• Anonym (J)

Försäkringskassan behöver anställningsintyg

I väntan på beslut om sjukpenning har FK försökt få uppgifter fråm min arbetsgivare utan resultat så nu ska jag själv be om det. De behöver styrka uppgifterna om inkomst, omfattning mm. Nån som varit med om detta också?? Är det en speciell typ av intyg eller är det som ett anställningsavtal man skickar inV? Kanske kan arbetsgivaren själv skicka in det då..? Har inte fått svar ännu men har bett dom att lämna ett intyg

• Svar på tråden Försäkringskassan behöver anställningsintyg
  • CitronTulo
    Anonym (J) skrev 2017-12-05 14:56:06 följande:

I väntan på beslut om sjukpenning har FK försökt få uppgifter fråm min arbetsgivare utan resultat så nu ska jag själv be om det. De behöver styrka uppgifterna om inkomst, omfattning mm. Nån som varit med om detta också?? Är det en speciell typ av intyg eller är det som ett anställningsavtal man skickar inV? Kanske kan arbetsgivaren själv skicka in det då..? Har inte fått svar ännu men har bett dom att lämna ett intyg

FK håller på att utreda din sjukpenninggrundande inkomst för att veta vad de ska basera din ersättning på och måste då få de uppgifter som du beskriver styrkta av din arbetsgivare. Det du kan begära ut är ett arbetsgivarintyg och skicka in då det innehåller de uppgifter som behövs!
  • Carambolan

Be din arbetsgivare om ett anställningsintyg så vet de, de har säkerligen delat ut sådana förrut. Det är ett papper där det står hur länge du varit anställd, vilken anställningsform, vad du tjänar och kontaktuppgifter till någon på firman som kan verifiera uppgifterna och svara på frågor.

• Anonym (J)

Ok tack! Frågan äf bara om jag ska be att få från mitt tidigare jobb också som jag hade innan jag bytte? Det var nämligen samma arbetsgivare (Stockholms läns landsting) fast två vitt skilda jobb. Och båda jobben har jag haft under det här året nämligen.

• Carambolan

Ja, ta för vana att alltid be om arbetsintyg när du slutar ett jobb. Det är alltid bra att ha vid eventuella kontakter med försäkringskassa, a-kassa, etc.

• Anonym (J)

Ahh hade ingen aning, tack snälla för hjälpen ska skicka in från båda ställena då för säkerhets skull! :)

• MeandHim

Samma för mig, dom ska kolla min inkomst då jag vabbade i oktober. Fortfarande inte klart och jag har inte fått en krona för de 5 dagarna jag vabbade. Avskyr försäkringskassan!!

• CitronTulo
    MeandHim skrev 2017-12-05 20:04:00 följande:

Samma för mig, dom ska kolla min inkomst då jag vabbade i oktober. Fortfarande inte klart och jag har inte fått en krona för de 5 dagarna jag vabbade. Avskyr försäkringskassan!!

Vet du om din arbetsgivare har skickat in de uppgifter som FK behöver?
  • MeandHim
    CitronTulo skrev 2017-12-06 08:09:59 följande:

Vet du om din arbetsgivare har skickat in de uppgifter som FK behöver?

Japp, dom har tom ringt honom vid två tillfällen och vi har båda frågat om det var det sista de behövde.

?Ja det var det sista? blev svaret men ändå så lyckas dom hitta på nåt ytterligare papper dom ska ha in. Blir allvarligt talat galen på fsk!
Svar på tråden Försäkringskassan behöver anställningsintyg