småtrist och högfärdigt, trots trista hus. Gillar Tannefors bäst, fin grönska och ån, men nära till city.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-11-29 17:52:27 följande:

Ja men du snackar ju skit. Du har ju aldrig satt din fot där. Du snackar om nån jävla rapport. Om du inte vet hur verkligheten ser ut ska du inte uttala dig alls!

Suck. Jag har satt min fot i alla dessa områden. Jag har jobbat på i Ryd och gjort mycket hembesök där, har sett mycket skit. Min bror bodde i Berga när han flyttade hemifrån och en kompis bodde i Skäggetorp. Jag skulle aldrig bosätta mig i dessa områden. Särskilt inte med små barn.
  • Havsvsbs

Att göra i Linköping; Gamla stan, Cloetta boden, flygvapenmuseet, finns mängder av fina slott och ?spökvandringar?, väldigt mycket historiska platser och en otroligt fin stadspark med väldigt rolig lekpark. Stort museum, bergsslussar. Finns massor av saker att göra!

Vad gäller boende så beror det ju helt på budget och utbud. Lägenheterna (hyres) är liksom i Sthlm svåra att komma över utan att ha stått i kö halva livet, beroende på vilket område man vill bo i. T1 är väll ett relativt ?svenskt? område (om det inte har ändrats de sista 10 åren), men vill man bo centralt så finns det ju i tinderforsarna men även runt om centrala Linköping. Linköping över lag är väll som de flesta platser mångkulturellt, men vissa ställen är väldigt grupperat.. som överallt (typ Rinkeby)

Badhuset/äventyrsbadet brukar mina barn uppskatta 6 år och 2,5 år. Lycka till! Och njut av den fina staden!!

• Anonym (jopp)

Allt du letar efter finns i Valla och Gottfridsberg, även i de angränsande områdena T1 och Tornhagen (men prioriteringsordningen skulle jag vilja påstå är den ordning jag skrev dem i nu). Dessa områden ligger nära varandra och som flera andra redan påpekat är Linköping inte så stort så bor ni i något av dem har ni gång- och cykelavstånd till det mesta.

Valla är mysigast och ligger dessutom precis intill Gamla Linköping, som är helt fantastiskt när man har barn: massor av gratis aktiviteter, Valla gård (med massa djur), och nyrenoverad stor lekplats: Lill-Valla. Ni har också gångavstånd till Stadsbiblioteket, som har en toppenbra barnavdelning med en del aktiviteter. Och gångavstånd till Vallaskogen, Lektorshagen (grönområde), Rydskogen och nära till Eklandskapen, som är extra fint på sommaren.

Men som sagt, alla de nämnda områdena angränsar till varandra så ta gärna och promenera runt lite i dem vid tillfälle innan ni avgör vilket ni trivs bäst i. Själv tycker jag att T1 är ganska 90-talstrist och Tornhagen ligger lite fel till (även om det finns en del villor centralt där om ni letar hus).

I alla dessa områden finns också många bra förskolor och skolor. Tornhagsskolan och Folkungaskolan ska båda vara bra. Förskolor finns flera små som är väldigt bra, men de har ofta lång kötid - upp emot ett par år i vissa fall. Albatrossen, Lektorshagen 1, Pärlan osv. är högt rankade förskolor. Det beror ju också lite på om ni vill ha någon speciell pedagogisk inriktning. I Garnisonen, som är ett annat område som är helt ok - ligger närmare Eklandskapen, US och Trädgårdsföreningen, men längre bort från en del annat - finns t.ex. en Waldorfförskola.

På andra sidan Vallaskogen ligger det nybyggda Vallastaden, som var årets Bomässa. Där kommer ni lite längre ifrån centrum, Biblioteket och badhuset, men staden expanderar ju åt det hållet så det kanske är bra på sikt.

Ramshäll, Hejdegården och Tannerfors ligger alla centralt, men mindre bra till för barnfamiljer då staden har expanderat mer österut sedan universitetet öppnade på 70-talet. Så jag skulle satsa på något i närheten av Valla/Gottfridsberg.

Svar på tråden Bra förskola/skola i Linköping! + allmänt om Linköping!