• Poppy75

    När lärde sig era barn att simma ?

    Jag funderar över vilken ålder man ska lägga krut på simträning. När lärde sig dina barn att simma och hade de tränat länge innan dess ?

  • Svar på tråden När lärde sig era barn att simma ?
  • Stårschan

    Våra barn var rätt sena, men lärde sig snabbt att simma när de var 7 och 9, då stadens äventyrsbad öppnade för allmänheten. Vi sa helt enkelt att nej, ni får inte gå dit och bada innan ni kan simma 100 meter i stora bassängen (i gamla "tråkiga" badhuset). Då gick det helt plötsligt väldigt fort att lära sig. Annars tycker jag egentligen att dessa äventyrsbad med sina vattenrutschkanor är ett elände, för de inspirerar verkligen inte till simträning för fem öre.

  • FruNyfiken

    Mina barn är sex år och går i simskola just nu. I dagsläget kan de simma under vattenytan och på rygg. Jag tror att det står senast vid 12 års ålder i läroplanen, om det inte till och med är så att det plockats bort?

  • sextiotalist

    Sonen var nog nästan 7, tre år i simskola (de fick inte börja före fyra), själv var jag 9, trots många timmar vid stranden och en mamma som varit simlärare.

  • Glinda från Oz

    Min dotter på fem år kan simma 25 meter i pool.

  • fluu

    Hon håller på att lära sig just nu och lär väl bemästra konsten under nästa år då hon är sex år.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • cloudberry79

    Sonen behärskade det inte ordentligt förrän han var nio, dottern lärde sig när hon var fem. Det varierar ju med intresse, tillgång och engagemang. Hade vi inte varit två veckor utomlands med poolbad varje dag finns det inte en chans att den yngre lärt sig så snabbt, men hon ville och hon hade tillgång till vatten hela tiden. Den äldre har alltid varit lite senare med att lära sig saker som att cykla, simma och åka skidor, men när han väl knäckt koden har det gått fort.


    Just NO.
  • milli79

    De äldre barnen började vid 5 resp 7 år . Hon som började vid 5år har precis lärt sig övn fyller snart 7år och äldsta lärde sig vid 7år

  • scanmia

    De tog sina första simtag utan simdynor och annat när de var 4-5 år gamla. Motsvarande simborgarmärket klarade de av först vid 7-8-års ålder (eller vi får väl se om lillasyster följer i samma spår som storebröderna). 

  • Mrs Green

    Jag minns inte exakt, men förmodligen var det sommaren innan hon fyllde 7. Hon började på simskola när hon var 5 (det är då man tidigast får börja här), men lärde sig i princip ingenting på fyra terminer. Det var få och korta lektioner, och mängder av barn. Men sen gick hon en sommarsimskola, som var varje dag i en vecka, och då lossnade det. 

  • Mrs Green
    Mrs Green skrev 2017-12-06 20:52:06 följande:

    Jag minns inte exakt, men förmodligen var det sommaren innan hon fyllde 7. Hon började på simskola när hon var 5 (det är då man tidigast får börja här), men lärde sig i princip ingenting på fyra terminer. Det var få och korta lektioner, och mängder av barn. Men sen gick hon en sommarsimskola, som var varje dag i en vecka, och då lossnade det. 


    Då menar jag att hon kunde simma 25 meter. Det tog minst ett år till innan hon klarade 200 meter. 
  • mamma 86

    Tänker du på att vara simkunnig (200 m bröstsim och 50 m rygg) eller bara kunna ta simtag och simma en liten bit?

    Min dotter var simkunnig när hon var 7 år

  • tvillingmammaVastmanland

    Mina tvillingar gick på simlekis vid fem år, simskola från sex år, kunde simma 25 meter vid sju år, 200 m vid åtta år. Sen fortsatte de några år till med kurser på simklubben så att de blev rejält simkunniga i flera olika simsätt och fick god vattenvana.

    Jag tror att sex år är lämpligt att börja, men det beror förstås på barnet.

    Att lära sig flyta tex är dock bra för barnet att kunna av säkerhetsskäl så man bör nog inte vänta för länge..

  • tvillingmammaVastmanland
    FruNyfiken skrev 2017-12-06 15:51:37 följande:

    Mina barn är sex år och går i simskola just nu. I dagsläget kan de simma under vattenytan och på rygg. Jag tror att det står senast vid 12 års ålder i läroplanen, om det inte till och med är så att det plockats bort?


    Nej det ingår i läroplanen och krävs för godkänt betyg i Idrott.
  • nnnnnnnn

    6,5 år klarade de simborgarmärket.
    Började med babysim vid 3 månader och sen körde vi bara på med simning/vattenlek varje termin tills äldsta var 12 och inte ville börja tävlingssimma, mellan är inte redo att sluta ännu trots att simborgarmärket är avklarat - har för dålig teknik ännu, minsta kan inte simma alls än...

  • Lynxsa

    Mina föräldrar har sjötomt så vi har tyckt det är viktigt med simning och vatten vana.

    De två äldsta har börjat babysim när de var 7-8månader och de går fortfarande i simskola. Yngsta står på kö nu.

    Äldsta som snart är 4år simmar ca 25m, dyker och simmar under vatten.

    Mellan tjejen 2år, simmar ett par meter både över och undrar ytan och hoppar från kanten.

    Hade mina föräldrar inte bott vid vatten hade vi inte varit så på med simskolan men nu känns det viktigt.

  • EmberEyes

    Min syster och jag hade tagit kandidaten innan skolstart.


    Kandidaten
    Simma
    600 meter valfritt simsätt i magläge på djupt vatten. 
    Simma
    300 meter i ryggläge på djupt vatten.
    Flyta med kläder
    2 minuter eller 50 m.
    Klädsel: långärmad överdel och långbyxor.
    Flyta
    3 minut eller 75 meter.
    Vattentramp
    3 minuter eller 75 m.
    Längddykning
    10 m. 
    Dyka
    Från minst 1 m höjd en gång.
    Livräddning
    16 m simning med livboj följt av ilandföring med hjälp av livboj 16 m. Maximal tid för momentet, 2 minuter och 45 sek. Kunskaper om punkterna 1 - 11 i Bad- och Båtvett. Utkast av livboj följt av simning med livboj 25 m. Kunna hjälpa en nödställd person med förlängda armen. 
  • Liselot

    Mitt barn lärde sig att simma i redan när hon var 4. Har haft flera incidenter då människor trott att hon hållit på att drunkna och hoppat i för att rädda henne haha. Hon plaskra nämligen så fruktansvärt och försöker alltid simma ner till botten. Hon är i princip bara under vattnet och simmar upp till ytan när hon behöver luft. Jag håller såklart alltid uppsikt över henne när hon är i vattnet.

  • No Logo

    Generellt sett brukar det vara lämpligt att börja i 6-årsåldern när både motorik och förmågan att följa instruktioner mognat, vilket gör att det går fortare att lära sig simma.

    Själv tycker jag att ju tidigare desto bättre, ur säkerhetssynpunkt. Tycker man själv om att bada och simma och tillbringar mycket tid i vattnet så kan barnen lära sig simma mycket tidigt, men det tar ofta lite längre tid innan tekniken sitter helt.

Svar på tråden När lärde sig era barn att simma ?