• TotteE

    Kollegor eller kolleger?

    Är det bara jag som upplever att det blir vanligare att skriva kolleger i stället för kollegor?

    Jag tycker det är så fult, det påminner för mycket om talspråk för min smak. Vad tycker ni?

    Har nåt svagt minne från skolan att man fick lära sig att våda varianterna gick att använda, och nu som vuxen har jagvtafot reda på att kolleger tydligen? är det ursprungligt korrekta. Men det hjälps inte.

  • Svar på tråden Kollegor eller kolleger?
  • Benbrott

    Kolleger är det ursprungliga korrekta, men numera är båda två godtagbara.

    Använder själv båda två av någon anledning, inget jag tänker på utan det bara blir så.

  • Anonym (Nja)
    Anton Andersson skrev 2017-12-04 08:28:00 följande:

    Tror att rätt svar är Kollegor faktiskt


    Ja det skulle jag också säga, för så är jag uppvuxen och "lärd".

    Har aldrig varit med om att någon i min närmsta omgivning skulle ha använt något annat än kollegOR i skrift. Kolleger är vardags-talspråk för mig.

    Men jag har sökt på nätet och där framkommer det att det tydligen ska va kolleger enligt nån efterbliven och skitnödig gammal språkregel. Ordet kollega härstammar från latinet om jag förstår rätt. Fast nu talar vi ju inte latin i Sverige så jag begriper verkligen inte varför det skulle böjas enligt latinska språkregler?

    Antagligen var det så förr att kollegor inte i någon större utsträckning var någonting som arbetarklassen hade. Där pratade man väl om arbetskamrater, eller jobbpolare eller nåt sånt. Kolleg er var någonting som bildat folk som jobbade på kontor hade runt omkring sig till vardags. Då blev det viktigt att stoltsera med nån latinsk böjningsform och det blev den korrekta.

    Fattar bara inte att folk använder kolleger idag?
  • TotteE
    Benbrott skrev 2017-12-04 08:38:09 följande:

    Kolleger är det ursprungliga korrekta, men numera är båda två godtagbara.


    Precis!

    Fast jag skriver kollegor för det känns fräschare..
  • Anton Andersson

    Det var ju väldigt intressant, känns som att man borde blvitt lärd den "korrekta" latinska böjningen om det nu var så man ska böja ordet..

  • TotteE
    Anton Andersson skrev 2017-12-04 08:43:56 följande:

    Det var ju väldigt intressant, känns som att man borde blvitt lärd den "korrekta" latinska böjningen om det nu var så man ska böja ordet..


    Som jag minns det va kollegor det man blev lärd, men med en liten fotnot om att det gick att skriva kolleger om man ville..
Svar på tråden Kollegor eller kolleger?