• Despacito

    Positivt gravtest och förhöjt prolaktin

    Jag och sambon har försökt länge. Har ett ma i bagaget. Påbörjat fertilitetsutredning.

    Jag har förhöjt prolaktinvärde. På grund av detta ville de att jag skulle ta om provet och utifrån det skulle de höra av sig. Låg det på samma nivå eller lägre skulle de behandla mig med pravidel och var det högre skulle de skicka mig till endokrinologen (500 års väntetid).

    Inga provsvar, ingen har hört av sig :/

    Har tagit 4 graviditetstest idag (3 från testlagret, ett från clearblue) samtliga var svagt positiva?

    Jag fattar inte?! Är jag gravid?

    Var ju på vaginalt ul på fertilitetsutredningen för 8 dagar sen, då borde de väl sett något? Är det prolaktinet som spökar? Kommer det bli missfall?

    Vågar inte ens vara glad..

    Snälla hjälp!

    Ska såklart ringa den imorrn men problemet är att det tar flera dagar att få kontakt med dem då de är så dryga att svara i telefon.

    Ung (under 30), normalvikt, röker ej.

  • Svar på tråden Positivt gravtest och förhöjt prolaktin
  • EpicNurse

    Nej man ser absolut inget så tidigt! Man ser inget förrän hCG-värdet är ca 1000 (v 5 ungefär).


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Despacito
    EpicNurse skrev 2017-12-03 18:22:53 följande:

    Nej man ser absolut inget så tidigt! Man ser inget förrän hCG-värdet är ca 1000 (v 5 ungefär).


    Okej bra att veta. Tror du att det är ?falskt? positivt av mitt höga prolaktinvärde?
  • EpicNurse
    Despacito skrev 2017-12-03 18:54:27 följande:

    Okej bra att veta. Tror du att det är ?falskt? positivt av mitt höga prolaktinvärde?


    Det kan man inte få. Gravtest mäter endast graviditetshormonet och inget annat hormon!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Positivt gravtest och förhöjt prolaktin