• Hjulle

    Min självbild

    Jag har haft anledning att rannsaka mitt liv på senare år. Både med hjälp av en terapeut och inte och det har lärt mig mycket.

    Men en sak jag inte hittat rätt verktyg till är att ändra min otroligt kritiska självbild. Jag dömer mig själv konsekvent och i princip utan att kunna sona mina gamla synder.

    Och jag vet själv att det kommer bli ett problem om jag inte lyckas hitta rätt verktyg. Jag har förälskat mig i en tjej som besvarat kärleken och jag kan bara inte se en finare människa.

    Men där i stunderna med henne, när man öppnat sig totalt och sen tex sitter i bilen hem, hör jag mig själv tänka att jag inte är tillräckligt snygg, fin och rolig. Att hon kan få vem som helst.

    Hon svarar att hon inte vill ha vem som helst och jag hade ju svarat detsamma själv om jag fått det frågekonstaterandet men jag kan inte få in i mitt huvud att jag är tillräckligt snygg, fin och charmig. Och oavsett hur många som sett min svaghet i detta och bekräftat motsatsen så lyckas ändå alltid min inre röst få sista ordet.

    Jag är rädd att min syn på mig själv smittar av sig och att de komplimanger jag får tillslut tystnar. Att jag blir bitter.

    Så jag undrar hur tusan jag ska degradera den där fulingen på min axel som alltid vunnit hittills?

    Tacksam för råd.

  • Svar på tråden Min självbild
  • Anonym (Tipset)

    Du skulle kunna prova ta papper och penna sätta dig ner och skriva ner vad för bilder du fått på dig ifrån andra igenom uppväxt och skola.

    1. Vad har mina föräldrar sagt om mig?

    Pappa:

    Mamma:

    2. Vad har släktingar sagt om mig

    Pappas sida:

    Mammas sida:

    3. Vad har mina lärare sagt om mig?

    Lågstadiet:

    Högstadiet:

    Gymnasiet:

    4. Vad har mina första vänner sagt om mig?

    Vän 1:

    Vän 2:

    Vän 3:

    Vad har min första partner sagt om mig?

    Vad har mina klasskamrater sagt om mig?

    Lågstadiet:

    Högstadiet:

    Gymnasiet:

    Vad säger mina föräldrar om mig nu?

    Mamma:

    Pappa:

    Vad säger mina nuvarande vänner om mig nu?

    Vän1:

    Vän 2:

    Vän 3:

    Vad har mitt senaste ex sagt om mig?

    Sedan kollar du på svaren och ringar in det du tycker stämmer in på dig nu. Skriv ner bilden du har av dig själv upprepa de inringade orden.

    Sedan tar du och stryker under det andra sagt som du VILL tycka om dig själv. Även dessa understrukna ord skriver du igen.

    Sedan skriver du "Vad kan jag göra varje dag för att komma ett steg närmare vem jag vill se mig själv som?" Skriv idéer. Saker som höjer dig. Saker som stärker dig. Roliga saker. Utmanande saker. (t.ex att våga släppa in denna tjejen)

    Men. Viktigast av allt. Efter du gjort detta måste du ställa dig själv frågan. "Är jag värd att bli älskad?"

    Ja eller nej?

    Sen ska du ställa dig i spegeln och titta rakt in i dina ögon och tänka "Jag är värdefull" gör detta varje gång du är på toan / varje gång du ser dig i spegeln. Du måste nöta in det och ombetinga dig.

    Se det som ett träningspass. Vill du bli stark utvändigt måste du träna. Vill du bli stark invändigt måste du också träna för att forma om bilden av dig själv.

    Du kan prova skriva en lista med 20 saker som är bra med dig. Du måste komma på 20. Du kan skriva lite varje dag eftersom du kommer på men du ska ha 20 bra saker om dig. Det kan vara allt från dina skills hur du är som vän som partner som son som elev som anställd som kille som medborgare. Saker du gör. Saker du tycker. Saker du gillar. Fundera och skriv!

    Du måste förstå att du är ju värdefull. Du är värd att bli älskad. Du är fin och bra, men någonting på vägen i ditt liv, har gett dig en falsk bild av att du inte förtjänar lycka. Den måste du träna bort och forma om.

    Kan du komma på något konkret som gett dig en falsk bild av dig? Någon som sagt eller gjort något? Någon som sårade dig? Eller gjorde dig rädd att släppa någon nära igen? Ju mer exakt du vet desto lättare att veta var skon klämmer och då är det enklare att lösa problemet. Fundera på detta/ gör övningarna / vad som nu passar dig.

  • Hjulle

    Hej och ett otroligt stort tack för ditt svar! Jag ser själv hur det skulle kunna fungera och hjälpa mig.

    Tack än en gång!

  • Hjulle

    Hej och ett otroligt stort tack för ditt svar! Jag ser själv hur det skulle kunna fungera och hjälpa mig.

    Tack än en gång!

  • Anonym (Tipset)
    Hjulle skrev 2017-11-30 20:40:35 följande:

    Hej och ett otroligt stort tack för ditt svar! Jag ser själv hur det skulle kunna fungera och hjälpa mig.

    Tack än en gång!


    No problems! Jag hade samma problem som dig en gång i tiden och det jag störde mig som mest på var att ingen kunde ge mig konkreta råd alla sa bara "stackars dig du är ju visst bra du borde prata med någon" då lovade jag mig själv att hitta konkreta verktyg att jobba med och dela det med andra. Success!
  • Anonym (Tipset)
    Hjulle skrev 2017-11-30 20:40:35 följande:

    Hej och ett otroligt stort tack för ditt svar! Jag ser själv hur det skulle kunna fungera och hjälpa mig.

    Tack än en gång!


    No problems! Jag hade samma problem som dig en gång i tiden och det jag störde mig som mest på var att ingen kunde ge mig konkreta råd alla sa bara "stackars dig du är ju visst bra du borde prata med någon" då lovade jag mig själv att hitta konkreta verktyg att jobba med och dela det med andra. Success!
Svar på tråden Min självbild