• Surskit

Köpte ringarna utomlands..

... Och det visade sig att min sambo fick helt fel storlek.

Jag känner mig så dum :( Jag hittade så fina förlovningsringar när jag var i Spanien. Min sambo var inte med, men jag hade hans ringstorlek - 21,5 och han godkände via distans. När jag kom hem och han skulle sätta på sig sin passade den inte alls. Jag mätte diametern och den är bara 19,5!

Vi vet inte riktigt vad vi ska ta oss till nu. Går det att töja den så mycket (om den blir smalare gör det inte så mycket)? Den är mönstrad på ett sätt som nog inte är så lätt att få till om den måste öppnas upp och skarvas.

Ringarna är gjorda i vitguld och vi har inte graverat.

Vi är så ledsna och hade verkligen sett fram emot att få bära ringarna ????

• Svar på tråden Köpte ringarna utomlands..
  • Kerubmamman

Har ni varit i kontakt med företaget? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Surskit

På kvittot står det inte vilka storlekar vi köpt och jag har ingen aning om hur jag ska kunna hävda att jag beställde 21,5. Det är en liten juvelerare som inte ingår i någon stor koncern.

• Surskit
    nnnnnnnn skrev 2017-12-08 23:00:11 följande:

Gå till en riktig guldsmed och låt dem förstora ringen.

Går det att töja ringen från diametern 19,5 mm till 21,5 mm?
  • EmberEyes

Gå till en (eller flera) guldsmed(er) och fråga, vissa har kanske bättre kompetens än andra på det området. De kan också ge ett bra mycket bättre och mer tillförlitligt svar än några slumpmässiga främlingar på nätet.

• Surskit

Jag har pratat i telefon med en guldsmed som gör ändringar på plats. Hon sa att det är väldigt svårt att öka storleken så mycket när det är en mönstrad ring och det går inte att töja den. :(

Jag skulle komma in för att få kostnadsförslag. Jag bor i Karlstad och har inte så många guldsmeder att välja på.

Men jag tänker även titta på möjligheten att få ringen bytt i butiken där jag köpte den. Det är ju de som gjort fel trots allt.

Svar på tråden Köpte ringarna utomlands..