• A81

v. 20 och har huggande smärta

Snälla nån med erfarenhet, hjälp mig! Detta är mitt första barn och jag har inte haft några besvärande graviditet förrän nu. Jag har fått huggande smärta i vä nedre sida av magen, där äggstocken är belägen. Är det normalt? Särskilt ont efter att jag böjt mig för att ta på skor eller plockat upp nått.

Har inte RUL förrän om ca 1,5 v. Är rädd att nått är fel eller att nått gått sönder om ni förstår. Har Inga blödningar.

Tycker för övrigt att jag borde fått RUL tidigare men kanske inte fanns tid, hört att en del gör det v.18 redan...

Tacksam för svar/feedback.

Mvh
    Jossan

• Svar på tråden v. 20 och har huggande smärta
  • EpicNurse

Gör det ont när du nyser, hostar, skrattar? Det brukar vara ligamenten som gör ont där. Finns inte så mycket annat som kan gör ont där :)

Man kan förstås också få torsion av äggstocken men gör vansinnigt ont. Så man svimmar i princip.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • A81
    EpicNurse skrev 2017-12-04 17:38:47 följande:

Gör det ont när du nyser, hostar, skrattar? Det brukar vara ligamenten som gör ont där. Finns inte så mycket annat som kan gör ont där :)

Man kan förstås också få torsion av äggstocken men gör vansinnigt ont. Så man svimmar i princip.

Lite ont när jag hostar men mer ont om jag spänner magen. Men är detta nått vanligt att det gör ont i ligamentet? Blir ju så orolig när man inte känt ett dyft i 19 v...
    hoppas det inte är nått. Det gör ju inte det lättare heller när man inte känner några rörelser...
  • EpicNurse

Ja, skulle nog vilja säga att alla har ligamentsmärta någon gång i graviditeten. Det är ju för Att livmodern växer så drar det i senorna som håller den.

• A81
    EpicNurse skrev 2017-12-04 18:31:42 följande:

Ja, skulle nog vilja säga att alla har ligamentsmärta någon gång i graviditeten. Det är ju för Att livmodern växer så drar det i senorna som håller den.

Tack för svar, jätte snällt! Ja antar det kan vara det som smärtar. Hoppas det inte gör någon skada bara och att det inte håller i sig för länge
  • EpicNurse
    A81 skrev 2017-12-04 19:52:58 följande:

Tack för svar, jätte snällt! Ja antar det kan vara det som smärtar. Hoppas det inte gör någon skada bara och att det inte håller i sig för länge

Ring din barnmorska och hör med henne om du är orolig! Men det brukar aldrig vara någon vara när det är ensidig smärt på det sättet!
  • 12345hopp

Är det ligamenten som drar så kommer du nog behäva ha det så lite titt som tätt, speciellt ju större magen blir :) men det hjälper att inte göra några hastiga rörelser, res dig långsamt när du satt på skorna.

Kommer som sagt när man nyser och sådär också ibland, inte så konstigt kanske när magen sträcks ut som den gör!

Och det är vanligt att inte känna rörelser i vecka 19, speciellt första graviditeten :)

Svar på tråden v. 20 och har huggande smärta