• C.J

Ung och försökt få barn länge

Hej! 
    Finns de fler unga människor/par som har försökt att bli gravida ett tag utan framgång som skulle ville följas åt? Stöd och erfarenheter? 
    Jag är 22 år och min sambo är 24 år. Vi har försökt att bli gravida i över två år nu och får hjälp av en fertilitetsklinik. Jag har PCO och tar metformin. 

• Svar på tråden Ung och försökt få barn länge
  • zuces

Jag är 22 och min man 26, vi har också försökt i två år och får snart hjälp med IVF! Vi har manlig faktor för barnlösheten.

• C.J
    zuces skrev 2017-12-08 10:57:36 följande:

Jag är 22 och min man 26, vi har också försökt i två år och får snart hjälp med IVF! Vi har manlig faktor för barnlösheten.

Hej! Va skönt att ni vet vad problemet är och att ni ska få hjälp.
    Vi går via privat klinik just nu men jag har fått höra att det är 25-års gräns för IVF i landstinget?  
    Men det kanske är olika från län till län? 
  • zuces
    C.J skrev 2017-12-09 14:46:07 följande:

Hej! Va skönt att ni vet vad problemet är och att ni ska få hjälp.

Vi går via privat klinik just nu men jag har fått höra att det är 25-års gräns för IVF i landstinget?  

Men det kanske är olika från län till län? 

Det stämmer, som jag förstått det så har alla landsting 25 årsgräns förutom västra götaland! Vi bor i här så det är verkligen tur! Detta är ju inget som går att fixas med mediciner.

Hur länge har ni fått hjälp med att framkalla ägglossning då?
  • C.J
    zuces skrev 2017-12-09 15:45:50 följande:
    Det stämmer, som jag förstått det så har alla landsting 25 årsgräns förutom västra götaland! Vi bor i här så det är verkligen tur! Detta är ju inget som går att fixas med mediciner.

Hur länge har ni fått hjälp med att framkalla ägglossning då?
    Oj vilken tur! vi bor oxå i västra götaland så det var skönt att höra om vi skulle behöva ivf i slutändan. Har ni fått stå i kö länge? 

Vi har gått till privat klinik i över ett år nu men det går segt. Nu testar vi en annan typ av hormontabletter för att det andra inte har fungerat. Inne på månad 2 och man får bara ta dem i max 6 mån så hoppas att detta ska vara lösningen! 
    Vi försöker fortfarande ta reda på om jag har ägglossning överhuvudtaget då alla ultraljud ser bra ut men inget händer...  
  • zuces
    C.J skrev 2017-12-09 17:46:10 följande:

Oj vilken tur! vi bor oxå i västra götaland så det var skönt att höra om vi skulle behöva ivf i slutändan. Har ni fått stå i kö länge? 

Vi har gått till privat klinik i över ett år nu men det går segt. Nu testar vi en annan typ av hormontabletter för att det andra inte har fungerat. Inne på månad 2 och man får bara ta dem i max 6 mån så hoppas att detta ska vara lösningen! 

Vi försöker fortfarande ta reda på om jag har ägglossning överhuvudtaget då alla ultraljud ser bra ut men inget händer...  

Jaa faktiskt! Vår remiss skickades i slutet av maj och vi fick komma in på kortvarsel tid 22 november, så det är en lång väntan. Hoppas ni inte behöver gå den vägen :) månad 2 är ju inte så länge så hoppas det funkar snart! Uppdatera gärna här :)
  • Lamphuvud

Hej!

Jag är 23 och min sambo är 28, vi har försökt i tre år nu till våren.

Påbörjade fertilitetsutredning i april - konstaterade pco, inget fel på spermierna. Blev spontant gravida i somras, slutade i missfall 11+6 i oktober :(

Ska ringa i veckan och höra vad nästa steg i processen är nu :)

• whenangelsfall

Både jag och min sambo är 24 och har försökt i två år i januari... Vi går just nu, sen tre månader tillbaka, på behandling för att framkalla så pass stora äggblåsor att det kan bli en ägglossning då jag tydligen inte gör det här själv. Behandlingen har funkat bra! Men än har det inte tagit sig...

• C.J
    zuces skrev 2017-12-09 23:11:34 följande:
    Jaa faktiskt! Vår remiss skickades i slutet av maj och vi fick komma in på kortvarsel tid 22 november, så det är en lång väntan. Hoppas ni inte behöver gå den vägen :) månad 2 är ju inte så länge så hoppas det funkar snart! Uppdatera gärna här :)
    Vi skickade in en egen remiss i slutet på maj men har inte hört någonting än.. ska ringa dem när julhelgerna är över och kolla vad som händer! 

Denna månaden kör vi på dubbla dosen så hoppas! Du får gärna också uppdatera hur det går för er :)
  • C.J
    Lamphuvud skrev 2017-12-17 22:17:13 följande:

Hej!

Jag är 23 och min sambo är 28, vi har försökt i tre år nu till våren.

Påbörjade fertilitetsutredning i april - konstaterade pco, inget fel på spermierna. Blev spontant gravida i somras, slutade i missfall 11+6 i oktober :(

Ska ringa i veckan och höra vad nästa steg i processen är nu :)

Hej! Precis samma som vi då men vi har inte lyckats bli gravida alls.. åh..beklagar missfallet... :/
    Blev ni gravida på egen hand eller tar du några tabletter? :) 
    Hoppas det går hela vägen för er snart! 
  • C.J
    whenangelsfall skrev 2017-12-20 07:35:51 följande:

Både jag och min sambo är 24 och har försökt i två år i januari... Vi går just nu, sen tre månader tillbaka, på behandling för att framkalla så pass stora äggblåsor att det kan bli en ägglossning då jag tydligen inte gör det här själv. Behandlingen har funkat bra! Men än har det inte tagit sig...

Hej! 
    samma här, jag är inne på andra månaden med letrozol, dubbla dosen denna månaden, vad tar du för tabletter eller liknande? Min läkare sa att jag också svarade bra på behandlingen men det hände ingenting förra månaden, lyckades inte få positivt på ägglossningsstickorna ens :/
Svar på tråden Ung och försökt få barn länge