• Aleo

Gravid och extremt nedstämd

Vill skriva av mig lite... är 21 år och gick precis in i den "magiska veckan" vecka 12, det här är mitt första barn och det var så efterlängtat och kom till på andra försöket.

Problemet är att jag inte är ett dugg glad. Jag känner mig ensam och vill mest bara ligga i sängen hela tiden, har till och med funderat på abort så att jag kan bli mitt vanliga jag igen. Jag vet inte varför jag känner såhär. Känner absolut ingenting för barnet i magen samtidigt som alla andra är superglada. Min svärmor är tjatig och frågar hela tiden hur jag mår och jag vill bara be henne hålla käften (ursäkta uttrycket), men jag vill knappt prata om graviditeten. Jag vet inte vad som händer. Blev glad över själva plusset, men nu går det bara utför.

Någon som känt samma? Vad gör man? Jag kan upplevas som känslokall och vill därför inte prata med min BM eller någon annan, utan vänder mig till de här på familjeliv.

• Svar på tråden Gravid och extremt nedstämd
  • Aleo

Kan tillägga att jag har inga kompisar eller bekanta att prata med, då ingen är i min situation

• Randig20

Tror det är lätt att man känner så i början. Alla hormoner och det är en stor förändring i livet! Vet själv att jag kunde känna mig nerstämd i början när jag var gravid även om det också var efterlängtat, men sen försvann det fort. Prata med din bm du ska inte gå runt och må dåligt! Hon lär ha hört det innan.

<3

• Graviditetsdepression

Hej! Jag känner likadant. Har hört att det går över för många efter första trimestern, men det har det inte gjort för mig.

Min graviditet var också efterlängtad, men nu känner jag bara oro och hopplöshet fast det inte finns något konkret att oroa sig för. Blir mest ledsen när andra gratulerar och ställer en massa frågor.

Tyvärr har inte min mvc gett mig någon hjälp. Jag tror att det här tillståndet kallas graviditetsdepression, men det har jag varit tvungen att googla fram själv. Hoppas att du kan få bättre hjälp! Be att få prata med en kurator eller psykolog.

Kram!

• gröna L

Det kan vara så att du har utvecklat en graviditetsdepression. Det betyder inte att du är känslokall eller att du inte kommer älska ditt barn! För en del är det nåt som hormonerna ställer till med bara. Andra får graviditetsdiabetes eller foglossning. Känn dig inte dålig för det. Har du förtroende för din barnmorska? Prata med henne i så fall! Det finns hjälp att få <3

• Lollo13

Är snart i vecka 8 och känner precis som dig! Nedstämd, trött och allt känns hopplöst, tråkigt och grått. Varje dag känns meningslös och jag

Kan inte glädja mig åt graviditeten alls känns hemskt, läser om tjejer här på fl som är på rosa moln och älskar den lilla "bönan" redan medans jag inte känner något alls . Känner mig fruktansvärd riktigt misslyckad och vill bara gräva ber mig någonstans. Vill inte att min sambo rör mig över huvud taget och känner mig äcklad och obekväm. Mår så dåligt och vill att måendet ska bända så jag också får va glad och förväntansfull :'-(

Svar på tråden Gravid och extremt nedstämd