• Zingha100

Utslag efter rakning

Är det någon som har tips på produkter som minimerar/tar bort utslag/plitor som man kan få efter rakning?

Har ganska hårda hårstrån vilket gör att huden blir extremt irriterad något dygn efter jag rakat mig (speciellt bikinilinje, men även vissa ställen på benen. Gällande bikinilinjen (som är värst) tar det veckor innan huden återhämtat sig helt.

OBS: Har provat att raka medhårs vilket inte hjälper alls. Vaxning medför även det irritation. De enda preparat jag hittat på marknaden är till för att smörja in precis efter rakning eller mot inåtväxande hår. I brist på annat har jag provat dessa, men då inte det är problemet så har det heller inte fungerat.

Alla tips är välkomna

• Svar på tråden Utslag efter rakning
  • Anonym (Samma här)

Får också utslag då och då, värst under vintern när huden dessutom blir riktigt torr, så utslagen kliar ännu mer. Drygt, är ju inte direkt fint eller kul att raka sig om resultatet liknar en prickig korv.
    Jag undviker tvål/duschgel på benen, ser till att det är varmt i duschen, sen exfolierar jag (ibland med "köpeskrubb" ibland med kaffesump, ibland med socker) sen använder jag rikligt med raklödder. Smörjer in mig med en lätt bodylotion efter. Upplever att det blivit mycket bättre, antagligen pga kombinationen med skrubb, raklödder, och alltid nya skarpa rakhyvlar.

Men du, exfolierar du innan du rakar dig? Använder du något mellan rakhyveln och huden, alltså raklödder eller rakgel? Hur ofta byter du rakhyvel?

• Anonym (Tips)

Jag har inga problem alls när jag rakar bikinilinjen. Jag använder, såklart, helt nya engångsrakhyvlar och efteråt tar jag på deo. Senaste gången smörjde jag med nån sorts antibakteriell gelé från RFSU.

Svar på tråden Utslag efter rakning