• PuLoha

Hjälp jag har ätit jord!!

Gick förbi fiket på vägen till jobbet och köpte med mig en smörgås.

Hann äta halva smörgåsen innan jag tyckte salladen smakade konstigt. Öppnade upp smörgåsen för att plocka ur salladen och då såg jag att salladen inte var sköljd och var 'fylld' med jord!!!

Nu är jag ju självklart livrädd för listeria eller toxoplasmos!! Vad ska jag göra? Kan man se via blodprov om man har blivit smittad?

• Svar på tråden Hjälp jag har ätit jord!!
  • PuLoha
    Frontline skrev 2017-11-30 14:15:11 följande:

Chilla ner

Vadå chilla ner? Tycker du inte att det är väldigt äckligt och ofräscht att få en macka med jord i oavsett om man är gravid eller inte. Dessutom är det väl inge konstigt alls om man blir orolig när man är gravid och fått i sig en smörgås med jord i!
  • ALM82

Är det verkligen jord? 
    Ser ut lite som "askan" som kan bli när man bakar bröd och det blir lite bränt/välgräddat? Det kan ju även komma på påläggen om man använder det brödet till att göra en smörgås.

• PuLoha
    ALM82 skrev 2017-11-30 14:39:10 följande:

Är det verkligen jord? 

Ser ut lite som "askan" som kan bli när man bakar bröd och det blir lite bränt/välgräddat? Det kan ju även komma på påläggen om man använder det brödet till att göra en smörgås.

Det var min första tanke också, men när man zoomar in salladen så ser man större "klumpar". Tror också askan hade smetats ut mer eftersom salladen utger vatten. Men hoppas du har rätt!
  • Fosse

Äckligt, men sannolikt inget att oroa sig för.

Man kan bli sjuk av att äta jord så det innehåller bakterier, men då blir du magsjuk och det är inte skadligt för din bebis.
    Jag äter massor av grönsaker från mitt trädgårdsland och har nog fått i mig min beskärda del jord och aldrig blivit sjuk.
    Salladen är dessutom sannolikt odlad i växthus under kontrollerade former så risken är säkert ännu mindre.

Det som kan skada bebis är listeria och toxoplasmos som kan finnas i råa matvaror som kött och opastöriserad mjölk, men det är extremt ovanligt, både som gravid och ogravid.

Oroa dig inte! 

• ALM82
    PuLoha skrev 2017-11-30 14:42:55 följande:
    Det var min första tanke också, men när man zoomar in salladen så ser man större "klumpar". Tror också askan hade smetats ut mer eftersom salladen utger vatten. Men hoppas du har rätt!
    Ja, vi får hoppas att det är så!
    Förresten så kan man kolla genom blodprov! Jag bor i Frankrike och vi som inte är immuniserade mot toxoplasma tar blodprov varje månad för att se så att vi inte har blivit infekterade. 
    Du bord kunna kolla med din barnmorska eller läkare eftersom du är orolig! :)
  • PuLoha
    Fosse skrev 2017-11-30 14:54:15 följande:

Äckligt, men sannolikt inget att oroa sig för.

Man kan bli sjuk av att äta jord så det innehåller bakterier, men då blir du magsjuk och det är inte skadligt för din bebis.

Jag äter massor av grönsaker från mitt trädgårdsland och har nog fått i mig min beskärda del jord och aldrig blivit sjuk.

Salladen är dessutom sannolikt odlad i växthus under kontrollerade former så risken är säkert ännu mindre.

Det som kan skada bebis är listeria och toxoplasmos som kan finnas i råa matvaror som kött och opastöriserad mjölk, men det är extremt ovanligt, både som gravid och ogravid.

Oroa dig inte! 

Tack för ditt utförliga svar! Jag försöker tänka på det du skriver om att den förhoppningsvis är odlad under kontrollerade former.. Jag hade inte vart orolig om det bara hade inneburit att jag hade blivit sjuk men nu när det faktiskt kan drabba ens bebis så känns det sjukt obehagligt.

Ska be min BM om blodprov nästa gång jag träffar henne för att förhoppningsvis kunna stilla min oro.
Svar på tråden Hjälp jag har ätit jord!!