• Minime01

    Strypgrepp på mitt barn

    Mitt barn fick strypgrepp på sig idag av ett annat barn på förskolan. De båda barnen är 4 år och blev osams över kinetik sand dem lekte med.
    Personalen får inte tala om vilket barn det var som tog strypgrepp på mitt barn, mitt barn berättar dock vem det är.

    Mitt barn har tydliga märken på halsen och ett sår i nedre delen av örat samt väldigt röd öronsnibb.
    Min man ska ringa rektorn i morgon angående detta då vi anser att detta inte är okej.

    Har personalen skyldighet att berätta för det andra barnets föräldrar om vad deras barn har gjort?

    Vi bor i ett litet samhälle där alla känner alla och klimatet bland personalen verkar inte vara den bästa då all personal, förutom en, har bytts ut på 3 år..
    Jag vill inte att personalen ska se detta som en bagatell och inte bry sig..vilket jag är rädd för att de kommer göra.

  • Svar på tråden Strypgrepp på mitt barn
  • Anonym (Mamma)

    Hemskt. Någon så allvarlig händelse har jag aldrig hört talas om.

    Personalen skall ju finnas där och gå emellan om det behövs.

    Bra att tala med rektor.

  • Långbenopluto

    Polisen?

    Hejda er! Klart personalen tar det på allvar, dom har även berättat för dom andra föräldrarna, det garanterar jag.

    Det enda dom kan göra nu är att ha ögonen på andra barnet mer ingåendet. 

  • Teady111

    Förskolan är skyldiga att göra en anmälan om kränkande behandling till kommunen (huvudmannen). Detta för att förskolan ska inse och ta det här på allvar.

  • Anonym (Va)

    Jag polisanmälde ett barn som ströp mitt barn när de gick i lågstadiet. Det blev visserligen nedlagt men en tydlig markering från mig som förälder.

  • klenben
    Anonym (Mamma) skrev 2017-12-07 17:33:14 följande:

    Hemskt. Någon så allvarlig händelse har jag aldrig hört talas om.

    Personalen skall ju finnas där och gå emellan om det behövs.

    Bra att tala med rektor.


    Att barn ibland bråkar med varandra, var det en nyhet för dig?

    Varför är det bra att prata med rektorn?
  • Minime01

    Att de bråkar ibland om saker och ting bryr jag mig inte så mycket om, men strypgrepp med båda händer? Där går gränsen. Hur låter man ens ett bråk ske så långt om personalen är närvarande? Kanske det andra barnet inte har empati? Vad vet jag...

  • Anonym (Mamma)
    klenben skrev 2017-12-07 19:29:55 följande:

    Att barn ibland bråkar med varandra, var det en nyhet för dig?

    Varför är det bra att prata med rektorn?


    Så grovt bråk har jag aldrig hört om på förskolenivå.
  • viseversa

    Har förskolan gjort en avvikelserapport. Det SKA dom göra vid såna här händelser. Ströp barnet med händerna eller typ snöre? Och hur kunde han vara röd på örsnibben? Hade han även blivit biten? Hur länge var dom obevakade egentligen om allt detta hann hända utan stop? Ja du ska maila rektorn och kräva rapport om detta samt en anmälan.

  • Minime01

    Pratade med rektorn idag via telefon och han visste inte om händelsen men tog det på allvar när jag berättade vad som hade hänt. Jag bad om att få ta del av rapporten men han sa då att vissa bitar i den kommer vara sekretessbelagda men att vi ska få ta del av det som går.
    Rektorn sa att bråket skulle ha avbrutits tidigare, det har uppenbarligen gått för långt för sådana saker ska inte få hända.
    Personalen har alltså inte sagt någonting om detta till rektorn..vilket jag var övertygad om från början. De kommer inte säga ett ord och låtsas som om inget har hänt.
    Vi har även vart hos vårdcentralen för att de ska dokumentera detta så det finns nedskrivet där med.
    Polisanmälan gör vi inte, ser ingen poäng med det.
    Mitt barn mår bra och han verkar hanterar det bra när vi pratar om det. Där finns ingen oro eller obehag av att gå tillbaka till förskolan men idag har vi varit hemma.

Svar på tråden Strypgrepp på mitt barn