Anonym (Fundersam) skrev 2017-12-05 07:28:37 följande:
Hej!
Jag överväger att polisanmäla mitt ex som vid flera tillfällen dödshotat mig.
Första gången det hände var runt jul för två år sedan. Är det så att jag måste anmäla innan jul i år annars preskriberas det? Är det ens nån vits att anmäla eftersom utredning inte hinna göras klar innan jul, preskriberas set ändå, eller är det bara anmälan som måste komma in inom två år, och sen kan utredning och ev åtal komma senare?
Brottsbalken föreskriver följande:
[quote]4 kap.
5 § Om någon lyfter vapen mot någon annan eller annars hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för
olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.
Om brottet är grovt döms för grovt olaga hot till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas
1. om hotet påtagligt har förstärkts med hjälp av vapen, sprängämne eller vapenattrapp eller genom anspelning på ett våldskapital eller annars har varit av allvarligt slag, eller
2. om gärningen annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.
Lag (2016:508).[/quote]
[quote]35 kap. 1
§ Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.
Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem.[/quote]
Du är med andra ord med största säkerhet rökt om brottet inträffade julen 2015.
Olaga hot har en preskriptionstid på två år, och med det avses att en misstänkt gärningsman antingen måste vara häktad eller delgiven åtal inom två år. Att anmäla nu, några dagar innan preskriptionstiden löper ut, duger inte.
Grovt olaga hot har en preskriptionstid på tio år, men som framgår av brottsbalken så måste det röra sig om något exceptionellt. Ett vanligt "jag skall döda dig" under ett gräl räcker inte för att brottet skall räknas som grovt.
Varför vill du dra upp detta nu?