• Anonym (Trött)

Privat missfallsutredning

Hej!

Jag har på kort tid fått två missfall i vecka 13 respektive vecka 9. I båda fallen har jag gått med mindre blödningar en-två veckor, sedan konstaterat att fostret ser ut att må bra vid ultraljud varpå missfall har följt. I första fallet gjordes också nipt utan anmärkning (självklart ingen garanti för att fostret mår bra). .

Som ni kanske är bekanta med utreder inte den offentliga vården förrän efter det tredje missfallet. Jag upplever att det är en påfrestning med missfall, inte minst är det jobbigt att blöda så länge och jag tycker det är rent ut sagt fruktansvärt att sitta på kontoret och vara rädd att bloda ner överallt (störtfloder då och då). Jag skulle därför vilja göra en utredning redan nu, eller iallafall få hjälp av en läkare med t ex progesteron och trombyl för att få lite hopp inför en ny graviditet. Problemet är att jag pratat med två privata mottagningar och de vill inte hjälpa mig med en utredning förrän efter tredje missfallet (eller en vill hjälpa mig men pga teknikaliteter med landstinget kan de inte ta betalt på ett vettigt sätt för den tjänsten eftersom den vanligtvis ligger innanför landstingets område men nu skulle jag ju då betala själv och där tar det stopp.)

Jag är inte ute efter trolleri och jag vet att sjukvården inte kan hitta eller åtgärda alla fel men jag känner att jag är skyldig mig själv att göra det jag kan för att om möjligt undvika ett tredje missfall.

Jag får erkänna att jag är lite förvånad över de svar jag fått. Jag trodde nog att det skullle gå att köpa en utredning (det är förskräckligt att pengar ska vara en fråga men jag orkar just nu inte tänka på dem som inte har råd). Är det så att ingen hjälp finns att få förrän om ytterligare missfall eller har någon en ide om vart jag kan vända mig? Gärna södra eller mellersta Sverige om det finns förslag (bor i Göteborg). Eller behöver jag söka mig utomlands?

• Svar på tråden Privat missfallsutredning
  • Anonym (B)

Eftersom det i de flesta fall inte blir missfall pga fel hos mamman eller pappan så finns det ingen anledning att utreda någon som händer majoriteten av alla kvinnor. Det finns inte resurser att utreda alla som inte behöver en utredning.

Tre missfall på rad är dock ovanligt, varför det är lönt att göra en utredning. Men även i många de fallen så hittar man inget fel utan att missfallen bara beror på otur.

• Anonym (Trött)

Tack för ditt svar! Jag är som sagt medveten om att en utredning inte medför underverk men vill göra det jag kan för att om möjligt undvika ytterligare ett missfall. En snabb koll runt mig avslöjar också att andra fått hjälp med t ex progesteron även efter ?bara? ett eller två missfall. Naturligtvis vill jag då diskutera med en insatt läkare om det kan vara en potentiell hjälp också för mig.

Jag är medveten om att den offentliga sjukvården inte anser det meningsfullt att hjälpa mig med en utredning. Jag letar alltså efter privat hjälp vilken jag är helt bredd att betala själv.

Svar på tråden Privat missfallsutredning