• Anonym (Ana)

Brev - belastningsregistret

Hej!

Jag beställde ett utdrag ur belastningsregistret pga jobb. Nu idag fick jag ett brev från polismyndigheten, rättsavdelningen, Kiruna, på posten. et borde väl vara rätt brev, eller hur?

Det som gör mig lite orolig är att det är svart text på brevet :/ När jag googlade lite för att vara på säkra sidan så står det att et ska vara nån blå kant... Det här är ett helt "vanligt" kuvert och 'Polisen' står med svart text.

Hjälp. MVH nojjig.

• Svar på tråden Brev - belastningsregistret
  • John22

Men det är väl för fan bara att öppna och kolla? Och vad är det du är nojig över? Vad är det som ska hända? Varför tror du att någon sitter och har koll på vilka som begär ut belastningsregister och sedan skickar ut falska dokument?

• smulpaj01
    John22 skrev 2017-12-08 17:04:03 följande:

Men det är väl för fan bara att öppna och kolla? Och vad är det du är nojig över? Vad är det som ska hända? Varför tror du att någon sitter och har koll på vilka som begär ut belastningsregister och sedan skickar ut falska dokument?

Man får inte öppna brevet då är det inte giltigt!
  • FruNyfiken

Då får du väl ringa rättsavdelningen i Kiruna och fråga hur deras kuvert ser ut och om de har skickat ett till dig?!
    Förstår inte varför du är nojjig!

• Anonym (Fast nej)
    smulpaj01 skrev 2017-12-08 17:07:37 följande:

Arbetsgivare påstår det ja. Men det stämmer inte. Dom har ingen laglig rätt att kräva att brevet är oöppnat. Fråga polisen.
  • smulpaj01
    Anonym (Fast nej) skrev 2017-12-08 19:57:09 följande:
    Arbetsgivare påstår det ja. Men det stämmer inte. Dom har ingen laglig rätt att kräva att brevet är oöppnat. Fråga polisen.
    Förmodligen har du helt rätt. Men har man ett rent register/inget att dölja och verkligen vill ha jobbet så är det väl lika bra att lämna det oöppnat?!
    Arbetsgivaren väljer med största sannolikhet en annan kandidat om man öppnar det.
  • smulpaj01
    smulpaj01 skrev 2017-12-08 19:59:56 följande:
    Förmodligen har du helt rätt. Men har man ett rent register/inget att dölja och verkligen vill ha jobbet så är det väl lika bra att lämna det oöppnat?!
    Arbetsgivaren väljer med största sannolikhet en annan kandidat om man öppnar det.
    Där jag bor är det ca 3-600 sökande på de jobb jag söker. En gång var det över 1500 sökande.
    Så nej, jag "lyder" det ag kräver och får de jobb jag sökt!
  • Anonym (....)
    smulpaj01 skrev 2017-12-08 17:07:37 följande:

Det får man visst det.. Tidigare fick man utdraget i ett annat kuvert där man inre fick bryta det innersta kuvertet men så är det inte längre.
  • carlssonanna
    Anonym (....) skrev 2017-12-08 21:04:27 följande:
    Det får man visst det.. Tidigare fick man utdraget i ett annat kuvert där man inre fick bryta det innersta kuvertet men så är det inte längre.
    Så här fungerade det för ca 3 månader sedan när jag sökte jobb.
    Man öppnar utdraget tillsammans med sin nya arbetsgivare har man inget i sitt register så är det är det bara ett papper med i utdraget. Har man däremot något i registret så står det på blad två.

Man ska alltså inte öppna registret och slänga blad två med själva registerutdraget på och sen gå med försättsbladet till arbetsgivaren.

När ni inte vet eller kan varför svarar ni på en sån här fråga???
  • Anonym (....)
    carlssonanna skrev 2017-12-08 21:18:18 följande:

Man öppnar utdraget tillsammans med sin nya arbetsgivare har man inget i sitt register så är det är det bara ett papper med i utdraget. Har man däremot något i registret så står det på blad två.

Man ska alltså inte öppna registret och slänga blad två med själva registerutdraget på och sen gå med försättsbladet till arbetsgivaren.

Det beror kanske på vad det är för jobb man söker. Jag skrev på för ett lärarjobb i augusti och jag fick inga direktiv om att jag inte fick öppna kuvertet. Tror det stod hur många papper ens utdrag innehöll t.o.m. Började mitt nya jobb för två veckor sen.
  • Anonym (Olika)

Om arbetsgivaren inte har sagt så till Ts så kan hen öppna brevet själv.

"Du får göra vad du vill med ditt egna utdrag. Om du ska använda utdraget som ett intyg till en arbetsgivare är grundregeln att inte öppna kuvertet. Utdrag för Skola och barnomsorg, LSS och HVB får du alltid öppna själv.

Du har rätt att närvara vid öppnandet av kuvertet och att få tillbaka det efter uppvisandet.

Det är viktigt att inte förväxla posten från Digitaliseringsinitiativet (material för att begära ditt utdrag) med posten från Polisen (som innehåller själva utdraget). Du måste öppna posten från oss och följa instruktionerna för att få hem utdraget. Avsändaren anges på kuvertet."
  • hejnina

Sidorna är numrerade så det syns om man slänger blad två och ja då syns det ju att man har något att dölja :) förr skulle man inte öppna kuverten men det har ingen betydelse nu.

Såhär står det på polisens sida, riktat till arbetsgivare: "Det finns inga krav på att den som ska visa registerutdrag ska lämna utdraget i ett oöppnat kuvert. Den person som registerutdraget gäller har alltså rätt att själv ta dela av uppgifterna i utdraget före det lämnas till dig som arbetsgivare."
  • carlssonanna
    hejnina skrev 2017-12-08 22:15:16 följande:
    Sidorna är numrerade så det syns om man slänger blad två och ja då syns det ju att man har något att dölja :) förr skulle man inte öppna kuverten men det har ingen betydelse nu.

Såhär står det på polisens sida, riktat till arbetsgivare: "Det finns inga krav på att den som ska visa registerutdrag ska lämna utdraget i ett oöppnat kuvert. Den person som registerutdraget gäller har alltså rätt att själv ta dela av uppgifterna i utdraget före det lämnas till dig som arbetsgivare."
    Kollade på polisens hemsida och det finns flera versioner av utdraget. Tydligen är den anan version när det gäller arbete med barn.

Den jag fick hem var bara på ett papper som inte var sidnumrerat...
  • hejnina
    carlssonanna skrev 2017-12-08 22:23:33 följande:

Kollade på polisens hemsida och det finns flera versioner av utdraget. Tydligen är den anan version när det gäller arbete med barn.

Den jag fick hem var bara på ett papper som inte var sidnumrerat...

Ja, det finns olika versioner beroende på bransch. Men informationen till arbetsgivare är densamma oavsett. Man HAR rätt att se sitt belastningsregister (och därmed öppna det) innan man lämnar vidare det. Sen fattar jag att man inte tar den striden när man söker jobb :) men dom har iaf inte rätt att kräva oöppnat.
  • Anonym (Fast nej)

Fast vi vet visst. Arbetsgivaren har ingen laglig rätt att kräva ett oöppnat kuvert. Jag har rätt att ta del av det står i registret innan jag lämnar det till arbetsgivaren. Det är bara att fråga polisen om du inte tror mig.
Svar på tråden Brev - belastningsregistret