• Anonym (YF)

Vad är skillnaden mellan Menopur och Gonal-f?

Jag gjorde ivf (och frysförsök) i somras och använde då Gonal-f. Nu är det dags för ivf 2 (både färsk- och frysförsöken slutade i missfall) och jag har fått Menopur utskrivet istället för Gonal-f. Jag vet inte riktigt varför de byter, vad är skillnaden mellan de två? Det här är en annan klinik men de vet ju resultaten från förra gången, vilket var rätt bra, så jag känner mig skeptisk och obekväm med att byta ut något som fungerat. Jag har hört att man får färre ägg med menopur, men bättre kvalitet, stämmer det? För i så fall ser jag inget syfte med att använda menopur för min del. Förra gången verkade äggkvaliteten bra och alla embryona blev graderade till bästa kvalitet dag 5, klarade frys/upptining osv. Vet inte varför man skulle satsa på färre ägg i ett sånt fall. Funderar på att byta klinik.

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan Menopur och Gonal-f?
  • Anonym (asdf)

Det kan ju vara så enkelt att läkaren väljer en viss sorts medicin före en annan som har samma effekt.
    Fråga läkaren om du inte kan få gonal-f istället men om du inte får respons och du känner dig osäker klart du ska byta klinik.
    Det är ju trots allt många kr vi talar om här och klart att du ska vara trygg i processen.

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan Menopur och Gonal-f?