• rakanrebeckaa

Kan man "skriva ut sig" från familjen?

Hej, jag vet inte riktigt vilket forum det här hör hemma på så jag testar att skriva i övrig juridik. 

Jag hade den värsta uppväxten man kan ha, och behövde därför fly utomlands. Jag undrar nu om man kan "skriva ut sig" ur släkten och familjen? Alltså att statligt bryta alla band som finns med släkten och familjen, att jag inte ens finns i släktträdet. Eller är detta omöjligt?

Min andra fråga är om det finns något sätt så jag åtminstone kan frånta mina biologiska "föräldrar" all rätt/makt de har över/om mig? Till exempel så kanske dem har tillstånd att kolla upp olika saker om mig för att de är mina "föräldrar", eller andra saker... Har inte koll på vad det kan vara som de har rätt att göra jämfört med någon som inte känner mig. Finns det någonstans där jag kan skriva ut mig ur familjen? Jag känner mig inte trygg med att det står skrivet att vi är en familj. Jag är 20 år om det spelar roll. 

Sorry om det blev lite virrigt.

Tack på förhand,
    Rebecka.

• Svar på tråden Kan man "skriva ut sig" från familjen?
  • Dixaza

Vilka "band" talar du om? Du har inga som helst juridiska skyldigheter mot din släkt. Staten har inget släktträd. Dina föräldrar har inga beslutsrättighetet för myndiga barn.

• sextiotalist

Det enda som står i statens register är vems barn du är. När du nu är myndig, så har dina föräldrar ingen rätt att ta del av dina handlingar. De har ingen beslutsrätt. De enda gångerna myndigheterna kommer agera är om dina föräldrar dör, då har de skyldighet att informera bröstarvingarna eller när du dör då de är (om du inte har egna barn eller testamente) arvsberättigade efter dig.

• Fosse

Nej, du kan inte "statligt" skriva ur dig ur släkten.

Om du är utsatt för hot finns det möjlighet att få skyddad identitet, då går det inte att hitta dig i offentliga register, men exakt vad som krävs för detta är jag inte insatt i.

Du är 20 år och myndig och dina föräldrar har inte längre någon beslutsrätt över dig, det finns inget de kan göra med dina uppgifter.
    Men säg att du skulle hamna på sjukhus och inte vara kapabel att fatta egna beslut, då är det möjligt att dina föräldrar skulle få viss rätt att besluta över din vård.

Om det är så viktigt för dig så föreslår jag att du kontaktar en jurist, möjligt att det går att skriva något slags "levande testamente" angående exempelvis sjukhusvård.

• bouncer

Om du dör ärver de dig. De fattar beslut angående din begravning. De kommer tillfrågas eftersom de är närmast anhöriga ifall du hamnar på sjukhus vid en olycka t.ex.

Ifall du har en sambo och ni har en gemensam bostad så ärver han ingenting, däremot kan dina föräldrar kräva sin laglott och han kan tvingas sälja bostaden.

Förstår hur du tänker. Enklaste sättet är att du gifter dig. Då har de inte dessa rättigheter längre.

• bouncer

Om du dör ärver de dig. De fattar beslut angående din begravning. De kommer tillfrågas eftersom de är närmast anhöriga ifall du hamnar på sjukhus vid en olycka t.ex.

Ifall du har en sambo och ni har en gemensam bostad så ärver han ingenting, däremot kan dina föräldrar kräva sin laglott och han kan tvingas sälja bostaden.

Förstår hur du tänker. Enklaste sättet är att du gifter dig. Då har de inte dessa rättigheter längre.

• sextiotalist
    bouncer skrev 2017-11-30 16:05:43 följande:

Ts kan skriva ett testamente där hon kan bestämma exakt som hon vill ha det. Så gifta sig behöver hon inte.
    Hon kan också skriva i vita arkivet hur hon vill ha sin begravning, om hon dör. Hon kan mycket klart skriva att hon inte vill att hennes föräldrar eller släkt ska ha något beslutande om hennes liv om hon inte kan ta beslut själv

• bouncer
    sextiotalist skrev 2017-11-30 16:12:24 följande:

Ts kan skriva ett testamente där hon kan bestämma exakt som hon vill ha det. Så gifta sig behöver hon inte.

Hon kan också skriva i vita arkivet hur hon vill ha sin begravning, om hon dör. Hon kan mycket klart skriva att hon inte vill att hennes föräldrar eller släkt ska ha något beslutande om hennes liv om hon inte kan ta beslut själv

Hon kan inte skriva bort deras laglott på arvet.

Om inte Vita arkivet är juridiskt bindande har TS inte hjälp av det.
  • sextiotalist
    bouncer skrev 2017-12-01 03:49:11 följande:

Föräldrar har ingen rätt till laglott, endast barn (bröstarvingar) har det

Vita arkivet är visserligen inte tvingande, men misstänker att om det inte finns någon relation, så är det ingen som gör någon ansträngning
  • gbgumman

Kan man inte bli adopterad som vuxen. En tanke bara.

• Themis
    Jodå, det är inga problem om hon blir permanentboende i ett EU-land där man kan testamentera allt och TS har redan bott utomlands.

Det där med laglott är ganska svenskt och sedan 2015 är arvslagarna ändrade:

generellt gäller:

"Normalt ska lagen i det land där den avlidne hade hemvist tillämpas på arvet"

Läs mer:

www.regeringen.se/contentassets/960bc96df6894670843ed3baebd1766c/faktablad-arv-i-internationella-situationer.pdf
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Regndamen

Men det verkar inte vara några av ts barn med i bilden. Hon kan testamentera till vem hon vill.
Svar på tråden Kan man "skriva ut sig" från familjen?