• Malkolm1sthlm

    Fira jul med sitt ex

    Jag är en medelålders man, ca 50. Min sambo sedan ett halvår tillbaka, innan dess var vi särbo 2,5 år, är i samma ålder. Vi har båda långa förhållanden bakom oss, och mer eller mindre vuxna barn.

    Denna jul ska min sambo fira jul med sina två söner, sina gamla föräldrar, sina syskon med respektive familjer samt sitt ex. Så har det gjorts i under alla de här tre jularna som vi har känt varandra. Dessutom ska de (min sambo, hennes ex och de två sönerna) gå ut och äta en "familjemiddag" dagarna innan jul. Jag ska fira jul med mina barn hemma hos oss.

    Min fråga: är detta ok? Särskilt när jag själv tänker på människor i min omgivning, huruvida de firar jul med sina ex? Nej, det är nog faktiskt inte en enda vad jag kan komma på. Det är inte så att jag tror att min sambo är otrogen, eller något i den vägen, men någonstans tycker jag det känns fel att man måste fira med sitt ex, för barnens skull, som är 21 och 19. Kan man inte släppa sin gamla långa avslutade relation, och på något sätt lever kvar i den? Eller varför måste det vara så här? Och vaddå "familjemiddag". Är man separerade har man väl ingen "familj" längre? Det är ju VI som är sambos nu. Jag ska givetvis ta ett allvarligt snack med sambon om detta, men tycker det är intressant att höra vad den allmänna uppfattningen är.

  • Svar på tråden Fira jul med sitt ex
  • Carambolan

    Är du välkommen att följa med om du (och dina barn) skulle vilja? I så fall tycker jag inte att det är konstigt. Om du däremot är utesluten från denna familjemiddag och julfirandet tycker jag att det verkar lite märkligt.

  • Anonym (mmm)

    Inget är rätt eller fel, alla gör som det passar dem. Jag är i din ålder (snart) och har ny man men våra barn är tonåringar. Ingen av oss vill fira jul med något ex utan vi satsar på våra nya gemensamma traditioner. 

    Därmed inte sagt att man inte kan göra så, om man anser det är viktigt. 

    Det här är er första jul som sambor och det kanske kräver att ni sakta fasar ut det gamla. Om du ställer ultimatum eller blir "hård" kommer din sambo säkert bara reagera med att tycka att du är trist. Prata bör ni göra men tänk mer framåt hur det kan bli nästa jul osv. 

    Min mans ex hade otroligt svårt att släppa att de inte skulle fira jul efter att de hade skilt sig. Hon mer eller mindre tvingade honom till det ett par år (sa att barnen ville det)  men när han sedan mötte mig blev det ju besvärligt. Så länge vi inte bodde ihop brydde jag mig inte så mycket. Dock ville han avsluta det så det är kanske en skillnad mellan min situation och din, om din sambo inte vill förändra.  

  • Palestrina

    Varför skulle det inte vara ok? Jag läser inte att din sambo firar jul med sitt ex i första hand, utan med sina barn, sina gamla föräldrar och sina syskon med respektive familjer. Hon vill hellre fira jul med dem än med dina barn, och känner kanske också ett ansvar för deras julafton och en förväntan på sig att delta, och jag fattar om hon också vill det. Det blir antagligen annorlunda när föräldrarna dör, och när era respektive barn börjar skaffa egna barn, för då blir det nödvändigt med en förändring av traditionerna.

  • Malkolm1sthlm
    Carambolan skrev 2017-12-07 16:33:18 följande:

    Är du välkommen att följa med om du (och dina barn) skulle vilja? I så fall tycker jag inte att det är konstigt. Om du däremot är utesluten från denna familjemiddag och julfirandet tycker jag att det verkar lite märkligt.


    Jag skulle nog kunna ta med mig barnen till julfirandet. Vi har faktiskt inte diskuterat den varianten då den inte har känts aktuell. Jag avstår eftersom mina barn knappt känner hennes släkt, och jag tror inte att  mina barn skulle uppskatta det lika mycket som om vi är själva, som planerat. 


    Angående familjemiddagen så skulle jag inte känna mig bekväm att sitta med en kväll med hennes sambo och söner. 

  • Malkolm1sthlm
    Anonym (mmm) skrev 2017-12-07 16:35:46 följande:

    Inget är rätt eller fel, alla gör som det passar dem. Jag är i din ålder (snart) och har ny man men våra barn är tonåringar. Ingen av oss vill fira jul med något ex utan vi satsar på våra nya gemensamma traditioner. 

    Därmed inte sagt att man inte kan göra så, om man anser det är viktigt. 

    Det här är er första jul som sambor och det kanske kräver att ni sakta fasar ut det gamla. Om du ställer ultimatum eller blir "hård" kommer din sambo säkert bara reagera med att tycka att du är trist. Prata bör ni göra men tänk mer framåt hur det kan bli nästa jul osv. 

    Min mans ex hade otroligt svårt att släppa att de inte skulle fira jul efter att de hade skilt sig. Hon mer eller mindre tvingade honom till det ett par år (sa att barnen ville det)  men när han sedan mötte mig blev det ju besvärligt. Så länge vi inte bodde ihop brydde jag mig inte så mycket. Dock ville han avsluta det så det är kanske en skillnad mellan min situation och din, om din sambo inte vill förändra.  


    Ja, vi ska prata om det. Här är det väl knappast exet som är den drivande, utan snarare sönerna som driver på sin mor, att saker och ting ska vara som förr, och hon är den som tar initiativ till att bjuda med sitt ex.
  • Malkolm1sthlm
    Palestrina skrev 2017-12-07 16:37:57 följande:

    Varför skulle det inte vara ok? Jag läser inte att din sambo firar jul med sitt ex i första hand, utan med sina barn, sina gamla föräldrar och sina syskon med respektive familjer. Hon vill hellre fira jul med dem än med dina barn, och känner kanske också ett ansvar för deras julafton och en förväntan på sig att delta, och jag fattar om hon också vill det. Det blir antagligen annorlunda när föräldrarna dör, och när era respektive barn börjar skaffa egna barn, för då blir det nödvändigt med en förändring av traditionerna.


    Det är den frågan jag ställer - om det är ok. Givetvis är det av betydelse att det är gamla föräldrar med i bilden, då man inte vet om det kan vara den sista för en av dem eller båda. Jag förstår också att min sambo hellre firar jul med uppräknade släktingar, än med mina barn. Det är självklart! Men att vara den som tar initiativ till att exet ska vara med?
  • Carambolan

    Hur ser exets familjesituation ut då? Är han ensam eller har han ny familj?

    Under hela min uppväxt var min kusins mamma och med hos våra farföräldrar och firade jul, trots att mamman och pappan (min farbror) var skilda sedan länge. Det fanns inget ont blod och ingen i min släkt ville att hon skulle sitta helt ensam på julen, och heller inte att min kusin skulle låta bli att komma för att vara med mamman istället.

  • Malkolm1sthlm
    Malkolm1sthlm skrev 2017-12-07 16:40:50 följande:

    Jag skulle nog kunna ta med mig barnen till julfirandet. Vi har faktiskt inte diskuterat den varianten då den inte har känts aktuell. Jag avstår eftersom mina barn knappt känner hennes släkt, och jag tror inte att  mina barn skulle uppskatta det lika mycket som om vi är själva, som planerat. 


    Angående familjemiddagen så skulle jag inte känna mig bekväm att sitta med en kväll med hennes sambo och söner. 


    * Jag menar givetvis EX-sambo. Skrev fel i hastigheten.
Svar på tråden Fira jul med sitt ex