• Anonym (Undrande)

Duscha borta vid mens

Efter att ha haft mens i massor av år, har jag plötsligt börjat fundera på en sak. Jag använder bara bindor, vilket betyder att när jag duschar under mens så kommer det blod i duschen. Har aldrig reflekterat över det förut. Mamma använde också bara bindor, så måste ha varit så för henne också. 

Nu har jag börjat fundera på hur fräscht det egentligen är. Självklart duschar jag inte vid mens i utrymmen där många är på en gång, men hur gör ni/vad tycker ni om att duscha hos andra när man har mens, i vandrarhems allmänna duschar (där en duschar i taget och man låser om sig) eller att någon med mens duschar hos er?

Också funderat på hotell där rummen ju städas mellan varje gäst, men städar de duschens golv och skulle tex hivsmitta försvinna av en vanlig tvätt? I övrigt tänker jag inte på smitta utan bara fräschhet.

• Svar på tråden Duscha borta vid mens
  • Anonym (B)

Jag har inte haft mens på tolv år snart så jag minns knappt, men att duscha på hotell och dyl hade jag nog inte reflekterat över. Bara att skölja efter sig tänker jag?

• Almina

Så mycket blod rinner väl inte ur en? Och gör det det så sköljd det ju bort. Jag tycker i te det är ofräschare än tex hudavlagringar.

Och gällande hiv-smitta får du nog läsa på lite om hur hiv smittar... Hur menar du att det skulle kunna smitta?

• Anonym (??)

Men va? Om det skulle komma lite blod (händer mig väldigt sällan trots att jag duschar länge) sköljs det ju bort. Förstår inte alls frågan. vadå hiv? Är du typ 12 år? Du borde verkligen behöva plugga.

• Anonym (Haha)
    Almina skrev 2017-12-04 13:03:10 följande:

Så mycket blod rinner väl inte ur en? Och gör det det så sköljd det ju bort. Jag tycker i te det är ofräschare än tex hudavlagringar.

Och gällande hiv-smitta får du nog läsa på lite om hur hiv smittar... Hur menar du att det skulle kunna smitta?

Det sugs upp under fotsulorna xD
  • Anonym (ms)

Använder också binda.
    På hotellrum är det inga problem man är ensam och sköljer bort efter sig. Sedan finns städare.
    Skulle inte stå tillsammans med andra och duscha.
    Hemma hos någon med låst dörr? Då får man städa efter sig så att det inte finns spår.

• Glinda från Oz

HIV smittar vid sexuellt umgänge och om man delar sprutor eller på annat sätt får en hivsmittads blod i sitt eget blodomlopp, det smittar inte ens om man skulle stå i en HIV smitta kvinnas mensblod. (Vilket jag tror få skulle göra) Läs gärna på mer om HIV, det finns mycket okunskap och många är rädda i onödan, eftersom så många inte vet hur HIV smittar är många också rädd för HIV smittade.

Jag både duschar hos andra, på hotell etc då jag har mens och kompisar duschar hos mig då de har mens. Kommer det blod i duschen spolar jag bara av det och ser till att det är rent innan jag lämnar badrummet och mina vänner gör samma sak. Jag tycker inte det är ofräscht, mens är helt naturligt.

Jag sommarjobbade som hotellstäderska då jag pluggade och vi städade alltid duschgolvet väldigt noga. Det enda vi blev varnade för var att det var viktigt att vara noggrann för att en gäst kan ha vårtor på fötterna som kan smitta nästa gäst om man inte är noggrann.

• Anonym (Undrande)

För mig blir det alltså helt rött vatten när jag duschar underlivet...

Jadå, jag känner till hur hiv smittar. Jag vet också att viruset inte försvinner från en yta bara för att man sköljer med vatten (noggranna regler på jobbet som inte är inom sjukvård utan barnomsorg) och har man då sår på foten borde det väl vara möjligt att bli smittad.

Men det var som sagt i första hand inte smitta jag tänkte på och inte heller på andras blod i min dusch, utan på om andra skulle tycka det var jobbigt om jag duschar hos dem när jag har mens. Då vet jag att jag lugnt kan duscha hos andra även i fortsättningen. Tack!

• Anonym (Lin)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-12-04 13:18:07 följande:

Jadå, jag känner till hur hiv smittar. Jag vet också att viruset inte försvinner från en yta bara för att man sköljer med vatten (noggranna regler på jobbet som inte är inom sjukvård utan barnomsorg) och har man då sår på foten borde det väl vara möjligt att bli smittad.

Men det var som sagt i första hand inte smitta jag tänkte på och inte heller på andras blod i min dusch, utan på om andra skulle tycka det var jobbigt om jag duschar hos dem när jag har mens. Då vet jag att jag lugnt kan duscha hos andra även i fortsättningen. Tack!

Alla vänner vet att jag är kvinna och att kvinnor har mens, så jag ser inga problem. Man lämnar inte bajsränder i toan och man lämnar inte blod i duschen.
  • Anonym (ace)

Herregud vilka konstiga idéer folk får för sig... Ibland undrar man hur mänskligheten har överlevt tills idag, när folk tydligen har fobier och nojjar och blir äcklade över fullt normala kroppsliga attribut och funktioner.

Får kvinnor alls lämna sitt eget hem under menstruation? Jag menar, oskyldiga icke-menstruerande personer kan ju råka använda en toalett som en menstruerande har använt tidigare. Eller tänk att sitta på samma stol eller säte på jobb, restaurangen, bussen etc, som en kvinna med mens har suttit på!

• Anonym (Lol)
    Almina skrev 2017-12-04 13:03:10 följande:

Genom ett blödande sår under foten kanske haha
  • Glinda från Oz

Det låter som att dina chefer på jobbet inte vet hur HIV smittar heller. Då blodet har torkat är det inte smittsamt längre, så mängden virus som finns kvar då man sköljer av blodet lär vara försvinnande liten. Är man dessutom ordentligt behandlad för HIV går inte virusnivåerna att mäta och man räknas inte som smittsam.
  • Anonym (men?)

Om man nu kunde smittas av blodrester i duschar så skulle inte bara mensblod vara en fara. Man kan ha sår och sårskorpor alla dagar i månaden, man som kvinna.

För övrigt så duschar man för att tvätta sig så det sköljs av en hel del som iaf jag skulle klassa som värre än mens.

Det enda jag hade undvikit är att duscha i allmänna duschar där man duschar tillsammans när mensen är som värst. Mest för att andra ska slippa se snarare än för hygienens skull.

• Almina

Alltså vattnet blir ju rött av bara några droppar blod, så det är ju inte så konstigt. Men du sköljer väl bort det efter dig?

Hiv-viruset i blod dör omgående när det lämnat kroppen, så att det skulle smitta är inte möjligt. Så nä, man kan inte smittas av hiv genom att man har sår. Det kan du inte på jobbet heller. Vad har du fått den informationen ifrån?

Duscha på du, bara skölj bort ev blod som hamnat i duschen så har jag mycket svårt att tänka mig att någon skulle bli äcklad av detta. (I så fall är det nog en typ av människa som inte skulle låna ut sin dusch till någon i över huvud taget!)
  • Anonym (Skjul i skogen)

I vissa länder får flickor/kvinnor sitta i ett skjul eller en hydda under mens för att de är så orena. Dina chefer kanske tror att det är i ett sådant land vi bor?

För här i Sverige är det fritt fram att ha mens.

• Haskel

Det är högst opassande att duscha vid mens. Ungefär lika självklart som att man INTE duschar när man är svettig eller smutsig.

• Anonym (Allis)

Alltså även om jag använder tampong så har jag ju inte den i när jag duschar? Och själva syftet med att duscha är väl att tvätta bort smuts från kroppen? Det inkluderar ju blod och annat som kommit på eller från kroppen.

Har aldrig någonsin tänkt att det skulle vara äckligt eller fel att duscha hemma hos någon eller i en allmän dusch vid mens. Men jag lämnar ju duschen ren efter mig, eventuella spår sköljer jag ju bort. Liksom jag rengör ev bajsspår i toan. 

Fattar inte hur folk orkar gå runt med såna här knepiga neuroser. Stänger du in dig i hemmet vid mens? Bajsar aldrig annat än hemma?

Svar på tråden Duscha borta vid mens