• Anonym (Jag)

Någon som har problem med hjärtat? Blockering.

Någon som har haft en blockering i hjärtat? Vilka symtom? Vilken typ av behandling?

Vilken ålder?

Kram

• Svar på tråden Någon som har problem med hjärtat? Blockering.
  • Dame2017
    Tofflans skrev 2017-12-03 18:11:58 följande:

Menar du en blodpropp? Eller en psykologisk blockering?

Psykisk blockering i hjärtat? Hur tänkte du nu?

AV block? Skänkelblock? Inget jag har men AV blick 1 är ju inget oavnligt ffa hos vältränade yngre.
  • Långbenopluto
    Dame2017 skrev 2017-12-03 18:19:20 följande:
    Psykisk blockering i hjärtat? Hur tänkte du nu?

AV block? Skänkelblock? Inget jag har men AV blick 1 är ju inget oavnligt ffa hos vältränade yngre.
    Panikångest ger hjärtklappning etc.
  • Dame2017
    Tofflans skrev 2017-12-03 18:24:48 följande:
    Panikångest ger hjärtklappning etc.
    Men nu frågar hon om blockering i hjärtat. Om du får hjärtkappning är ju inte det en blockering, utan beror på andra saker. Mer ett påslag. 
  • Anonym (Jag)

En blockering som de upptäckte på EKG. Ska få behandling men vet inte vad än.. vet inte hur allvarligt jag har. Söker någon med erfarenhet!

• Anonym (Robothjärta ^^)

hej hej 

När jag var 19 gjordes ett egk hos kardiologen. man ville bara kolla blåsljud eller någonting. Hade försökt säga i ca; 13 år att någonting var fel på mitt hjärta men ingen lyssnade på mig. O dom som gjorde det, lyssnade inte så noga utan sa åt mig att gå ut o springa vidare. 

Under undersökningen så kom hon som hade kontakt med mig in och sa att allt verkade helt okej. Det var bara något litet dom ville kolla upp lite nogrannare så ett till lite längre ekg gjordes om jag minns rätt. Därefter var hon borta ett bra tag. Och sen a att jag inte fick gå hem. Skickades direkt sängliggandes in i sovsal fast jag hade haft det i 13 år och kunde gå perfekt:P o fick vara där i 3 dagar tills dom gjorde pacemakeroperationen.  Jag hade tur, jag slipper äta medicin o andra grejer. bara opereras var 10:e år.

Jag hade Total av Block ll.
    Vet att detta inte var medfött.
    Men går inte bevisa hur det gick till. Fast jag vet. ^^

Dom är jättesnälla och jätteduktiga på kardiologen!
    Dom lyssnar och är världens bästa människor ^^

Dom kommer göra det bästa för dig så var inte orolig för det! 

Om du får pacemaker så be dom vända på den så att dom öppnar åt andra hållet nästa gång. ville ha som ett ärr av en triangel men tyvärr var inte operationsläkarinnan (okänd) begåvad då hon glömde vända den ändå till slut o sydde igen :(  nu måste jag alltså leva 2 år till minst men kommer bli ojämnt tjock hahaha

Lycka till Ts ! Hoppas du har liknande tur om du har otur ! 

• Anonym (Linu)
    Anonym (Robothjärta ^^) skrev 2017-12-04 18:51:21 följande:

hej hej 

När jag var 19 gjordes ett egk hos kardiologen. man ville bara kolla blåsljud eller någonting. Hade försökt säga i ca; 13 år att någonting var fel på mitt hjärta men ingen lyssnade på mig. O dom som gjorde det, lyssnade inte så noga utan sa åt mig att gå ut o springa vidare. 

Under undersökningen så kom hon som hade kontakt med mig in och sa att allt verkade helt okej. Det var bara något litet dom ville kolla upp lite nogrannare så ett till lite längre ekg gjordes om jag minns rätt. Därefter var hon borta ett bra tag. Och sen a att jag inte fick gå hem. Skickades direkt sängliggandes in i sovsal fast jag hade haft det i 13 år och kunde gå perfekt:P o fick vara där i 3 dagar tills dom gjorde pacemakeroperationen.  Jag hade tur, jag slipper äta medicin o andra grejer. bara opereras var 10:e år.

Om du får pacemaker så be dom vända på den så att dom öppnar åt andra hållet nästa gång. ville ha som ett ärr av en triangel men tyvärr var inte operationsläkarinnan (okänd) begåvad då hon glömde vända den ändå till slut o sydde igen :(  nu måste jag alltså leva 2 år till minst men kommer bli ojämnt tjock hahaha

Vad var anledningen då?
  • Anonym (Jag)

hej hej 

Tack så jättemycket för svar! Hur kände du att det var fel, vad hade du för symtom?

OM man får pacemaker, hur ser framtiden ut då?

Är det medicicinerng annars om man inte har så allvarligt som du?

Jag har så mycket frågor men måste vänta tills senare i veckan för att få svar på allt och få reda på hur allvarligt mitt är. Känner mig orolig.

Hur kändes det att få pacemaker som ung?
    Anonym (Linu) skrev 2017-12-04 19:58:57 följande:
    Vad var anledningen då?
    Finns inget medicinskt svar. Menar du min anl. ? Ingen rolig historia så den tar ja en annan gång :P 
    Anonym (Jag) skrev 2017-12-04 21:10:46 följande:
    Tack så jättemycket för svar! Hur kände du att det var fel, vad hade du för symtom?

OM man får pacemaker, hur ser framtiden ut då?

Är det medicicinerng annars om man inte har så allvarligt som du?

Jag har så mycket frågor men måste vänta tills senare i veckan för att få svar på allt och få reda på hur allvarligt mitt är. Känner mig orolig.

Hur kändes det att få pacemaker som ung?

kände det genom att jag i princip kände pulsen i hela kroppen. Det blev lixom ett jättesnabbt "hack" i tex ögonen där sidorna pulserade hårt, Kände över körtlar i halsen och upp i nacken o bakhuvudet. började jag springa så fick jag antingen fortsätta o fortsätta, nästan lite som "crank" haha eller så fick jag sakta in långsamt på farten annars kom de hårda smärtsamma puls"slagen" i bakhuvudet.

halade jag en bok på bröstet så rörde den sig mycket. men har förstått att många har liknande fast de fungerar normalt.

OM du får pacemaker; så opereras du var ca: 10 år. går på ungefär 3-4 besök de närmste 2 åren. Sen lite olika inför bytet. Det görs när man är vaken och man kan prata hela tiden. Det är ingen fara. 

Det var lite psykiskt deppigt o sitta med alla gamla helt ensam. O sen de närmste som ska kalla pacemakern för "pumpen". Det är det värsta jag vet ! Men vad ska man göra? Alt. är att 

Ang medicinering så är det nog bättre att din läkare får ställa alla svar.
    Vill heller inte öka din oro i onödan. 

Pacemakern fungerar bra. Kan bada o det mesta, men ingen kampsport vill dom inte o så kan du smuggla genom flygplatser då du slipper röntgen xP haha O framför allt så kan jag nu plåga andra i min omgivning istället för att själv plågas inne ifrån hahah xD Så den funkar helt OKai ! :) 

Sen får du inte glömma.. att våra fall kan säkert särskiljas åt mycket !
    Så kanske du inte ens behöver någon. 
    Så oroa dig inte föör mycket ! 

• Anonym (A)

Det finns olika sorters blockeringar i hjärtat.

När man pratar om blockeringar menar man hjärtats elektriska system, sladdarna där impulserna går som säger åt pumpen att pumpa helt enkelt.

Olika typer av skänkelblock och grenblock brukar man inte behöva behandla om de inte uppstår akut vid en hjärtinfarkt.

Gissar att du menar AV-block. Där finns fyra sorter.

AV-block I och av-block II typ 1 brukar man inte behöva göra nåt åt.

AV-block II typ 2 kan ställa till det och därför vill man gärna sätta pacemaker.

AV-block III kallas även totalt AV-block och då slår hjärtat ofta inte fortare än runt 40 slag/min och då går man inte hem utan packemacke.

Det farliga med dessa är att hjärtat kan gå så långsamt att man tuppar av.

AV-block kan orsakas av olika saker. Det finns medfödda varianter. På äldre kommer det ibland efter en infarkt (kabelbrott). Hjärtkirurgi kan skapa ärrbildning (kabelbrott). Ibland vet man inte.

Det finns vissa läkemedel som kan ges i akutskede som kan höja pulsen men inte som hjälper i längden. Då är pacemaker en oerhört mkt bättre o säkrare behandling. Man kan leva ett normalt liv m pacemaker. Kanske inte bli elitidrottare eftersom kabelbrottet finns kvar så man kan inte höja sin puls som en frisk person gör vid rejäl ansträngning men vardagen brukar funka smärtfritt.

Men prata med din läkare, hen måste förklara bättre vad so. Gäller för just dig.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Robothjärta ^^) skrev 2017-12-04 21:52:58 följande:

kände det genom att jag i princip kände pulsen i hela kroppen. Det blev lixom ett jättesnabbt "hack" i tex ögonen där sidorna pulserade hårt, Kände över körtlar i halsen och upp i nacken o bakhuvudet. började jag springa så fick jag antingen fortsätta o fortsätta, nästan lite som "crank" haha eller så fick jag sakta in långsamt på farten annars kom de hårda smärtsamma puls"slagen" i bakhuvudet.

halade jag en bok på bröstet så rörde den sig mycket. men har förstått att många har liknande fast de fungerar normalt.

OM du får pacemaker; så opereras du var ca: 10 år. går på ungefär 3-4 besök de närmste 2 åren. Sen lite olika inför bytet. Det görs när man är vaken och man kan prata hela tiden. Det är ingen fara. 

Det var lite psykiskt deppigt o sitta med alla gamla helt ensam. O sen de närmste som ska kalla pacemakern för "pumpen". Det är det värsta jag vet ! Men vad ska man göra? Alt. är att 

Ang medicinering så är det nog bättre att din läkare får ställa alla svar.

Vill heller inte öka din oro i onödan. 

Pacemakern fungerar bra. Kan bada o det mesta, men ingen kampsport vill dom inte o så kan du smuggla genom flygplatser då du slipper röntgen xP haha O framför allt så kan jag nu plåga andra i min omgivning istället för att själv plågas inne ifrån hahah xD Så den funkar helt OKai ! :) 

Sen får du inte glömma.. att våra fall kan säkert särskiljas åt mycket !

Så kanske du inte ens behöver någon. 

Så oroa dig inte föör mycket ! 

Tack tack! Har precis läst mina journalanteckningar och där nämns pacemaker... blev rätt ställd nu.

Men kan man leva länge?

Kan man träna göra annat? Just nu snurrar massor med frågor i mitt huvud..

jobbar du som vanligt?

Hur är en sådan operation?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (A) skrev 2017-12-04 22:13:44 följande:

Det finns olika sorters blockeringar i hjärtat.

När man pratar om blockeringar menar man hjärtats elektriska system, sladdarna där impulserna går som säger åt pumpen att pumpa helt enkelt.

Olika typer av skänkelblock och grenblock brukar man inte behöva behandla om de inte uppstår akut vid en hjärtinfarkt.

Gissar att du menar AV-block. Där finns fyra sorter.

AV-block I och av-block II typ 1 brukar man inte behöva göra nåt åt.

AV-block II typ 2 kan ställa till det och därför vill man gärna sätta pacemaker.

AV-block III kallas även totalt AV-block och då slår hjärtat ofta inte fortare än runt 40 slag/min och då går man inte hem utan packemacke.

Det farliga med dessa är att hjärtat kan gå så långsamt att man tuppar av.

AV-block kan orsakas av olika saker. Det finns medfödda varianter. På äldre kommer det ibland efter en infarkt (kabelbrott). Hjärtkirurgi kan skapa ärrbildning (kabelbrott). Ibland vet man inte.

Det finns vissa läkemedel som kan ges i akutskede som kan höja pulsen men inte som hjälper i längden. Då är pacemaker en oerhört mkt bättre o säkrare behandling. Man kan leva ett normalt liv m pacemaker. Kanske inte bli elitidrottare eftersom kabelbrottet finns kvar så man kan inte höja sin puls som en frisk person gör vid rejäl ansträngning men vardagen brukar funka smärtfritt.

Men prata med din läkare, hen måste förklara bättre vad so. Gäller för just dig.

Tack!

Läste just mina journalanteckningar (dumt nog) och där stod det att jag hade av block ||..

Jag är jätteorolig just nu.. kan dessa besvär förklara min onormala trötthet?
    Anonym (Jag) skrev 2017-12-04 22:24:36 följande:
    Tack tack! Har precis läst mina journalanteckningar och där nämns pacemaker... blev rätt ställd nu.

Men kan man leva länge?

Kan man träna göra annat? Just nu snurrar massor med frågor i mitt huvud..

jobbar du som vanligt?

Hur är en sådan operation?

Tror man kan leva lika länge som en "normal" människa. 
    jobbar som vanligt. Även börjar få muskler :D 

Inte alls farlig! Värre var sköterskan som "krama" servetterna vid mitt skrev. Tror hon va ute efter  att göra det skönt för mig, men hon va på min högra o j*vlar va ont det gjorde !!! Så den biten var plågsam hahah för övrigt inte ! 

Anonym (Jag) skrev 2017-12-04 22:27:40 följande:
    Tack!

Läste just mina journalanteckningar (dumt nog) och där stod det att jag hade av block ||..

Jag är jätteorolig just nu.. kan dessa besvär förklara min onormala trötthet?

Den kan jag svara på, Absolut Ja!
    Jag har alltid känt mig så trött och svag. Aldrig kunnat bygga muskler heller försen några år efter paceoper. Även synen kan förändras något litet. Hade super syn med min super puls förut  men efter operationen kom allt sämre syn. 

Beklagar ts. Men när det har gått ett tag så tänker man inte på det så mycket längre. 

• Anonym (Linu)
    Anonym (Robothjärta ^^) skrev 2017-12-04 21:26:29 följande:

Finns inget medicinskt svar. Menar du min anl. ? Ingen rolig historia så den tar ja en annan gång :P 

Psykiska problem/stress som påfrestade fysiskt (hjärtat)? Jag är nyfiken eftersom jag har knas med hjärtat som inte är medfött.
    Anonym (Linu) skrev 2017-12-05 08:58:24 följande:
    Psykiska problem/stress som påfrestade fysiskt (hjärtat)? Jag är nyfiken eftersom jag har knas med hjärtat som inte är medfött.

Beklagar men inget utav det. 
    Tror heller inte att du lär råka ut för det.
    Det är ingen vanlig grej.

Vill inte verka kall men vill inte droppa en personlig "bomb" här riktigt så offentligt eller heller för evigt, utan vill hellre se att andra känner sig välkomna in i tråden att skriva. Du har all rätt att vara orolig, det är ju liksom din kropp.
    Är du riktigt orolig så kolla upp det!

• Anonym (Eva)

hej hej 

Varför fick du hjärtproblem? Nyfiken.
  • Anonym (Linu)
    Anonym (Robothjärta ^^) skrev 2017-12-05 20:22:52 följande:

Beklagar men inget utav det. 

Tror heller inte att du lär råka ut för det.

Det är ingen vanlig grej.

Vill inte verka kall men vill inte droppa en personlig "bomb" här riktigt så offentligt eller heller för evigt, utan vill hellre se att andra känner sig välkomna in i tråden att skriva. Du har all rätt att vara orolig, det är ju liksom din kropp.

Är du riktigt orolig så kolla upp det!

Jag har kollat upp och har några småfel, jag verkar ligga på gränsen till någon åtgärd för de pressade mig efter utredningen på om jag upplever det störande, på vilka sätt och hur mycket men det var svårt att få vettiga svar på vad de egentligen hittat utan de slätade samtidigt över och sa att jag kunde gå utan åtgärd än så länge. Förmodligen vill de inte oroa mig men jag är en sån som vill ha rak kommunikation och få all kunskap för att kunna släppa saker.

Min puls är också hoppig och ojämn men inte tillräckligt för pacemaker tydligen. Samtidigt kommer just de problemen i omgångar och det kan ju va så att de inte lyckades fånga upp det. Skitsvårt verkligen.
    Anonym (Linu) skrev 2017-12-06 09:37:02 följande:
    Jag har kollat upp och har några småfel, jag verkar ligga på gränsen till någon åtgärd för de pressade mig efter utredningen på om jag upplever det störande, på vilka sätt och hur mycket men det var svårt att få vettiga svar på vad de egentligen hittat utan de slätade samtidigt över och sa att jag kunde gå utan åtgärd än så länge. Förmodligen vill de inte oroa mig men jag är en sån som vill ha rak kommunikation och få all kunskap för att kunna släppa saker.

Min puls är också hoppig och ojämn men inte tillräckligt för pacemaker tydligen. Samtidigt kommer just de problemen i omgångar och det kan ju va så att de inte lyckades fånga upp det. Skitsvårt verkligen.

Får man fråga hur gammal du är ts ?
    Vad sa dom mer då ? 
    Fick du se dina vågkurvor ?
    Några fler kontroller ?

Svar på tråden Någon som har problem med hjärtat? Blockering.