• Rolle

    LCHF högt CDT värde?

    Hej,

    Har letat och letat. Vid nyanställning fick jag göra CDT prov och då hade jag inte druckit på 2.5v, fick högt svar. Kan det vara LCHF som ställer till det? Vid avhållsamhet på 2-3 veckor ska värdena normaliseras står det.. Något som vet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-02 23:13
    Glömde klicka i anonyma svar så gjorde ett nytt inlägg.. moderator kan ta bort detta. tack!

  • Svar på tråden LCHF högt CDT värde?
  • Mascaraklumpar

    Jag kollade på pubmed lite snabbt men hittade inget. Men det heter ju carbohydrate deficient transferrine så det känns spontant som om en kolhydratsfattig kost mycket väl skulle kunna leda till en ökning.

    Hur mycket/ofta har du druckit innan de två-tre veckorna?

  • Rolle

    Tack för svar.. jag råkade göra två trådar, varav på ena så glömde jag fylla i anonyma svar..

    Jag var spiknykter i 2v, sedan drack jag 4 units en kväll, 2 units två kvällar i rad och sen nykter en kväll och gjorde provet som visade för högt.

    Jag tror också att kolhydratsfattig kost kan öka på det, men finner det inte någonstans och då faller min chans att försöka åberopa det. Riktigt jobbigt.

  • Mascaraklumpar
    Rolle skrev 2017-12-03 15:28:15 följande:

    Tack för svar.. jag råkade göra två trådar, varav på ena så glömde jag fylla i anonyma svar..

    Jag var spiknykter i 2v, sedan drack jag 4 units en kväll, 2 units två kvällar i rad och sen nykter en kväll och gjorde provet som visade för högt.

    Jag tror också att kolhydratsfattig kost kan öka på det, men finner det inte någonstans och då faller min chans att försöka åberopa det. Riktigt jobbigt.


    Ja, jag såg det efter att jag svarat men kunde sen inte hitta din andra tråd. Jag har letat lite ytterligare men hittade inget vetenskapligt stöd för att lchf påverkar, däremot en del forumtrådar där folk varit med om exakt samma sak som du (men det finns ju även de som inte äter lchf och inte dricker och ändå får ett förhöjt värde, så det bevisar egentligen ingenting).

    Hur som helst, om du fortsätter att inte dricka och tar ett nytt cdt och ett b-peth en-två veckor efter det första provet och cdt fortfarande är lika högt så kommer det bevisa att det höga värdet inte beror på att du dricker eftersom b-peth kommer vara blank. Jag vet inte om det hjälper angående jobbet, men det kan ju vara skönt att slippa bli stämplad som alkoholist av vården i alla fall.

    Det kan vara bra att ta övriga leverprover och hepatit C också, för att utesluta annan leversjukdom.
  • Rolle

    Tack för svar! Ska vara sober nu och visar det sen förhöjt får jag gå vidare..

Svar på tråden LCHF högt CDT värde?