• Anonym (?)

Hur lång tid tar inskolningen på dagis?

Är det varje förskola som bestämmer hur många dagar inskolningen ska vara eller är det individuellt beroende på barn?

• Svar på tråden Hur lång tid tar inskolningen på dagis?
  • EpicNurse

Det brukar vara ca 2 veckor.

Såklart är det individuellt. Behöver barnet mer tid så får dom det. Det funkar nog liiite olika på alla förskolor men ungefär så!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mia86a

Förskolan dottern går på har inskolning 2,5 vecka. Då är man med själv de första dagarna (som bara omfattar ett par timmar per dag) och sedan trappades timmarna upp vartefter. Men det är såklart olika på olika förskolor. Vissa förskolor har en inskolningstid på 3-4 dagar också.

• Carambolan

Mina tre barn har totalt över åren varit på fyra olika förskolor. Tre av dem körde 2-3 veckor och en körde tredagars.

• Harvester

Vi hade officiellt 3v (sista veckan barnet självt men mkt korta dagar). Vår son tyckte dock att det hela var en synnerligen dålig ide så det tog 4-5v och sedan många jobbiga lämningar.

Hur man kan få för sig att ha inskolning 3 dgr fattar jag inte. Skulle aldrig få för mig att utsätta barnet för det.

• Mortiscia

Var också beredd på en del vab i början, det brukar kunna bli många sjukdomar just när barnet utsätts för en mängd nya bakteriefloror.

• Glinda från Oz
    Harvester skrev 2017-12-01 22:33:34 följande:

Vi hade officiellt 3v (sista veckan barnet självt men mkt korta dagar). Vår son tyckte dock att det hela var en synnerligen dålig ide så det tog 4-5v och sedan många jobbiga lämningar.

Hur man kan få för sig att ha inskolning 3 dgr fattar jag inte. Skulle aldrig få för mig att utsätta barnet för det.

Jag hade inskolning tre dagar på min tjej, alla är olika så handlar det om hur gammalt barnet är vid inskolningen också. Om barnet kan prata så tror jag det går lättare för man kan förklara.
  • LiaSthlm

På vår förskola har vi 5-7 dagar beroende på hur gammalt barnet är och hur det går. Men vi ber föräldern räkna med kortare dagar de första dagarna också så allt som allt bör föräldern räkna med 2 veckor där de behöver vara tillgängliga.

• Linnis92

På vår förskola var det 4 dagar. Men andra veckan skulle vi vuxna hålla extra beredskap ifall vi måste komma och hämta.

Dom hade två veckor förut men upplevde att det blev väldigt långdraget då de flesta barnen tydligen anpassade sig fort och smidigt i sin nya miljö.

• Anonym (Ajja)

Alla förskolor tillämpar olika inskolningsmetoder. Jag är själv förskollärare på en förskola. Vi hade tidigare inskolning under två veckor som började med att barnet var på förskolan med förälder 1timme första dagen. Sedan trappades det sakta upp så att dag två var det 1 1/2 timme, dag 3 var det 2 timmar osv. Först under andra veckan började barnen att äta och sova hos oss. Numera har vi gått över till heldagsinskolning under 1 vecka, vilket faktiskt fungerar mycket bättre. Under första och andra dagen är föräldrarna med hela dagen 9-14. Barnet får från början lära sig att äta och sova hos oss. Dag 3 är också 9-14, men föräldern går ifrån en halvtimme. Dag 4 även 9-14 och föräldern lämnar en längre stund där vi ger barnet mat och lägger det för att sova. Föräldrarna är dessa dagar tillgängliga i vårt personalrum så vi kan nå de om det behövs. Dag 5 är barnen hos oss själva mellan 9-12 utan att sova.

Sedan vi gick över till heldagsinskolning har vi flera positiva effekter med inskolningen. För att barnen ska vänja sig vid att vara på förskolan bör de ju rimligtvis vara där. Totalt sett är barnen faktiskt under inskolning fler timmar på en vecka än vad de tidigare var under två veckor. Med någon timme varje dag blev det så hattigt och stressigt för inskolningsbarnen. Nu får de under hela dagen i lugn och ro utforska vår verksamhet tillsammans med föräldrarna. Vi har också fått mer positiva kommentarer från föräldrarna som nu är delaktiga under en hel dag och ser hela vår verksamhet i ett sammanhang Ajjaistället för att få små glimtar av den vid korta stunder.

Naturligtvis är inget hugget i sten, utan märker vi att något barn behöver längre tid så anpassar vi inskolningen efter det. Men de allra flesta barn har kommit in i vår verksamhet under 1 vecka.

Med mina egna barn hade jag en katastrofal inskolning där barnen skulle inskolas 9-11 varje dag. Inga måltider under inskolningen, vilket jag ifrågasatte då jag har en son som har problem med ätandet. De behövdes inte mer tid sa de, för de menade på att om barnen var trygga de två timmarna så fungerade måltiden även sedan. Tredje veckan började vi jobba. Vid middagstid ringde de oss för att det var kaos vid middagen. Det blev ytterligare en veckas inskolning där vi föräldrar nu fick bra med vid måltiderna, och sedan fungerade det. Men så mycket bättre om de lyssnat på oss från början då vi visste att de situationerna skulle spåra ur.

• Anonym (Jessi)

På mitt jobb brukar vi säga att man ska vara tillgänglig i två veckor. Men oftast kan barnen vara själva korta dagar efter ca 3 dagar. Men föräldrarna ska vara tillgängliga och snabbt kunna komma och hämta om barnet blir väldigt ledsen eller orolig. Dock är det ju olika, vissa barn har anpassat sig på ett par dagar medan vissa tar flera veckor.

• Anonym (M)

Två veckor så de enligt ett tydligt schema. Passade inte dottern alls och tog istället nästan fyra veckor. Blev katastrof med mitt jobb för jag kan inte bara vara tillgänglig när det passar utan har bestämda tider. Om jag ska skola ett syskon nån gång måste vi hitta en annan lösning

• Anonym (Yrsa)

Det är olika rutiner beroende på förskolan.
    Och kommunicerar man med personalen så går det oftast att anpassa lite efter barnet.
    Vi hade 2 veckor planerat till sonen men kunde lämna redan efter 1,5 vecka. Han trivdes som fisken i vattnet från start.

Svar på tråden Hur lång tid tar inskolningen på dagis?