• Anonym (trivs hemma)

Måste man tycka om att resa?

Jag ser hur "alla andra" reser flera gånger om året till mer eller mindre exotiska resmål och ibland känns det att det skulle vara roligt men när det väl kommer till kritan så vill jag inte. Om jag beställt en kortare resa inom Sverige så känns det innan vi ska åka att jag hellre skulle stanna hemma. Om vi reser är det alltid inom landet eller så över till Norge. Vi trivs båda med att resa inom landet eller på sin höjd till Norge. Gärna till samma ställen vi tidigare varit till. 

Jag vet att vissa anser att vi är tråkiga och att vi missar massor och ibland undrar jag om vi borde tvinga iväg oss, bara för att resa och se något annat. Men båda jag och min man trivs hemma. Tycker oftast det bara är stressigt att resa iväg och vara på resa. 

Finns fler som vi? Borde vi tvinga iväg oss för att uppleva mer i livet osv? 

• Svar på tråden Måste man tycka om att resa?
  • Stårschan

De ENDA som skulle påverkas det minsta av att ni försökte anpassa er för att bli mer som "alla andra" och resa mer, är du och din familj. Ingen annan. Det finns absolut ingen som helst anledning för er att göra våld på er för att passa in i någon sorts bild av hur man "ska" vara. Se er själva som miljöhjältar istället som inte flyger kors och tvärs hela tiden.

Själv tänker jag varken börja titta på Allsång på Skansen, gilla ishockey, äta chips eller dricka G&T bara för att vara som alla andra. Det finns ingen anledning.

• Anonym (japp)

Vi är precis som er, vi trivs bäst hemma och reser aldrig.

• Anonym (Mia)

Nej, det måste man inte. Vill ni inte resa, så gör det inte.

Sedan är det faktiskt så att många som reser gör det inte för att få uppleva saker, utan de ligger bara på ett All-inklusive-hotell och gör knappt något.

Lev ert liv så som ni vill, utan att bry er om vad andra tycker.

• Anonym (Hj)
    Anonym (trivs hemma) skrev 2017-12-05 15:25:31 följande:

Jag ser hur "alla andra" reser flera gånger om året till mer eller mindre exotiska resmål och ibland känns det att det skulle vara roligt men när det väl kommer till kritan så vill jag inte. Om jag beställt en kortare resa inom Sverige så känns det innan vi ska åka att jag hellre skulle stanna hemma. Om vi reser är det alltid inom landet eller så över till Norge. Vi trivs båda med att resa inom landet eller på sin höjd till Norge. Gärna till samma ställen vi tidigare varit till. 

Jag vet att vissa anser att vi är tråkiga och att vi missar massor och ibland undrar jag om vi borde tvinga iväg oss, bara för att resa och se något annat. Men båda jag och min man trivs hemma. Tycker oftast det bara är stressigt att resa iväg och vara på resa. 

Jag gillar inte heller att resa. Två ggr per decennium kan vara kul men det räcker så.
  • sarah80

Självklart måste man inte tycka om att resa. Det är väl upp till var och en vad man tycker om att göra. Stå upp för dig/er och gör det ni trivs bäst med! 

• Pope Joan II

Jag skulle aldrig själv kunna tänka mig att avstå från att resa, men jag är helt ointresserad av hur andra gör. Däremot hade jag aldrig valt en partner som inte delade min passion för upplevelser i andra länder.

• kottelin

Man gör som man känner passar en själv.

Jag reser utomlands minst två gånger per år och ligger i en solstol och dricker paraplydrinkar dagen lång. Nåja, nästan iallafall. Det blir ibland en dagsutflykt och så en massa härliga promenader i solen.
    Stranden lockar också så länge det inte är grusiga stränder, svart lavasand ger en underbar solreflektion!

Jag har vänner både som älskar resandet nästan lika mycket som jag och andra vänner som är som du ts.
    Jag har inga åsikter så länge jag får fara runt själv på mina resor!

Ja, typ så...
  • Anonym (mmm)
    Anonym (trivs hemma) skrev 2017-12-05 15:25:31 följande:

Kort svar, nej det måste man inte.
    Man gör det man vill. 
  • Anonym (Jossan)

Ja, det tycker jag väl att man måste gilla, eller åtminstone ge sken av att gilla. Tycker nog att ni får tvinga er iväg trots allt. Andra förväntar sig att få se resefoton på Facebook. Ni kan ju se fram emot att få komma hem! 

• Klaralokghdy

Det är väl snarast vettigt att låta bli att resa ur ett etiskt perspektiv, med tanke på att de flesta resor involverar flyg som är katastrofalt för miljön.

Jag gillar inte heller att resa, och det finns massor av andra sätt att upptäcka och uppleva saker.

Svar på tråden Måste man tycka om att resa?