• Merixie

Vilsen 20 åring

Som rubriken heter, så är jag en 20 årig tjej som känner sig vilsen i livet. Vet inte vad jag vill arbeta med och har prövat på några få yrken, har jobbat 1 år inom demensvården när jag studerade till sjuksköterska. Tycket det var roligt men yrket var för tufft för mig och jag fick muskelvärk och bröstsmärtor. Så jag hoppade av utbildningen och började läsa mot lärare istället. Då min kropp verkade ingen orka med själva yrket och stressen.

Jag lärde mig att jag älskar arbeta med människor lika mycket som jag gillar att ta hålla på med djur. Men jag får även känslan att vara lärare kanske inte är rätt. Det kanske beror på att jag är en introvertperson och blyg som talar.

Jag vet inte vad jag vill göra med mitt liv, har bara arbetat inom vården och second hand butik (volontär) alla pengar gick till behövande personer och barn.

Min pojkvän säger att jag är en liten vilsen flicka som inte vet hur tuff världen är och jag bör bara satsa på att bli förskollärare för jag aldrig kommer växa upp.

Finns det några tips på hur man hittar vad som känns rätt.

• Svar på tråden Vilsen 20 åring
  • Carambolan

Jag tänker lite som din pojkvän faktiskt, att du kanske mest bara måste bestämma dig? Inte för att du aldrig kommer växa upp men för att alla jobb har både roliga och jobbiga delar. Har du inte en riktigt stark passion för något kanske du snarare behöver bestämma dig och hålla dig till planen istället för att hatta runt mellan andra utbildningar som också bara känns halvbra. Sen kan man ju arbeta mer andra delar av sig själv också. Trivdes du inom vården men jobbet kändes fysiskt tungt kan du ju bygga lite muskler vid sidan av utbildningen.

• Merixie

Kan inte träna upp det då jag fick en autoimmunsjukdom från stress och har lite problem med hjärtat. Har inte svaga muskler men jag har olika dagar då min kropp inte orkar. Vissa dagar klarar jag inte av att gå 5 min utan att bli andfådd och svimfärdig och andra dagar kan jag vara ute i 4 timmar och gå utan att ens känna av något.

En av anledningarna till varför jag hoppade av sjuksköterskautbildningen, att man själv redan blivit sjuk av stress och kommer ha det tills jag blir gammal. Och vården är väldigt stressigt och tungt yrke även fast det är jätteroligt.

Jag beter mig naiv men det är så jag hanterar all ansvar jag har alltid haft. Från att se till mina föräldrar ej skiljs när jag var liten, ta hand om lillebror och skyddade honom. Och nu tar jag hand om pojkvänen. Tycker inte att det är något fel att bete sig barnslig och naiv ibland, för om jag inte hade gjort det skulle jag brutit ihop längesen :3 redan som liten.

Får väl försöka bestämma mig och se vart jag hamnar.

Svar på tråden Vilsen 20 åring