• Anonym (Grubblare)

Hur sluta grubbla/älta

Hej!

Har lagt tråden under psykisk ohälsa, riktigt så illa är det nog inte men känner att jag skulle behöva lite tips på hur man lägger händelser bakom sig och slutar grubbla och älta...

För ett tag sen var jag med om en sak där några få människor, både nära mig och ytligt bekanta, svek mig och gjorde mig illa (skriver inte mer och tror inte det är relevant för frågan).

Jag mår bättre och bättre för varje dag men känner att jag ältar det som hände för mycket. Jag går också ofta in på dessa personers sociala medier och grubblar kring vad de gör och varför och vad de ev. säger/tänker om mig m.m.

Hur kan man tänka/jobba med sig själv för att gå vidare? Vad kan man göra när tankarna kommer? Hur slutar jag ?stalka? de här personerna (jag förstår ju att det inte är bra för mig och de är inte viktiga för mig...)

Tips och råd tas tacksamt emot!!

• Svar på tråden Hur sluta grubbla/älta
  • Anonym (Grubblare)

Hmm, låter intressant! Gör du på något speciellt sätt, någon bok eller app du använder/kan rekommendera?

• Anonym (Liz)

Tror jag följer här. Jag är the master of älta. För 17 år sedan var min pojkvän otrogen med min kompis. Jag kan inte släppa det. Dom har båda varsina familjer och minns nog varken mig eller händelsen längre. Jag tänker på det ofta och blir arg och ledsen. Kollar dom på Facebook och så. Jag skäms över det här. Självklart. Men kan liksom inte gå vidare.

• Anonym (JK)
    Anonym (Grubblare) skrev 2017-12-03 20:48:56 följande:

Hej!

Har lagt tråden under psykisk ohälsa, riktigt så illa är det nog inte men känner att jag skulle behöva lite tips på hur man lägger händelser bakom sig och slutar grubbla och älta...

För ett tag sen var jag med om en sak där några få människor, både nära mig och ytligt bekanta, svek mig och gjorde mig illa (skriver inte mer och tror inte det är relevant för frågan).

Jag mår bättre och bättre för varje dag men känner att jag ältar det som hände för mycket. Jag går också ofta in på dessa personers sociala medier och grubblar kring vad de gör och varför och vad de ev. säger/tänker om mig m.m.

Hur kan man tänka/jobba med sig själv för att gå vidare? Vad kan man göra när tankarna kommer? Hur slutar jag ?stalka? de här personerna (jag förstår ju att det inte är bra för mig och de är inte viktiga för mig...)

Tips och råd tas tacksamt emot!!

En bra början är att helt klippa med dessa. Du ska absolut inte besöka deras Facebook. Om du har svårt så sluta med Facebook helt för en tid.
  • Lyckansost

Jag precis som du, va oxå en expert på att älta.

Började med Mindfulness, läste allt jag kom över inom meditation.

Det du ältar har bildat som en ?Stig? i din hjärna och hjärnan återkommer gärna till detta om å om igen. Tills du bryter det genom att träna hjärnan.

Grundtanken är att först konstatera det faktum att du inte kan ändra läget som det är. Därefter fokusera på din andning så fort ältandet startar.

Tex, okej nu tänker jag på det här igen som är totalt onödigt och bara kostar mig tid. Nu ska jag fokusera på ett andetag in och ett andetag ut. Och så fort du ältar igen, så fokuserar du på andningen.

• Anonym (Be mindful)

När jag hamnar i älta-fällan och vill stalka eller kolla upp de som sårat mig brukar jag försöka att inte vara för impulsiv. Så jag stannar till och föreställer att om jag söker upp personerna som sårat mig så ger jag bort min självrespekt. Om jag låter bli att söka upp de personerna så stärker jag min självrespekt.

Vill jag ge bort min självrespekt eller vill jag stärka den?

Så väljer jag.

Det är också en hjälp att tänka på vad som händer när vi ältar. Din kropp och hjärna förstår inte att du ältar och upplever det som om det händer precis nu. Vill du fortsätta utsätta dig för samma smärta om och om eller vill du känna njutning i nuet istället? Så brukar jag tänka med. Och välja njutning. Gå och ta en promenad köpa en god glass. Sätta på skön musik dansa lite. Klä upp mig. Ta ett lyxigt bsd eller het lång dusch.

Att vara i nuet är att se det för var du är. Tänk dig en hund. De lever alltid i nuet och hur funkar de i praktiken? De äter när de är hungriga, de vill leka ha roligt när de är rastlösa, de vill sova när de är trötta och när du går med de på promenad ser de allting i detalj HD - movie quality. De luktar på varenda fläck. Ska rulla och vandra på varenda material av mark. De ska titta på allt och alla. Om du gör detsamma. Då har du ingen plats för dåtiden.

Be mindful - Totalt uppslukad entusiastisk i nuet och allt du kan se känna höra göra se varenda liten promenad eller intresse som ett äventyr!

Det är den bästa medicinen som finns. Vill du extremhamna i nuet? Prova gå barfota ute i minusgrader, då ser vi hur mycket du kunde tänka på "Pelle som tog min kaka för sjutton år sedan" ;)

• Anonym (Love)

Jag känner igen mig, men en natt när det var som värst. Jag låg i sängen och grubblade, höll på att bli galen.

Men jag hade ett samtal ned mig själv och bara bestämde just där och då att bara släppa allt skit, bara släpp det och gå vidare.

Visst ibland händer det att hag grubblar men då tänker jag på det jag bestämde med mig själv.

Låter kanske lite konstigt men hoppas du förstår vad jag menar.

Svar på tråden Hur sluta grubbla/älta