• Anonym (Frågande)

Sjukling

Jag är arbetslös. Min sambo har jobb. Vi är inte gifta men bor ihop i en hyresrätt som vå båda står för. Vi har pratat ett par gånger om att bli särbos men vet inte vad som gäller vid bostadsbidrag om han ofta kommer vara hos mig? Är rädd för tvister om avtalsbrott eller liknande.

Nån som vet?

• Svar på tråden Sjukling
  • ExitSong

Om ni inte är gifta och ni bor i varsin lägenhet så beräknas bostadsbidraget bara på din egen inkomst. Hade ni varit gifta vore det en annan sak, eller sambos. Att han ofta är där spelar ingen roll juridiskt, annars skulle man ju hamna i samma grej om man hade en kompis eller förälder som ofta hälsade på :)

• Anonym (Frågande)
    ExitSong skrev 2017-12-08 09:00:07 följande:

Om ni inte är gifta och ni bor i varsin lägenhet så beräknas bostadsbidraget bara på din egen inkomst. Hade ni varit gifta vore det en annan sak, eller sambos. Att han ofta är där spelar ingen roll juridiskt, annars skulle man ju hamna i samma grej om man hade en kompis eller förälder som ofta hälsade på :)

Tack för ditt svar!

Så att ens kille hänger halva veckan hos mig är alltså inget andra kan typ anmäla som att han "bor" hos mig då?
  • Anonym (Jesper)
    Anonym (Frågande) skrev 2017-12-08 23:22:45 följande:

Tack för ditt svar!

Så att ens kille hänger halva veckan hos mig är alltså inget andra kan typ anmäla som att han "bor" hos mig då?

Andra kan alltid anmäla vad som helst. Men om både du och sambon har egna bostäder som ni bor i och betalar för så är det helt i sin ordning. Om någon av er däremot hyr ut sin egen bostad och bor hos den andra eller kanske ibland hos andra vänner och släktingar så kan det bli problem.
Svar på tråden Sjukling