• Anonym (Ixxus)

Föräldrar som snyltar

Vet ej hur jag ska tänka kring detta riktigt.

Har föräldrar som är pensionärer som talar om att deras pension är så dålig och de har alltid dåligt med pengar.

Men de går ofta på skönhetsbehandligar och shoppar osv.

Jag betalar alltid mat,fika när vi är ute.

Inte för att jag har bättre ställt.

De säger ofta att nu måste jag spara lite för nu har jag inte mycket kvar tills pensionen kommer,och i andra sekunden frågar de om vi ska äta middag ute,som jag betalar.

Jag har hjälpt med att sänka deras kostnader en del och ställer alltid upp med pengar.

Nu så har jag köpt julklappar till mina barn och har själv inte mycket pengar över så jag köpte mat till föräldrarna istället för att ge dem pengar.

Saken är att de borde klara sig men shoppar mycket.

Och så har de pengar sparade men som de inte vill använda om de inte är i nöd.

Börjar tycka det är jobbigt att de vid varje samtal gnäller om hur dåligt ställt de har när de har en buffert jag själv inte ens har.

Förra vintern bjöd jag dom på en resa utomlands men fick inte ens ett tack.

Vi är 4 syskon men det är endast jag som hjälper dem,de andra är för upptagna med sina egna liv.

Det är tråkigt att känna att man själv alltid måste hjälpa,och hjälpen måste de få på en gång de frågar för annars blir de sura.

Jag har svårt att säga nej,de är ju ändå ens föräldrar men kännss lite som att de tar mig för givet.

Är det någon som haft det såhär?

Synpunkter?

• Svar på tråden Föräldrar som snyltar
  • Anonym (Anonym)

Ursäkta min rättframhet men fattar du inte själv vad problemet är? Det är du själv. Sluta betala om ni går ut och äter, sluta bjud dem på semestrar osv! Geez... Det är du själv som ställt till problemet! Lösningen? Stäng plånboken!

• ventilera mera

Kan bara hålla med. Sluta. Du säger ju själv att de har så de klarar sig och att du VET DET.

Då ljuger de ju uppenbarligen, medvetet eller omedvetet. Alltså kan du ju bara sluta ösa dina pengar över dem, typ NU.

• hejnina

Säg att du gärna hjälper till om dom är i kris på riktigt men inte om dom prioriterar skönhetsbehandlingar och onödig shopping. Det är väl rimligt att hjälpa sina föräldrar om man kan men inte på dom premisserna du målar upp!

• Anonym (En helt annan sak)

Vi hjälper mina svärföräldrar både ekonomiskt och med praktisk hjälp. Men det gör vi för att de ska få ett drägligare liv och ha mat på bordet. I gengäld hjälper de oss massor med att hämta/lämna våra barn och hjälpa till med markservicen för oss.

De är tacksamma utan att känna skuld och de vill vi inte heller att de ska göra.

Dina föräldrar verkar vara idioter. De utnyttjar dig och beter sig som arslen. Lägg ner, betala inte öre för dem i fortsättningen. Äter ni får de betala eller så får de dricka vatten. Urlöjligt. Stäng din plånbok helt.

• Anonym (P)

TS du får tuffa till dig och vara tydlig. Vet dina föräldrar om din ekonomiska situation? Säg att du behöver prioritera dina barn eller att du behöver pengarna till annat. Eller att de helt enkelt är slut.

Nästa gång de säger att det är knapert, fråga hur de kunde ha råd att gå på SPA (eller vad de nu gjort). Tuffa till dig familjen får tåla såna här raka frågor.

Jag upplever att många som blir pensionärer ändrar beteende. Blir snålare än de borde behöva. En förklaring är nog att möjligheten att tjäna en extra slant är mycket begränsad. Men det gnälls. Mycket.

• Poppy75

Att bjuda när man går ut och äter är väl en sak. Bjöd de dig när du var student eller när du hade låg lön i början av din karriär ? Om inte så förstår jag om du säger nej. Men varför ge dem pengar när de har en buffert ? Det är ju därför man har en buffert. Om man behöver ta av den ofta så lever man över dina tillgångar och behöver justera sina utgifter.

Ett sätt att tackla saken är att du börjar gnälla över hur knapert du har det. Berätta att du är orolig över att du inte har en tillräcklig buffert och måste sätta undan mer varje månad. Börja varje telefonsamtal med att klaga över hur mycket utgifter du har det den här månaden och att du aldrig når upp till dina sparmål. Efter ett tag borde de ha fattat galoppen.

Det bästa vore ju såklart om du kan ha ett öppet och ärligt samtal med dina föräldrar men om du inte mäktar med det så är det ett alternativ. Det är alltid bra att ha en ordentlig buffert.

• Anonym (Man)

Stäng plånboken men individer att tala om varför. Om de undrar så säg att du börjat spara mer till dina barn och därför har mindre pengar över.

• Anonym (Man)
    Poppy75 skrev 2017-12-03 11:11:24 följande:

Att bjuda när man går ut och äter är väl en sak. Bjöd de dig när du var student eller när du hade låg lön i början av din karriär ? Om inte så förstår jag om du säger nej. Men varför ge dem pengar när de har en buffert ? Det är ju därför man har en buffert. Om man behöver ta av den ofta så lever man över dina tillgångar och behöver justera sina utgifter.

Ett sätt att tackla saken är att du börjar gnälla över hur knapert du har det. Berätta att du är orolig över att du inte har en tillräcklig buffert och måste sätta undan mer varje månad. Börja varje telefonsamtal med att klaga över hur mycket utgifter du har det den här månaden och att du aldrig når upp till dina sparmål. Efter ett tag borde de ha fattat galoppen.

Det bästa vore ju såklart om du kan ha ett öppet och ärligt samtal med dina föräldrar men om du inte mäktar med det så är det ett alternativ. Det är alltid bra att ha en ordentlig buffert.

Man ska aldrig blanda in pengar i relationer annat än i undantagsfall. Ett undantaget är att ge sina barn ekonomiskt stöd när de blivit självförsörjande. Eller hjälpa anhöriga som trots god vilja hamnat i djup ekonomisk kris. Däremot ska ALDRIG någon be om pengar. Då ska man verkligen dra öronen åt sig då det alltid finns en annan utväg.
  • Anonym (Man)
    Poppy75 skrev 2017-12-03 11:47:11 följande:

Man ska ?

Jag tror du menar, Du tycker

Nej, jag menar det jag skrev. Dvs: "Man ska".
Svar på tråden Föräldrar som snyltar