• Pappan79

    Panikångest i 15 år

    Haft Panikångest i många år nu. Äter Paroxetin 40mg varje dag sedan lång tid tillbaka.

    Ska snart träffa en psykolog och prata om mitt mående. Har tidigare bara träffat min ?vanliga? husläkare.

    Det går upp och ner och det artar sig ofta i obekväma situationer där jag inte kan ?fly? som i kassakön, i bilen med okända människor eller på en resturang. Platser där det inte går fly snabbt...om jag ska försöka förklara. Jag blir yr och det känns som jag ska svimma. Åtminstone inbillar jag mig det och paniken blir värre. Man blir lixom som utanpå sig själv, får tunnelseende m.m. Ofta får jag en tanke i situationer som på affären att, hoppas jag inte får en panikattack och då kan jag känna att det börjar smyga på. Jag är en super social person och gånger då jag inte kan få en panikattack, typ på en konferens eller i ett viktigt möte på jobbet tar jag 10mg sobril för att bli lugn. Det är dock inte hållbart i längden så jag bad om att få Inderal som är en beta blockerade och tänkte testa detta.

    Ni i liknande situation, vad har funkat bäst för er och vad har ni lärt er i KBT?

    Har haft 1000 panikattacker genom åren och det har aldrig hänt något som följd av attacken. Så jag vet att det inte händer något...men endå lika jobbigt varje gång.

  • Svar på tråden Panikångest i 15 år
  • Anonym (Frisk!)
    Pappan79 skrev 2017-12-02 17:12:58 följande:

    Haft Panikångest i många år nu. Äter Paroxetin 40mg varje dag sedan lång tid tillbaka.

    Ska snart träffa en psykolog och prata om mitt mående. Har tidigare bara träffat min ?vanliga? husläkare.

    Det går upp och ner och det artar sig ofta i obekväma situationer där jag inte kan ?fly? som i kassakön, i bilen med okända människor eller på en resturang. Platser där det inte går fly snabbt...om jag ska försöka förklara. Jag blir yr och det känns som jag ska svimma. Åtminstone inbillar jag mig det och paniken blir värre. Man blir lixom som utanpå sig själv, får tunnelseende m.m. Ofta får jag en tanke i situationer som på affären att, hoppas jag inte får en panikattack och då kan jag känna att det börjar smyga på. Jag är en super social person och gånger då jag inte kan få en panikattack, typ på en konferens eller i ett viktigt möte på jobbet tar jag 10mg sobril för att bli lugn. Det är dock inte hållbart i längden så jag bad om att få Inderal som är en beta blockerade och tänkte testa detta.

    Ni i liknande situation, vad har funkat bäst för er och vad har ni lärt er i KBT?

    Har haft 1000 panikattacker genom åren och det har aldrig hänt något som följd av attacken. Så jag vet att det inte händer något...men endå lika jobbigt varje gång.


    Jag vet precis hur du har det. Har levt med samma elände i många år. För mig var det en svår anorexi som var starten, att jag svimmade pga näringsbrist. Då hade jag alltid socker/druvsocker eller energidryck med mig som "räddare i nöden". Det hjälpte så länge jag var sjuk i anorexin.

    Men så på något, idag obegripligt, vis lyckades bli frisk från anorexin så stannade svimningskänslorna kvar. De dök upp i liknande situationer som dem du beskriver. Jag vet inte hur många gånger jag bara lämnat varorna i korgen och flytt ut från affären... hur många  gånger jag famlat mer eller mindre i blindo, fast förvissad över att jag skulle svimma, i panik mot räddningen. Lika med hemmet eller bilen. 

    Jag insåg efter ett tag, precis som du, att det inte berodde på någon fysisk åkomma utan att det var panikångest. Läste en del om detta, det var före internets tid så det var svårt att hitta information. Men jag läste, och lärde... och utmanade mig själv.

    Min räddning ur ångestens träsk var ett rent självplågeri.
    Jag utmanade mig själv. I början att promenera runt kvarteret. Sedan utökade jag till att gå till affären och handla. Jag lovade mig själv att inte smita om ångesten kom, sa till mig själv att oavsett så dör jag inte. Jag är omringad av människor och ingen kommer låta mig ligga.
    I början kom ångesten ändå men jag härdade ut, efter ett tag gick det! Jag klarade det. Då utökade jag utmaningarna. Bit för bit.
    Det tog nog något år innan jag slutligen blev fri.

    Jag ska inte ljuga och säga att det aldrig återkommit för det har det vid enstaka tillfällen men då andas jag, andas och ger mig inte. 
    Nu var det rätt så länge sedan sist och idag reser jag runt i världen på egen hand.
    Åker utomlands två till fyra gånger varje år, alltid själv.

    Det kanske kan jämföras med KBT det jag gjorde på egen hand... försök, du kan lyckas du också! 
    Jag hoppas verkligen att du gör det och får känna frihet igen. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Hejdå panikattack)

    Jag känner igen exakt det du beskriver i situationer du får dessa yrsel och anfall. Jag hade svåra panikattacker en gång i tiden och det jag lärde mig med hjälp av tips av terapeuten men mest tips på internet var:

    1. Andas i fyrkant. Du kan googla på det så finns det bra beskrivningar.

    2. Vara medveten om att du får en panikattack för att du förmodligen stressar upp dig att andra människor dömer dig på olika sätt. "vad tänker de om mig? Åh nej någon ser mig vad jobbigt " och att du bör veta faktum, det är inte andras tankar om dig du tänker, du tänker dina egna tankar om dig själv, och tror att andra gör samma sak.

    3. Du reagerar normalt i det onormala. Din kropp SKA hyperventilera och reagera som om du är i fara för det är vad du signalerat. Det som gör det extra obehagligt är att du kan känna hjärtklappning och saker när du är stilla, så prova röra dig. Spring ett varv. Då kommer kroppen kännas "normal"

    Jag har massa saker jag lärt mig som tog mig vidare ska återkomma

  • Pappan79

    Man känner sig ibland som ett psykfall men har hört ganska många med liknande historia. Första panikattacken kom på en konferens runt 2003 och det var super obehagligt minns jag. Men efter 1 år av div utredning fick jag Paroxetin och 3v senare mådde jag riktigt bra! Jag kanske borde öka dosen till 60mg/dag men tror min läkare vill att jag ligger kvar på 40.

    Ingen kan nog ana mina symptom då dom inte syns utanpå. Och det är inget jag brukar prata om.

    Fler som tycker det är närmare en panikattack om det gått långt mellan måltiderna tillsammans med för många koppar kaffe?

    Skriv gärna vad ni varit med om och vad ni tycker har hjälpt er!

    Tack för stöd och kommentarerna!

    Mvh

Svar på tråden Panikångest i 15 år