• Alxx

    Min dotter pillar på nagelbanden

    Hej!

    Våran dotter som fyllde 3 för ett par månader har under en tid pillat på nagelbanden. Det blir ju såklart fula sår som blöder så det typ ser infekterat ut. När man lugnt säger till henne är det typ som hon skäms och går till ett annat rum.

    Nån som har tips vad man kan göra? har funderat på sånt där man kan köpa så det smakar illa för att sluta bita på naglarna men då hon oftast bara pillar och väldigt sällan (men det händer) också biter på dom kanske det inte ger nån effekt? råd mottages gärna :)

  • Svar på tråden Min dotter pillar på nagelbanden
  • Anonym5667

    Alla har ju något som de gör. Jag tycker inte det låter så farligt. :) Om det börjar blöda sätt plåster över eller pensla på en nagelbandsolja från tex Butter london som antagligen inte smakar så gott.

  • Heliena

    Jag gör så pga ångest, när jag är rastlös, nervös och när jag ser på tv. Gjort sen jag var väldigt liten och jag skäms än idag när folk frågar vad jag gjort med fingrarna. Du kan ju försöka fråga henne lite försiktigt varför hon gör så för att få lite förståelse! I vilka situationer gör hon så?

  • Milkway
    Heilena skrev 2017-12-01 00:55:41 följande:

    Jag gör så pga ångest, när jag är rastlös, nervös och när jag ser på tv. Gjort sen jag var väldigt liten och jag skäms än idag när folk frågar vad jag gjort med fingrarna. Du kan ju försöka fråga henne lite försiktigt varför hon gör så för att få lite förståelse! I vilka situationer gör hon så?


    Samma här hade en kompis som alltid gjort så vid ångest / rastlöshet.

    Jag hade försökt se när det inträffar, och om hon kan göra något annat med någon leksak eller hålla i någonting stressboll t.ex
  • Alxx
    Heilena skrev 2017-12-01 00:55:41 följande:

    Jag gör så pga ångest, när jag är rastlös, nervös och när jag ser på tv. Gjort sen jag var väldigt liten och jag skäms än idag när folk frågar vad jag gjort med fingrarna. Du kan ju försöka fråga henne lite försiktigt varför hon gör så för att få lite förståelse! I vilka situationer gör hon så?


    Okej. Ja men lite så, hon kan gå runt och pilla på dom, när jag ska hämta henne på förskolan och hon väntar medans jag gör iordning kläderna, eller ser på tv.
  • jad1234

    Hej! Kom ni fram till någon lösning? Vi har en dotter på 3 år som gör exakt likadant. Det jag kan hitta är att det kan vara diagnoserad ångest/oro. Hon drömmer även mycket mardrömmar.

Svar på tråden Min dotter pillar på nagelbanden