• Sandrajac

Första barnet

Jag och min sambo har precis fått reda på att vi väntar barn. Är i vecka 4+5. Har varit i kontakt med mvc så har fått tid där.

Detta är vårat första barn så vi vet ingenting om allt som har med försäkringskassan att göra eller vad jag som gravid ska tänka på att inte göra, inte äta ja precis allt som man bör veta. Ni som varit gravida innan eller sitter på väldigt mycket kunskap. Skriv gärna om allt jag bör veta eller tänka på =).

• Svar på tråden Första barnet
  • Iowhannah

Så här i början är det viktigaste att tänka på vad du ska undvika att äta. Livsmedelsverket har en bra lista (jag har inte länken nu men googla på Livsmedelsverket gravid så hittar du den).

Försäkringskassan kan vara lite av en djungel, speciellt när man är nybörjare hos dem, men jag tycker att ni kan ta det lite lugnt med den biten och försöka läsa på lite i taget. Deras hemsida är iaf överskådlig, även om det kan kännas krångligt i början.

• Moorii

Se till att du får i dig ett tillskott av folsyra varje dag, det är viktigt särskilt i början. I annat fall som tidigare nämnts, läs på livsmedelsverket vad som bör undvikas, i övrigt lev som vanligt :)

Angående försäkringskassan så kan det vara en bra idé att ringa dit när det är dags att ta tag i det, det är lite krångligt med allt som ska fyllas i.

Svar på tråden Första barnet