• mamsen565

    Min 14 åriga dotter är tillsammans med en 18 åring

    Hej

    Jo jag har hamnat i ett litet dilemma här, min dotter har träffat en kille som är 18 år gammal. Och hon säger till mig att dom bara är vänner, men jag vet att dom inte är det. Dom är verkligen med varandra varje dag, och jag vet att dom har sex. Jag gick även in i hennes rum en gång och såg han ligga brevid henne och hålla om henne. Dom är verkligen inte bara vänner.. 

    Och då frågar ni kanske, Varför tillåter jag dom hänga med varandra? Jo, min dotter har haft pojkvänner förut som är i hennes ålder som har varit dåliga för henne, Min dotter har varit på behandlingshem för drogberoende, ångest. Varje kille som hon har haft tidigare tar droger, håller på med dumheter...

    Denna 18 åriga killen(snart 19) har körkort, jobb, egen bil, gymmar, tränar karate, å allt liksom... håller inte på med droger, eller något. Han är verkligen super bra.. Han har även varit hemma hos oss och ätit middag med familjen. Han är väldigt trevlig.. Han har även fått min dotter att sluta röka, Jag känner en god känsla av att han är bra för min dotter... Han har gjort mer än vad jag kunnat göra för henne.  Han ser väldigt bra ut, vältränad och allt, Förstår inte varför han skulle vara med en 14 åring dock..  Men nu är han det, och jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Eller vad jag kan göra. 

    Det känns bara fel att min 14 åriga dotter är med en 18 åring. Men jag ser verkligen på henne att hon är glad med henne, jag ser riktig lycka. Hon är verkligen glad med honom.  

    Vad ska jag göra? Det känns fel, men endå rätt. Hon är lycklig, och går i skolan bra pågrund av honom. Men jag är bara rädd att hon ska fastna för mycket för han, och sen inte veta vad hon ska göra om han lämnar henne.Jag har ingen riktig anledning att känna mig orolig.. Men de känns endå fel på något sätt... 

  • Svar på tråden Min 14 åriga dotter är tillsammans med en 18 åring
  • Anonym (mm)

    Kolla att de använder preventivmedel! 

    Sen om han är en vettig person spela det väl ingen roll om han är 18, 17 eller 16 osv? Ha lite koll på dem i smyg, så du märker om det sker nåt som inte är bra. 
    prata med henne lite då och då, visa att du är intresserad av vad som sker i hennes liv.

  • Anonym (xn)

    Om de har sex är det han gör mot henne brottsligt.
    Varje vettig förälder vet vad man gör när ens barm utsätts för brott.

  • Anonym (Bleh)

    Du vet väl om att han kan anmälas?
    Även om han har bil jobb m.m så är det konstigt att han inte får någon som är i hans ålder. När man är 14 år så är 4-5 år i skillnad mycket.
    Pratar inte om din dotter nu, men många unga tjejer blir tyvärr utnyttjade av äldre killar och jag förstår inte varför det är "accepterat" att en som är 18-19 är med en som är fjorton. 

    När jag var i del åldern så var jag kär i en som var minst 19 och sade att kärlek har ingen ålder. Men nu är jag äldre och mycket klokare, kärleken är blind och den är tyvärr många gånger farlig. Ingen av oss vet om denna killen har flera som han skriver till. Som mamma så får du vara vaksam och sitta ner med din dotter och berätta att du bara är rädd om henne. Vet inte hur moden din dotter är, men jag hoppas att hon förstår att du är mån om henne när du berättar att du är orolig.

  • ailuj

    Men vad skriver folk här egentligen!! Är absolut inte våldtäkt/pedofili om hon är med på det, även fast hon inte är byxmyndig. Varför förstöra en relation som är bra i onödan bara för att det kan vara dåligt? Det kan det vara oavsett hur gammal hennes pojkvän är. Nu skiljer det 4-5 år mellan dem och så konstigt är det inte.

    Jag är 19 nu och träffade min pojkvän när jag var 15 och han var 18. Inget konstigt alls. I princip alla här där jag bor har en pojkvän som är 2-5 år äldre och det hade dem redan vid din dotters ålder.

    Förstör inte något som kan bli jättebra. Mellan mig och min pojkvän är det fantastiskt. Vi har alltså setts i 4 år. Låt dem köra på om han är bra, annars är kanske nästa kille någon som inte alls är lika bra.

  • Anonym (H)

    Gå på dina instinkter. Ingen av oss här har den helhetsbild du har. Och se till att dottern är rädd om sig. Det lite äldre killar ibland har yngre tjejer till är sex på hans villkor då hon inte var vågar säga ifrån.

  • Anonym (xn)

    Det är brottsligt att ha sex med någon under 15. En 19-åring skulle definitivt straffas för det.

  • Anonym (Fia)

    4 år emellan är ju ingenting. Njut av att din dotter är lycklig pojkvännen är ju en förebild för henne.

    Vill hon ha sex med honom låt henne ha det bara de använder skydd och båda vill.

    Skulle varit mera rädd/ orolig när hon var med de andra killarna som använde droger att hon skulle haka på samma spår.

    Låt deras lycka vara så länge den varar .

  • mammaaa12

    Eftersom att du själv har fått intrycket av att han är en bra kille och att din dotter trivs bra med honom så ser jag personligen ingen anledning till varför det inte skulle vara okej. Och om du på något sätt skulle " förbjuda " henne att träffa honom så skulle det bara locka mer och hon skulle skita i det. Som man säger kärleken har ingen ålder, så istället för att fundera på om det verkligen kommer funka så prata med henne om skydd, eventuellt p-piller? 

  • erikaABC
    Anonym (xn) skrev 2017-12-13 11:47:07 följande:

    Det är brottsligt att ha sex med någon under 15. En 19-åring skulle definitivt straffas för det.


    TS du ska självklart inte stödja din dotter i att ha relationer där hon enligt lagen är ett brottsoffer.
Svar på tråden Min 14 åriga dotter är tillsammans med en 18 åring