• Mystery85

Gravid v 10+1 och några enstaka bruna blödningar

Jag är gravid i vecka 10+1 och fick i fredags lite blod i flygningarna 1 gång, sen kom inge mer blod. I lördagskväll så fick jag en blödning ungefär som en 5krona och sen kom inge mer blod. På söndagen var allt som vanligt, inge blod och inga bruna flytningar. Men från i måndags ha ja jaft brunt några ggr varje dag när jag torkat mig. Har aldrig kommit några klumpar och ingen smärta heller.

Har självklart pratat med barnmorskan som säger att det kan va helt normalt så det är bara och vänta och se. Gyn har ingen tid och ta emot mig för dom är fullbokade,samma sak va det med dom privata.

Är detta början på missfall och hur lång tid kan det ta innan man kan testa med gravtest?

• Svar på tråden Gravid v 10+1 och några enstaka bruna blödningar
  • EpicNurse

Det är bara lönt att testa med gravtest om man har haft kraftig, mensliknande blödning. En mindre blödning påverkar inte nivån av graviditetshormoner. Annars brukar man säga att man ska testa efter 2-4 veckor

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mystery85
    EpicNurse skrev 2017-11-29 18:01:41 följande:

Det är bara lönt att testa med gravtest om man har haft kraftig, mensliknande blödning. En mindre blödning påverkar inte nivån av graviditetshormoner. Annars brukar man säga att man ska testa efter 2-4 veckor

Okej, men en sån liten blödning kan va missfall fast det inte kommit några klumpar? Och finns hormonerna kvar ändå pga en liten blödning bara?
  • EpicNurse
    Mystery85 skrev 2017-11-29 18:23:47 följande:

Okej, men en sån liten blödning kan va missfall fast det inte kommit några klumpar? Och finns hormonerna kvar ändå pga en liten blödning bara?

Ja det kan vara tecken på missfall men det är omöjligt att det har kommit ut. Ibland vid uteblivet missfall så får man småblödningar eller bruna flytningar, snarare än kraftig blödning.

För att hormonerna ska minska så pass mycket att det syns skillnad på gravtest i den veckan så måste man blöda ut graviditeten. Det är bara precis i början av graviditeten, v 5-6, som man skulle kunna se skillnad även vid småblödningar eftersom hormonnivån är så pass låg då.
  • Mystery85
    EpicNurse skrev 2017-11-29 18:35:59 följande:

Ja det kan vara tecken på missfall men det är omöjligt att det har kommit ut. Ibland vid uteblivet missfall så får man småblödningar eller bruna flytningar, snarare än kraftig blödning.

För att hormonerna ska minska så pass mycket att det syns skillnad på gravtest i den veckan så måste man blöda ut graviditeten. Det är bara precis i början av graviditeten, v 5-6, som man skulle kunna se skillnad även vid småblödningar eftersom hormonnivån är så pass låg då.

Tack så jättemkt för bra svar!

Så egentligen är ett VUL enda chansen och få veta om det är missfall eller inte om det inte börjar blöda mycket snart?
  • EpicNurse
    Mystery85 skrev 2017-11-29 19:55:27 följande:

Tack så jättemkt för bra svar!

Så egentligen är ett VUL enda chansen och få veta om det är missfall eller inte om det inte börjar blöda mycket snart?

Ja. Har du kubtest inbokat eller är nästa ultraljud RUL?
  • Mystery85
    EpicNurse skrev 2017-11-29 21:32:33 följande:

Ja. Har du kubtest inbokat eller är nästa ultraljud RUL?

Har inget KUBtest inbokad så det är bara RUL.
  • EpicNurse
    Mystery85 skrev 2017-11-29 22:17:05 följande:

Har inget KUBtest inbokad så det är bara RUL.

Typiskt! Ett privat ultraljud kan man ju alltid bekosta själv. Hos oss (gynakuten) hade vi inte ?tagit in? och undersökt någon med det du beskriver för det är i 90% av fallen en helt normal, frisk graviditet. Speciellt när du blött så himla lite. Utan vi hade gett rådet att avvakta och kontakta oss om det blöder till igen!
  • Mystery85
    EpicNurse skrev 2017-11-29 22:59:49 följande:

Typiskt! Ett privat ultraljud kan man ju alltid bekosta själv. Hos oss (gynakuten) hade vi inte ?tagit in? och undersökt någon med det du beskriver för det är i 90% av fallen en helt normal, frisk graviditet. Speciellt när du blött så himla lite. Utan vi hade gett rådet att avvakta och kontakta oss om det blöder till igen!

Det rådet fick jag från gyn här också, så jag försökte boka privat men dom hade fullt så dom tar bara in sina patienter just nu. Kanske värt och försöka hitta en privat i närliggande stad. Eller kan en barnmorska hitta hjärtljuden i denna vecka?
  • Moorii

Det går att göra ultraljud utanpå magen i vecka 11, så bara för att se att allt är bra så är det ju något du kan göra.

• EpicNurse
    Mystery85 skrev 2017-11-30 07:08:35 följande:

Det rådet fick jag från gyn här också, så jag försökte boka privat men dom hade fullt så dom tar bara in sina patienter just nu. Kanske värt och försöka hitta en privat i närliggande stad. Eller kan en barnmorska hitta hjärtljuden i denna vecka?

Man kan lyssna med doppler men det är väldigt stor risk att man inte lyckas hitta ljuden även om allt är bra!
  • Mystery85
    Moorii skrev 2017-11-30 07:25:35 följande:

Det går att göra ultraljud utanpå magen i vecka 11, så bara för att se att allt är bra så är det ju något du kan göra.

Det visste jag inte trots att detta är mina fjärde graviditet ? men då ska jag be barnmorskan om ett UL när dom ringer upp idag
  • Moorii
    Mystery85 skrev 2017-11-30 09:38:18 följande:

Det visste jag inte trots att detta är mina fjärde graviditet ? men då ska jag be barnmorskan om ett UL när dom ringer upp idag

Det tycker jag. Håller tummarna för att du får göra ett ultraljud!
  • Mystery85

Igår när jag gick på toa fick jag en blödning med små klumpar i så jag antar att det verkligen va ett missfall. 2 ggr när jag va på toa kom det blod och småa klumpar sen kom det inge mer. Nu är det typ torkat blod som kommer när jag torkar mig bara. Är det nån som vet när själva blödningen kommer och hur länge man kan vänta innan man behöver kolla så allt kommit ut? Har aldrig haft ett missfall såhär sent utan bara i v 5 och då va det som mens på engång

Svar på tråden Gravid v 10+1 och några enstaka bruna blödningar