• Nittioetta

    Vilken sjuksköterskeutbildning rekommenderas i Stockholm?

    Hej!

    Jag vill utbilda mig till sjuksköterska och undrar vilken högskola/universitet i Stockholm ni har att rekommendera? Vill gärna ha svar från sjuksköterskestudenter och sjuksköterskor.

    Jag bor i Stockholm och det är här jag vill plugga. Jag har Ersta Sköndal Bräcke högskola, Röda Korsets Högskola, Sophiahemmet och Karolinska Institutet att välja mellan. Skulle även kunna tänka mig att plugga på Uppsala Universitet då det inte är så långt härifrån.

    Jag är inte ute efter studentlivet, jag är ute efter att ta reda på vilken sjuksköterskeutbildning som håller bäst standard. :)

  • Svar på tråden Vilken sjuksköterskeutbildning rekommenderas i Stockholm?
  • MM000

    Har pluggat på Ersta och Sophia, bytte nämligen från ena skolan till den andra. Ersta är under all kritik... Satsa helt klart på Sophia. Rekommendera dem varmt!

  • EvelinaD

    Jag kan varmt rekommendera sophiahemmet! Jag är inne på slutet av termin 2 nu och jag älskar skolan. Jag har dock inte pluggat på något annat universitet så jag har ju inget att jämföra med.

  • Nittioetta

    Tack för svaren! Sophiahemmet har visserligen ett bra rykte, kul att det stämmer :) upplevde ni att det var svårt att komma in på Sophia?

  • MM000

    Mig veterligen är det den skolan som är svårast att komma in på just nu, men det är mycket lägre antagning nu än det någonsin varit. Jag vet att det har nämnts i skolan att det är rekordlågt! Tror du kan komma att kallas in på reserv om du har runt 16,5-17,0 i betyg.

    Jag har pluggat andra ämnen på KI också och den skolan är väl bra. Men jag gillar ?gruppkänslan? och tryggheten på Sophia. Det är en liten skola och man pluggar oftast i samma salar. När jag pluggade på KI var man ibland i Solna, ibland i Huddinge. Ganska rörigt...

    Mailar man en lärare på Sophia om någon fråga får man alltid svar.

    När jag mailade en lärare på Ersta om något jag undrade över kunde det hända att jag faktiskt aldrig fick svar... Trots jag mailade flera gånger. Ersta är extremt röriga. De har råkat sätta U (underkänt) i vissa elevers betyg för vissa moment trots de varit godkända. En tjej jag känner som går kvar fick till och med skriva om en tenta pga detta. Vad du än gör - gå inte på Ersta.

    Röda korset har jag ingen uppfattning om men jag har en kompis syster som pluggade där och sa att det var en del slappa hemtentor. (Om man nu vill ha det så).

    Sophia har inga ?gratis-hp? men samtidigt lär man sig mest här. Jag har pluggat på ki, su, esh och sophia. Upplever att sophia ställer högst krav på sina elever men skolan har aldrig gått så enkelt som den gör trors kraven. Detta eftersom vi får ordentligt med föreläsningar och engagerade lärare! Många kurser streamas (filmas) så man kan kika på lektioner hemifrån om man är sjuk/bortrest eller jobbar.

    Ja, kan bara säga, lycka till med din ansökan och hoppas du väljer min favoritskola!

  • MM000

    Edit: Verkar som mina citattecken ändrades till frågetecken, det ska alltså vara citattecken där vid gruppkänsla och gratis hp

  • Nittioetta
    MM000 skrev 2017-12-05 13:31:01 följande:

    Mig veterligen är det den skolan som är svårast att komma in på just nu, men det är mycket lägre antagning nu än det någonsin varit. Jag vet att det har nämnts i skolan att det är rekordlågt! Tror du kan komma att kallas in på reserv om du har runt 16,5-17,0 i betyg.

    Jag har pluggat andra ämnen på KI också och den skolan är väl bra. Men jag gillar ?gruppkänslan? och tryggheten på Sophia. Det är en liten skola och man pluggar oftast i samma salar. När jag pluggade på KI var man ibland i Solna, ibland i Huddinge. Ganska rörigt...

    Mailar man en lärare på Sophia om någon fråga får man alltid svar.

    När jag mailade en lärare på Ersta om något jag undrade över kunde det hända att jag faktiskt aldrig fick svar... Trots jag mailade flera gånger. Ersta är extremt röriga. De har råkat sätta U (underkänt) i vissa elevers betyg för vissa moment trots de varit godkända. En tjej jag känner som går kvar fick till och med skriva om en tenta pga detta. Vad du än gör - gå inte på Ersta.

    Röda korset har jag ingen uppfattning om men jag har en kompis syster som pluggade där och sa att det var en del slappa hemtentor. (Om man nu vill ha det så).

    Sophia har inga ?gratis-hp? men samtidigt lär man sig mest här. Jag har pluggat på ki, su, esh och sophia. Upplever att sophia ställer högst krav på sina elever men skolan har aldrig gått så enkelt som den gör trors kraven. Detta eftersom vi får ordentligt med föreläsningar och engagerade lärare! Många kurser streamas (filmas) så man kan kika på lektioner hemifrån om man är sjuk/bortrest eller jobbar.

    Ja, kan bara säga, lycka till med din ansökan och hoppas du väljer min favoritskola!


    Okej! Tyvärr har jag inte så höga gymnasiebetyg pga skoltrötthet i gymnasiet. Mina förhoppningar är att komma in via högskoleprovet.

    Oj, Ersta vill jag inte läsa på isåfall, det låter som att de är väldigt oseriösa! Det är viktigt att känna sig trygg på skolan man pluggar.

    Vad du beskriver tycker jag att Sophiahemmet låter riktigt bra! Att ställa höga krav på eleverna är (enligt mig) bara bra eftersom man vill bli så bra som möjligt inom yrket innan man kommer ut i arbetslivet.

    Tack! Du har rätt ut flera frågetecken hos mig :)
  • sarah80

    Jag skulle rekommendera Sophiahemmet. Har massor av vänner som gått där och trivts enormt bra! Lycka till! 

  • MM000

    Ja, men satsa på högskoleprovet, tror det är strax under 1,0 för att komma in. Det är lättare att komma in på vårterminen än höstterminen (men det kanske du redan vet).

    Du kommer iaf stormtrivas om du väljer Sophiahemmet!

    Sen gällande Ersta, i det fall du ?bara? kommer in där - det är inte hela världen det heller. Finns ju såklart en del bra saker med Ersta och bara för man går där är man inte dålig - snarare väldigt duktig eftersom man tar sig igenom de flesta moment utan undervisning. Och på Ersta pluggar man tex mycket etik - något som ju är väldigt viktigt när man läser det området vi gör. Det tycker jag är ett plus!

    Ersta har dock en annan sak som jag ogillar som jag kom på nu... Haha. Det heter PBL (personbaserat lärande). Varje vecka är det obligatorisk närvaro och man hittar på en fråga i grupp och därefter diskuterar man svaret i sin basgrupp om kanske 8 personer medan en lärare bara lyssnar med. Tycker PBL är helt värdelöst. Vi skulle tex ha PBL om nervsystemet. Där satt vi, nybörjare termin 1 och ingen fattade något alls (vi hade nämligen inte haft föreläsning i ämnet). Haha... När vi läste första anatomikursen på Ersta hade vi någon läkare som var där på någon slags frågestund varannan/var tredje vecka. Vi hade alltså INGA föreläsningar i det viktigaste ämnet av alla...

    Men tror Ersta har ungefär samma antagning som KI, så kör på KI tycker jag!

    Ett tillägg: Röda korset har flyttat sina lokaler till Huddinge, bara så du vet när du söker! Jag sökte först Röda korset för jag trodde det låg i stan (bor i stan så vill ha det bekvämt) men sen efter jag googlat runt lite kom jag fram till att de flyttat.

    Övrigt tillägg (fyller på så mycket jag kan så du har kött på benen). Ersta är den enda skolan där man inte får räkna Läkemedelsberäkningstentan med miniräknare. Har man lite svårt för matte (som jag) var det ganska skönt att få ha den där miniräknaren...

  • Nittioetta
    MM000 skrev 2017-12-05 17:52:53 följande:

    Ja, men satsa på högskoleprovet, tror det är strax under 1,0 för att komma in. Det är lättare att komma in på vårterminen än höstterminen (men det kanske du redan vet).

    Du kommer iaf stormtrivas om du väljer Sophiahemmet!

    Sen gällande Ersta, i det fall du ?bara? kommer in där - det är inte hela världen det heller. Finns ju såklart en del bra saker med Ersta och bara för man går där är man inte dålig - snarare väldigt duktig eftersom man tar sig igenom de flesta moment utan undervisning. Och på Ersta pluggar man tex mycket etik - något som ju är väldigt viktigt när man läser det området vi gör. Det tycker jag är ett plus!

    Ersta har dock en annan sak som jag ogillar som jag kom på nu... Haha. Det heter PBL (personbaserat lärande). Varje vecka är det obligatorisk närvaro och man hittar på en fråga i grupp och därefter diskuterar man svaret i sin basgrupp om kanske 8 personer medan en lärare bara lyssnar med. Tycker PBL är helt värdelöst. Vi skulle tex ha PBL om nervsystemet. Där satt vi, nybörjare termin 1 och ingen fattade något alls (vi hade nämligen inte haft föreläsning i ämnet). Haha... När vi läste första anatomikursen på Ersta hade vi någon läkare som var där på någon slags frågestund varannan/var tredje vecka. Vi hade alltså INGA föreläsningar i det viktigaste ämnet av alla...

    Men tror Ersta har ungefär samma antagning som KI, så kör på KI tycker jag!

    Ett tillägg: Röda korset har flyttat sina lokaler till Huddinge, bara så du vet när du söker! Jag sökte först Röda korset för jag trodde det låg i stan (bor i stan så vill ha det bekvämt) men sen efter jag googlat runt lite kom jag fram till att de flyttat.

    Övrigt tillägg (fyller på så mycket jag kan så du har kött på benen). Ersta är den enda skolan där man inte får räkna Läkemedelsberäkningstentan med miniräknare. Har man lite svårt för matte (som jag) var det ganska skönt att få ha den där miniräknaren...


    Ja precis, tänkte ansöka till våren 2019 faktiskt. Är föräldraledig just nu, sen måste jag plugga upp Matte 2 och Naturkunskap 2 på komvux eftersom jag inte läste det i gymnasiet. Tänkte skriva högskoleprovet nu i vår och hoppas på det bästa :) jag tror att jag skulle kunna få runt 0,7-0,8.

    Okej, till Huddinge tar det ca 35-40 min för mig att åka kommunalt, känner att jag kan leva med det :) men bra att du sa det, jag trodde faktiskt också att RKH låg i stan.

    Haha det där PBL som de gör på Ersta låter ju helflummigt! Förstår att du inte gillade det momentet, jag hade förmodligen inte heller tyckt om det. Haha.

    Jag är helt okej på matte faktiskt, men det är klart att miniräknare underlättar hehe.

    Du har helt klart hjälpt mig i vilken ordning jag ska rangordna skolorna när jag söker, något som var ett stort frågetecken för mig tidigare. :)
  • Emelie111

    Det beror på vilken slags sjuksköterska du vill bli har jag hört. De har ju alla olika inriktningar som skiljer dom åt. Det finns ju dock dom har bättre rykte - just nu är det Röda korsets högskola och Sophiahemmet som har bäst rykte. Jag var intresserad av den globala och politiska inriktning som RKH har. Inte ångrat det för en sekund. Mycket roligare än vad jag hade väntat mig! Så jag rekommenderar Röda korset! 

  • Nittioetta
    Emelie111 skrev 2017-12-06 17:54:35 följande:

    Det beror på vilken slags sjuksköterska du vill bli har jag hört. De har ju alla olika inriktningar som skiljer dom åt. Det finns ju dock dom har bättre rykte - just nu är det Röda korsets högskola och Sophiahemmet som har bäst rykte. Jag var intresserad av den globala och politiska inriktning som RKH har. Inte ångrat det för en sekund. Mycket roligare än vad jag hade väntat mig! Så jag rekommenderar Röda korset! 


    Okej, jag förstår! Jag visste inte att utbildningarna skilde sig åt på det viset. Vad är det för skillnad mellan utbildningarna? Eller det kanske står på varje skolas hemsida så man kan gå in och läsa? Jag är intresserad av sjuksköterskeyrket över lag, men tycker att den medicinska delen, kroppens anatomi osv är mest intressant.
  • MM000
    Emelie111 skrev 2017-12-06 17:54:35 följande:

    Det beror på vilken slags sjuksköterska du vill bli har jag hört. De har ju alla olika inriktningar som skiljer dom åt. Det finns ju dock dom har bättre rykte - just nu är det Röda korsets högskola och Sophiahemmet som har bäst rykte. Jag var intresserad av den globala och politiska inriktning som RKH har. Inte ångrat det för en sekund. Mycket roligare än vad jag hade väntat mig! Så jag rekommenderar Röda korset! 


    Får man fråga... Går rykten på Sophia att man på Röda Korset har lmb via någon hemexamination/tenta via datorn hemifrån. Stämmer detta? (Jag är mer bara nyfiken och inte något illa ment). Det låter inte riktigt sant, därför frågar jag.
  • dioijeh18
    Hej

    Jag studera sjuksköterskeprogrammet på Karolinska Institutet. Karolinska Institutet har tentor med kryss-frågor, frågor och skriv in svar, matchning frågor och essä-frågor. Jag vill byta till  Röda korsets högskola  och ska ansöka i mars. 

    Är det någon här som pluggar till  
    sjuksköterskeprogrammet på Röda korsets högskola som vill dela med sig av sina erfarenheter om hur tentor burkar ser ut vid Röda korsets högskola ? Burkar de använda  mest frågor och skriv in svar - metod?

    Vh
Svar på tråden Vilken sjuksköterskeutbildning rekommenderas i Stockholm?