• Äldre 29 Nov 14:59
    4128 visningar
    4 svar
    4
    4128

    BTI träning

    Hej alla föräldrar

    Min son är 3,5 år, och fick diagnosen autism för ca 8 månader sen. Han har börjat BTI träning via HAB i Kalmar. Han tränar varje dag 10 minuter på dagis och 10 minuter hemma, det är väldig lite tycker vi. Hemma går det knappt att träna med honom för han håller på att fnittra och busa och vi har svårt att få kontakt med honom, dock går det bättre på dagis.
    Har frågat på HAB om vi kan betala någon specialpedagog som kommer och tränar i alla fall en timme per dag med honom, och självklart står vi för kostnaderna. Deras svar var att det gör man inte. Därför undrar jag Är det någon som privat har anlitat en specialpedagog som kan BTI och jobbat med barnet hemma?? I så falla snälla berätta för mig hur jag går till väga. Känner mig som världens sämsta mamma som inte kan hjälpa min son utvecklas. Vi bor i Kalmar och vi känner inga föräldrar som har barn med autism.

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden BTI träning
  • Äldre 9 Dec 00:30
    #1

    Visste inte ens vad BTIvar men googlade och vad jag kunde utläsa där går metoden ut på att man ska intensiv träna 25-30 h i veckan varav majoriteten på dagtid. Vad jag förstod ska föräldrar, hab (samordnare?) och förskola utgöra ett team runt barnet som kontinuerligt utvärderar utvecklingen.

    Så jag tycker 10+10 min låter väldigt lite. Sedan behövs det förmodligen en extra resurs till förskolan. Slänger in en länk till ett rättsfall om detta: databas.infosoc.se/rattsfall/25390

    Förskolan kan alltså ha rätt till extra ersättning för resurs för BTI träning.

  • Äldre 9 Dec 10:06
    #2

    Ni har nyss börjat med IBT och i början är det inte mer tid just för att barnet ska vänja sig och ni som ska jobba med honom. Ju längre tiden går ju mer IBT träning blir det. Sen ska det även in naturligt i vardagen och det blir timmar man inte tänker på att man tränat. Som att t ex ta bort tallrik från bordet eller dukar fram "gör så" övningar kan man hitta hela tiden bara man har tänket med sig. Klä på sig på morgonen blir kanske 15 minuter mer eller mindre beroende på hur lång tid de tar. Tvätta händerna 2-3 minuter. Så de kommer läggas på successivt. 

    Går ni ut och leker kan ni hitta "gör så" övning t ex hoppa de finns hur mycket som helst och hitta övningar på och sånt man till slut inte kommer att tänka på. 

  • Äldre 9 Dec 13:29
    #3

    Det är en svår fråga du ställer. Att hitta personer som kan IBT och kan på en gång köra igång med träning är väldig svårt att få till. Har man ett lättare barn där det inte finns problembeteenden är allt såklart mycket enklare iofs. Vi har som föräldrar köpt in handledning själva under lång tid och lärt upp assistenter som sedan utfört träning med vår son men det har absolut inte varit värt besväret och dessutom också gjort stor skada då personal ofta slutar då de inte kan eller ids utföra jobbet. Assistenterna har fått väldigt bra förutsättningar för att utföra jobbet men det har inte gått ändå.
    Min slutsats av allt är att man själv behöver lära sig så mycket man nu orkar som förälder och sedan försöka hitta bra avlastning som kanske inte tränar barnet men som bara avlastar så man själv får vila (korttidsboende osv). Att få förskolan att träna barnet mer än de redan gör brukar vara omöjligt, speciellt om ni nu har  frågat om de kan tänka sig att få hjälp i själva arbetet men de tackar nej till det. Jag har åtminstone ingen bra erfarenhet av det (försökt själv och det ledde till katastrof). Det finns säkert förskolor som kan ta till sig förändringar men då behöver de ju vara positivt inställda själva. 

    Ang er sons flamsighet så finns det ju massor att göra för att öka hans motivation och fokus. Du kanske redan fått hjälp med detta vid denna tid. Ofta sysselsätter sig barnet med rackar tyg när saker är för sladdrigt. Man behöver hitta vad som tydliggör omgivningen för just detta barn så han vet vad han ska göra och vad som förväntas samt att responsen med roliga saker ska vara i anslutning till de krav man ställer så barnet det lönar sig för barnet att följa och vilja samarbeta.
    I träningen kan man också genom att variera olika övningar i snabb takt samtidigt so man växlar mellan lätta och svåra övningar (många lätta och sedan någon / några svårare) och växla mellan många olika förstärkare (starka och svaga) samt byta plaster ofta kan vara vissa knep för att få bättre fokus. Sen ska man själv vara glad pigg och jättemotiverad själv så allt blir en positiv upplevelse för barnet.
    Ja, det finns mycket att göra..

  • Äldre 9 Dec 14:59
    #4

    Oj, ser att jag läste fel i tråden.
    Eftersom det bara var hab som sa att man inte tar in tränare för att träna i förskolan så kan du alltid fråga förskolan om de kan ta emot en tränare som hjälper till där. Sen är det bara att hitta tränaren och stå för kostnaden och det är lättare sagt än gjort. Det är svårt att hitta personer som kan jobbet och också vill göra det. De som kan är handledare och tränar inte barnen. På så sätt sitter man i en rävsax. Det är inte någon lätt nöt att knäcka allt detta.

Svar på tråden BTI träning