• Anonym (Jag)

Kan de se min historik?

Jag och min man går i tankar på adoption.

Hur mycket av vår historik behöver de veta?

Tänker mest mina psykologbesök, medicinering osv. Är det något de kan se?

• Svar på tråden Kan de se min historik?
  • Anonym (Håller tummarna för er)

Hej,

Jag och min fru gick en adoptions kurs genom kommunen I 10 veckor. Efter avklarad kurs skulle vi visa upp följande historik;

Utdrag från polisregistret,

10 åts historik från försäkringskassan

Utdrag från kronofogdemyndigheten

2 referenser var från vänner, familj arbetsliv.

Det är det jag minns, ha I åtanke att det var 4-5 år sedan. Vissa saker kan ha ändrats med tiden.

• Anonym (no)

Du blir inte godkänd om du har psykisk ohälsa. Inte ens en behandlad depression får du ha.

• Anonym (Jag)
    Anonym (no) skrev 2017-11-30 12:08:00 följande:

Du blir inte godkänd om du har psykisk ohälsa. Inte ens en behandlad depression får du ha.

Vet du det eller tror du det?
  • Anonym (.)
    Anonym (no) skrev 2017-11-30 12:08:00 följande:

Man kan absolut få klartecken från socialstyrelsen trots en behandlad depression, men därifrån är steget långt till att adoptionsorganisationen och myndigheterna i adoptionslandet godkänner det. Psykisk ohälsa är, på gott och ont, en rejäl käpp i hjulet när man vill adoptera.
  • Anonym (vcdsa)
    Anonym (Jag) skrev 2017-11-30 12:26:38 följande:
    Vet du det eller tror du det?
    Vad har du för smaskig historia? Dela gärna med dig! :)
  • Anonym (vcdsa)
    Anonym (.) skrev 2017-11-30 12:46:41 följande:
    Man kan absolut få klartecken från socialstyrelsen trots en behandlad depression, men därifrån är steget långt till att adoptionsorganisationen och myndigheterna i adoptionslandet godkänner det. Psykisk ohälsa är, på gott och ont, en rejäl käpp i hjulet när man vill adoptera.
    Ja precis! Man måste ju tänka på barnet i första hand! Barnet kommer alltid först!
  • Anonym (Jag)

Psykisk ohälsa betyder inte nödvändigtvis att man inte är lämplig som förälder..

• Anonym (Jag)
    Anonym (vcdsa) skrev 2017-11-30 13:49:43 följande:

Vad har du för smaskig historia? Dela gärna med dig! :)

Är du på allvar?
  • Anonym (Stella)

Jag har en bekant som har åkt in och ut på psyket halva livet. Panikångest och depressioner. Han har en adoptivfotter men de lyckades hålla hans historik hemlig.

• Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2017-11-30 14:13:40 följande:

Psykisk ohälsa betyder inte nödvändigtvis att man inte är lämplig som förälder..

Såklart inte, men organisationerna brukar inte chansa och välja par där psykisk ohälsa förekommit om det finns andra intresserade.
Svar på tråden Kan de se min historik?