Okänd182 skrev 2017-11-30 22:23:43 följande:
Tjena!
När jag och min flickvän tjafsar så kan det hända att jag frågar henne varför hon är så sur vilket hon svarar till 99% nej men hon verkar fortfarande sur. Tillslut efter många om och men kommer det fram att hon är irriterad. (tycker väl att man kan säga det då när jag frågar om hon är sur)
Nu till min fråga: vad är skillnaden på sur, irriterad, och arg? Hon kan inte förklara skillnaden men hon visste att hon var irriterad och inte sur. Jag tycker det är typ samma sak.
Först, att fråga någon om den är sur är ingen öppen fråga som lockar till ett ärligt svar. Om du på riktigt undrar vad hon känner och tänker på så prova att fråga på något annat sätt. Om du inte är intresserad av att höra svaret utan bara vill påpeka att hon verkar arg på något sätt så är det nog bäst att hålla tyst. Och stryk ordet "sur" ur ditt vokabulär, jag tror vi alla kan enas om att laddningen i det ordet inte direkt utgår ifrån att det är en känsla som anses berättigad eller som något som respekteras.
Sen är det väl också individuellt vad man lägger in i olika uttryck. Det finns inget rätt som kommer gälla för er båda, men det låter väldigt bra att ni pratar om hur ni värderar dessa ord. Respektera varandra och hur ni ser på olika ord.
Att bli irriterad eller arg är heller inget som man blir ur tomma intet, dessa känslor beror på något annat. T.ex. Kan jag bli irriterad om min partner gör något som vi flera gånger har pratat om och som jag förklarat är något som överträder mina gränser. Då känner jag mig inte respekterad och min integritet bli kränkt, varpå jag bli irriterad eller arg. Så det intressanta är ju _varför_ du eller hon blir irriterad eller arg från början. Fokusera på det, så löser sig nog det andra av bara farten.