• metoo2

Kvinnors prestationskrav

Jag har funderat på det här med kvinnors krav på sig själva.

Det verkar börja med att mammor ställer krav på sina döttrar som dessutom ställer omänskliga krav på sig själva både under skoltiden och när de blivit vuxna och dessutom får för sig att vi män ställer krav på dem utan att ens fråga om det verkligen förhåller sig så många gånger?

Jag och ingen av de män jag lyft frågan med kan erinra oss att vi krävt många av de saker vi påstås ha krävt t ex att det skall vara perfekt hemma, att maten skall stå på bordet när vi kommer hem, att en medelålders kvinna som fött två barn skall se ut som en 20 årig gymnast i kroppen etc. 

Varför projiceras alla dessa självpåkomna krav på andra människor som inte ens har tänkt på det bara för att vi råkar vara män?

• Svar på tråden Kvinnors prestationskrav
  • Milkway

För att det är perfekta avlastningsbordet för svaga kvinnor, att allt är männens fel. Har du inte förstått det vid det här laget? ;)

Det finns såklart en del män som håller hårt i kvinnans roll i hemmet och allt ska vara fläckfritt perfekt dygnet runt. Men det finns nog lika många kvinnor som tycker det för att de har ocd / höga krav på sig själva.

Min man och jag vi mår bra när det är rent och fräscht! Vi kan ligga efter med det ibland men bara tillfälligt. Vi hjälps åt med allt och ibland tar jag mer ibland han. Finns inga utsatta roller men vi har saker vi föredrar.

Jag förstår inte riktigt hur man idag som självständig vuxen kvinna kan skylla sina egna val på män? Om du nu har en karl som lastar krav på dig men är själv en levande soptunna vem tvingar dig att dela säng med honom då? Jag förstår om vi lever under en stark religion då kvinnan är förbjuden att ta ut skilsmässa och blir mördad om hon lämnar landet. Om det vore andra världskriget och kvinnan överlever endast pga mannen. Men 2017? I det mest jämställda landet som finns? Nä,kvinnor får fan sluta vara så veka eller skylla sig själva. Vi accepterar det vi tror vi förtjänar.

• Haskel
    Milkway skrev 2017-11-29 00:24:01 följande:

För att det är perfekta avlastningsbordet för svaga kvinnor, att allt är männens fel. Har du inte förstått det vid det här laget? ;)

Det finns såklart en del män som håller hårt i kvinnans roll i hemmet och allt ska vara fläckfritt perfekt dygnet runt. Men det finns nog lika många kvinnor som tycker det för att de har ocd / höga krav på sig själva.

Min man och jag vi mår bra när det är rent och fräscht! Vi kan ligga efter med det ibland men bara tillfälligt. Vi hjälps åt med allt och ibland tar jag mer ibland han. Finns inga utsatta roller men vi har saker vi föredrar.

Jag förstår inte riktigt hur man idag som självständig vuxen kvinna kan skylla sina egna val på män? Om du nu har en karl som lastar krav på dig men är själv en levande soptunna vem tvingar dig att dela säng med honom då? Jag förstår om vi lever under en stark religion då kvinnan är förbjuden att ta ut skilsmässa och blir mördad om hon lämnar landet. Om det vore andra världskriget och kvinnan överlever endast pga mannen. Men 2017? I det mest jämställda landet som finns? Nä,kvinnor får fan sluta vara så veka eller skylla sig själva. Vi accepterar det vi tror vi förtjänar.

• Olbas52

Över tusen visningar och bara två kommentarer från andra män. Jag får känslan av att kvinnor duckar för den här frågan.

• gröna
    Olbas52 skrev 2017-12-06 11:08:15 följande:

Över tusen visningar och bara två kommentarer från andra män. Jag får känslan av att kvinnor duckar för den här frågan.

Milkway verkar ju vara kvinna.
  • tre guldklimpar

För att prata om den biten med att kvinnor tror att de förväntas vara vackra och se ut som en 20 årig gymnast i kroppen trots att de närmar sig 40 och fött barn så kan jag visst tycka att männen har en stor del i det (och då talar jag av egen erfarenhet).

Tänk efter själv hur många som ger komplimanger till sin kvinna när hon är totalt osminkad och ofixad? Tänk sen efter hur många som ger komplimanger när hon är fixad? Ger otroligt ytliga signaler till kvinnor i mitt tycke. 

Och hur många män kan inte kommentera en snygg sexig kvinna han ser på TVn med kommentarer som: Vilken donna!! Återigen ger detta prestationskrav till oss vanliga kvinnor. 

Hur ofta säger samma man högt till sina vänner: Fy fan vad min fru är het!

Jag sminkar mig inte alls ofta och mycket men när det ska vara lite större festligheter typ bröllop, dop och dylikt så lägger man lite mer makeup. Och jag kan uppriktigt säga att jag blir sårad när min partner säger: Du är makalöst vacker (de gånger jag är fixad). Kan han inte säga så när jag är osminkad så betackar jag mig för hans komplimanger i övrigt också. Och NEJ jag är långt ifrån ful utan makeup.

Jag menar tycker han inte jag är vacker helt naturligt så behöver han inte tycka det när jag lägger på en yta. Tycker det är tråkigt att så många män (och kvinnor) inte uppmärksammar sina partners vardagliga skönhet då och då.

Sen tycker jag i övrigt att man som kvinna inte ska skylla ALLT på männen så där har du HELT rätt

Svar på tråden Kvinnors prestationskrav