gröna skrev 2017-12-07 22:47:19 följande:
Tack för era svar. Såhär. Efter dränering. Så jag vill bygga en altan runt hela huset.med tak över. Och då EA så blir det ju en bra bit mark som ska mättas med fukt innan det når källarväggen. Hinner det inte torka upp mmellan gångerna ? Men jag kanske i vilket fall måste ha både och, taket vill jag ha ändå så jag tänkte att grävninen dränering blir överflödig, jag. Men ni tror ändå att drän. behövs?
Men snälla nån. Vi "tor" inte något alls. Vi, Tecum och Jag EA, VET att dränering behövs. Det är något du även kan fråga vilken byggnadsarbetar som helst som sysslar med husbygge.. Eller ditt försäkringsbolag kommer även att säga till dig att du måste dränera. För det ska man göra för att undvika fuktskador.
Men du kan annars göra ett experiment i köket så får du en visuell effekt av vad som händer vid ett regn under marknivån.
Ta en liten kartong bit på 10x10 cm, plasta in kartong biten.
Lägg den på en svamp, så den inplastade kartongbiten täcker halva svampens längd, och hela bredden på svampen. Svampen motsvara då marken du har runt om huset, kartongbiten motsvara då ett altangolv. Ta en vattenkanna med en "dusch munstycke" så du får "spridande strålar" som får simulera regn.
Vattna över hela svampen inklusive på kartongbiten. I början så kommer svampen att vara lite torr under kartongbiten, men efter ett tag så börja svampen suga sig mer och mer och det blir även blött under kartongbiten.
Det är vad som händer också ut _i _ marken vid ett regn. I början så är det torrt men allt efter som det blir mycket väta så börjar det sprida sig mer och mer då marken/jorden är som en svamp.
Så kommer man tillbaka där igen Får du fuktskada på huset eller altanen och försäkringsbolagets besiktningsgubbarna ser att du saknar dränering, då kommer du inte att få ut pengar från försäkringsbolaget, och du kommer inte heller kunna stämma ditt försäkringsbolag för att du har inte vidtagit de rätta åtgärderna för att förebygga fukt/vattenskador.